دانشمندان موفق به ساخت یك دستگاه دیالیز جدید مینیاتوری از جنس الماس شده‌اند كه در درون بدن كاشته می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز، هم اكنون میلیون‌ها نفر در سراسر جهان به مشكلات و نارسایی‌های كلیوی مبتلاء هستند و حتی برای بیمارانی كه به دستگاه و امكانات دیالیز دسترسی دارند، به همراه داشتن این دستگاه برای همیشه بدون نیاز به بستری شدن در ساعات و دفعات طولانی برای انجام دیالیز در بیمارستان، راه حلی ایده آل است، هم اكنون دانشمندان این رویا را به واقعیت تبدیل كرده‌اند، آنها نوع جدیدی از یك دستگاه فیلتر را طراحی كرده‌اند كه می‌تواند این قبیل مشكلات را موارد نیاز به دیالیز برطرف كند و به قدری كوچك است كه می‌توان آن را در داخل بدن كاشت.

به گفته محققان، سیستم‌های فعلی دیالیز به اندازه كلیه واقعی برای خارج كردن مواد شیمیایی سمی از خون مناسب و كارآمد نیستند و بخش مهمی از مولكول‌های زیستی مضر در خون باقی‌ می‌مانند؛ اما دستگاه جدید به گونه‌ای ساخته شده كه می‌تواند بر این قبیل مشكلات نیز چیره شود و مقادیر بسیار اندك از پروتئین‌های سمی را در بدن خارج كند.

دستگاه دیالیز مینیاتوری با تلاش پژوهشگران كلینیك كلیولند در اوهایو و دستیاران آنها در دانشگاه میشیگان ساخته شده است.

این فیلتر متشكل از مجموعه‌ای از لایه‌های الماس است كه دارای روزانه‌های بسیار كوچك میكروسكوپی هستند.

هر لایه تنها به مولكولهایی با ابعاد و اندازه‌های خاص اجازه عبور می‌دهد و یك میدان مغناطیسی باعث دور كردن پروتئین‌های بزرگتری می‌شود كه ممكن است در این منفذها رسوب و تجمع كنند؛ به این ترتیب فیلتر جدید از قابلیت بسیار بالاتری برای دفع مولكول‌های سمی از خون برخوردار است. دستگاه جدید می‌تواند هماهنگ با فشار خون طبیعی در داخل بدن كار كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha