اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و آزاد‌سازی قیمت‌ها بر ١٦قلم کالای مذکور که در سال١٣٨٩ آغاز شد، نتایج متفاوتی داشت. از آنجا که شیر یکی از اقلامی است که در سبد خانوار جایگاه ویژه‌ای دارد و تاثیر آن بر سلامت انسان غیرقابل‌انکار است، بخش زیادی از کارشناسان در سال١٣٨٩ هشدار‌های متعددی نسبت‌به تبعات حذف یارانه شیر دادند. اما دولت باوجود هشدار‌های کارشناسان، اقدام به حذف یارانه شیر کرد.

اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها،متهم اصلی کاهش مصرف شیر در کشور

سلامت نیوز:وزیر بهداشت روز گذشته در حاشیه بازدید از دامداری نمونه جوادآباد ورامین نسبت‌به کاهش مصرف شیر در ایران واکنش نشان داد. او عنوان کرد: «زمانی که صحبت از مصرف شیر می‌شود عنوان می‌کنند که باید قیمت آن ارزان شده و دولت سوبسید بپردازد؛ این حرف را قبول ندارم. شما می‌بینید که مردم تا چه اندازه برای مباحث دیگر هزینه می‌کنند اما در مقابل به چهار‌ستون بدن خود اهمیت نمی‌دهند و متأسفانه اولین ماده‌ای را که از سبد غذایی حذف می‌کنند، شیر است. این در‌حالی است که ممکن است برای خرید چیپس و پفک برای کودکانشان هزینه کنند اما توجه‌ای به مصرف روزانه یک‌و‌نیم تا دو لیوان شیر ندارند.»


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شرق او همچنین افزوده است: « شیر، غذایی بسیار ارزشمند و بهترین منبع پروتئین است، اما در این زمینه مشکل ما مشکل فرهنگی است، چراکه متأسفانه اغلب به ظواهر توجه می‌کنیم. شما می‌دانید که چه میزان لوازم آرایش استفاده می‌شود و چقدر به لباس و پوشش اهمیت می‌دهند اما اسکلت بدنی یعنی استخوان که شیر و لبنیات نیز منشأ آن است، کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.»


اظهارات وزیر بهداشت در رابطه با کاهش مصرف شیر، در شرایطی است که براساس آمار منتشر‌شده از سوی مرکز آمار ایران مصرف شیر در کشور در سال١٣٨٦ از ١٧٠کیلو‌گرم برای هر خانواده ایرانی، به ١٠٠کیلوگرم برای هر خانواده ایرانی در سال١٣٩١ رسیده است؛ اتفاقی که متهم اول آن، نه فرهنگ‌سازی، نه عادت‌های غذایی مردم و چیپس و پفک و لوازم آرایشی که اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها بود.

اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و آزاد‌سازی قیمت‌ها بر ١٦قلم کالای مذکور که در سال١٣٨٩ آغاز شد، نتایج متفاوتی داشت. از آنجا که شیر یکی از اقلامی است که در سبد خانوار جایگاه ویژه‌ای دارد و تاثیر آن بر سلامت انسان غیرقابل‌انکار است، بخش زیادی از کارشناسان در سال١٣٨٩ هشدار‌های متعددی نسبت‌به تبعات حذف یارانه شیر دادند. اما دولت باوجود هشدار‌های کارشناسان، اقدام به حذف یارانه شیر کرد.

نتیجه هم آن شد که مصرف از سال١٣٨٦ تا سال١٣٩١ یعنی درمدت پنج‌سال به‌ترتیب از ١٧٠کیلوگرم، ١٦٩کیلوگرم، ١٧٥کیلوگرم، ١٦٦کیلوگرم، ١٣٠کیلوگرم به ١٠٥کیلوگرم برای هرخانوار ایرانی در سال١٣٩١ رسید. البته ضربه اصلی در این آزاد‌سازی قیمت‌ها به خانوار‌های شهری خورد؛ چراکه براساس آمار رسمی مرکز آمار ایران، مقدار مصرف شیر در مناطق شهری در سال١٣٩١ حدود ٦٦درصد مصرف سرانه شیر در سال١٣٨٦ است. اما درهمین دوران مقدار مصرف شیر در مناطق روستایی در سال١٣٩١ حدود ٨٨درصد مصرف شیر در سال١٣٨٦ است.


کوتاه‌قدی، خطری در کمین ایرانی‌ها
با‌این‌حال وزیر بهداشت در این رابطه می‌گوید: با ادامه این روند در کشور، در آینده خطر کوتاه‌قد‌شدن ایرانی‌ها وجود دارد؛ چراکه عدم مصرف شیر و لبنیات یا کاهش آنها، در تراکم و توده‌ استخوانی موثر است. هاشمی ادامه داد: متأسفانه در‌حال‌حاضر از هر دو زن بالای ٤٠سال کشور و هر سه‌مرد بالای ٤٠سال کشور یکی پوکی استخوان شدید دارد.


وی ادامه داد: این آمار و ارقام بی‌تردید برای آینده جوانان امروز بیشتر خواهد بود. در‌حال‌حاضر سالانه ٥٠هزار شکستگی رخ می‌دهد که ١٠هزارنفر آنها به‌دلیل عوارض ناشی از شکستگی جان خود را از دست می‌دهند و مابقی نیز دچار معلولیت می‌شوند. بنابراین به جای اینکه به ظواهر توجه کنیم باید تغذیه و نقش آن را در سلامت جدی بگیریم.


مردم در تغذیه خود تجدید‌نظر کنند
وی افزود: در دنیا نیز افرادی که طول عمر و سلامتی بیشتری دارند عمدتا غذایشان شیر و مشتقات آن است. بر‌همین‌اساس مردم باید در تغذیه‌شان تجدید‌نظر کنند. مادران باردار نیز اگر می‌خواهند سالم بمانند باید مصرف روزانه شیر را برای خود و فرزندشان جدی بگیرند.


وی بر لزوم مصرف روزانه حداقل دو لیوان شیر تاکید کرد و گفت: برنامه دولت آن بوده که در مدارس شیر توزیع کند اما قبول دارم که این کار اکنون به صورت ناقص انجام می‌شود. باید برنامه‌ریزی صحیحی در این زمینه صورت بگیرد تا با محوریت جهاد کشاورزی، نوع شیر مدارس انتخاب و به‌صورت مناسب توزیع شود. حتما در این رابطه در دولت بحث خواهیم داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha