رییس کارگروه پیشگیری از مرگ های خاموش، در خصوص مناسب ترین روش برای گرمایش در ساختمان ها گفت: حتی به فرض اینکه سیستم های گرمایشی تکی از نظر مدیریت مصرف انرژی و سایر مسائل مربوط به استقلال مصرف انرژی در هر واحد مسکونی نزد برخی از مردم ترجیح داده شود اما به هیچ وجه سیستم های گرمایشی مستقل برای ساختمان های با تعداد زیاد واحد مسکونی مناسب نیست.

سلامت نیوز: رییس کارگروه پیشگیری از مرگ های خاموش، در خصوص مناسب ترین روش برای گرمایش در ساختمان ها گفت: حتی به فرض اینکه سیستم های گرمایشی تکی از نظر مدیریت مصرف انرژی و سایر مسائل مربوط به استقلال مصرف انرژی در هر واحد مسکونی نزد برخی از مردم ترجیح داده شود اما به هیچ وجه سیستم های گرمایشی مستقل برای ساختمان های با تعداد زیاد واحد مسکونی مناسب نیست.

به گزارش سلامت نیوز، جواد نوفرستی، افزود: ساختمان هایی که بیش از 10 واحد مسکونی دارند باید حتما از سیستم های گرمایشی مرکزی یا موتورخانه ای استفاده کنند که هم از نظر ایمنی و هم از نظر بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان ها، مناسب ترین روش محسوب می شود.

وی تاکید کرد: با این وجود آنچه در مرحله اول اهمیت قرار دارد آن است که اولا در هر ساختمان متناسب با نوع آن از سیستم گرمایشی مناسب با آن ساختمان استفاده شود و پیش از آن نیز باید ساختمان ها در وهله اول مطابق با اصول ایمنی و مهندسی ساخته شوند و سپس سیستم گرمایشی مناسب مطابق با اصول استاندارد طراحی، اجرا و مورد بهره برداری قرار بگیرد.

نوفرستی ادامه داد: هر نوع سیستم گرمایشی اگر به طور صحیح در ساختمان اجرا نشود می تواند منجر به بروز حوادث جبران ناپذیر شود.

وی خاطرنشان کرد: در این زمینه احتمال حادثه و شدت و قدرت آن، دو موضوع مهمی است که باید پیش از انتخاب، طراحی و اجرای سیستم های گرمایشی مورد توجه قرار بگیرد.

رییس کارگروه پیشگیری از مرگ های خاموش با بیان اینکه متاسفانه اغلب سیستم های گرمایشی در ساختمان ها از سوی افراد فاقد تخصص و صلاحیت طراحی و اجرا می شوند گفت: بیشترین حوادث ساختمانی در این زمینه و بخش عمده از دغدغه های ما مربوط به ساختمان هایی است که با سیستم گرمایشی آبگرمکن و بخاری گازی مورد بهره برداری قرار می گیرند که متاسفانه در حال حاضر نیز بیش از 70 درصد واحدهای مسکونی در کشور و حدود 51 درصد واحدهای مسکونی در تهران از این نوع سیستم گرمایشی استفاده می کنند.

نوفرستی تاکید کرد: براساس مقررات ملی ساختمان استفاده از سیستم های تکی گرمایشی برای ساختمان های با بیش از 10 واحد و همچنین مجتمع های عمومی (آموزشی و ...) ممنوع است و باید از سیستم موتورخانه مرکزی برای گرمایش این ساختمان ها استفاده شود. همچنین براساس مقررات ملی نصب سیستم های تکی برای ساختمان های زیر 60 مترمربع نیز با محدودیت مواجه است.

وی گفت: در صورت امکان باید به سمت استفاده از سیستم های حرارت مرکزی در ساختمان ها برویم و در عین حال در اجرای موتورخانه های مرکزی نیز به سمت استفاده از فناوری های روز حرکت کنیم و با جایگزین کردن سیستم سنتی دیگ و مشعل موتورخانه ای با دیگ های چگالشی به سمت ایمنی بیشتر و مدیریت بهینه تر انرژی در ساختمان ها حرکت کنیم.

 

 

 

 

 

 



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha