استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: با مجموع اقدامات انجام شده در حوزه بهداشت طی سال‌های پس از انقلاب تا کنون از مرگ 4 میلیون کودک و 750 هزار مادر جلوگیری شده است.

«اقدامات بهداشتی بعد از انقلاب» از مرگ 4 میلیون کودک و 750 هزار مادر جلوگیری کرده است

سلامت نیوز: استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: با مجموع اقدامات انجام شده در حوزه بهداشت طی سال‌های پس از انقلاب تا کنون از مرگ 4 میلیون کودک و 750 هزار مادر جلوگیری شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، حسین ملک‌افضلی در مراسم تقدیر از برگزیدگان علوم پزشکی در فرهنگستان علوم پزشکی گفت: در دوران بعد از انقلاب 4 عامل در پیشرفت بهداشت موثر بود به طوری که برای توسعه خانه‌های بهداشت به جای مسائل ذهنی از مصادیق عینی استفاده کردیم همچنین وزیر بهداشت وقت تعهد سیاسی داشت و به توسعه بهداشت معتقد بود.

وی ادامه داد: در دوران اول انقلاب فضای همکاری و ایثار بین پزشکان وجود داشت که باعث موفقیت در امر بهداشت شد، همچنین توسعه انسانی و عدالت اجتماعی ثمره پیشرفت بهداشت در آن سال‌ها بوده است.

این استاد برجسته بهداشت گفت: در سال 53 مرگ و میر کودکان زیر 5 سال در شهرها 85 و در روستاها 175 در هر هزار تولد زنده بوده است به طوری که میانگین آن 130 مرگ بوده است.

ملک‌افضلی افزود: امروز توسعه انسانی باعث شده مرگ و میر کودکان در شهر 16 و در روستاها 20 در هزار تولد زنده شود و این بیانگر برقراری عدالت است.

وی گفت: شاخص مرگ و میر مادران در آن سال‌ها در شهرها 120 در 100 هزار و در روستاها 370 در 100 هزار بوده اما اکنون در شهرها 18 و در روستاها به 27 در 100 هزار کاهش یافته است.

وی افزود:‌ بنابر این با مجموعه اقدامات انجام شده در حوزه بهداشت از مرگ 4 میلیون کودک و 750 هزار مادر جلوگیری شده است.

دکتر حسین ملک‌افضلی در جشنواره علمی فرهنگستان علوم پزشکی موفق به دریافت جایزه استاد دکتر سیدعلیرضا مرندی به دلیل خدمات ارزنده در حوزه بهداشت شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha