چهارشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۲
کد خبر: 139810

همیشه وقتی صحبت از شیر می‌شود همه به فوائد آن فکر می‌کنند اما به‌راستی مگر شیر ضرر هم دارد؟ تب مالت یا به‌عبارتی بیماری «هزار چهره» هدیه‌ی شیرهای ناسالم از جمله بیماری‌های عفونی است که در فصل‌های گرم سال شیوع می‌یابد.

بیماری «هزار چهره» هدیه شیرهای ناسالم

سلامت نیوزهمیشه وقتی صحبت از شیر می‌شود همه به فوائد آن فکر می‌کنند اما به‌راستی مگر شیر ضرر هم دارد؟ تب مالت یا به‌عبارتی بیماری «هزار چهره» هدیه‌ی شیرهای ناسالم از جمله بیماری‌های عفونی است که در فصل‌های گرم سال شیوع می‌یابد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ، بیماری تب مالت یا بروسلوز به‌عنوان یکی از مهم‌ترین بیماری‌های مشترک انسان و دام محسوب می‌شود، باکتری بروسلا که ایجادکننده‌ی بیماری است، طیف وسیعی از پستانداران اهلی و وحشی را مبتلا می‌کند.

این بیماری به‌علت ایجاد سقط جنین در دام، کاهش تولید شیر، عقیمی و نازایی دام‌های مبتلا هم‌چنین به‌علت ابتلای انسان به بیماری تب مالت، همواره از دو بعد اقتصادی و بهداشتی مورد توجه قرار می‌گیرد.

تماس انسان با حیوانات، به‌ویژه دامداران و یا استفاده از محصولات حیوانی مثل پنیر، شیر و... که آلوده به باکتری هستند، از عوامل ابتلا به این بیماری است.

از همین‌رو، کنفرانس منطقه‌ای یک روزه تب مالت با حضور چهار استان کرمانشاه، همدان، زنجان و کردستان در مجتمع امیر نظام گروسی بیجار برگزار شد.

دکتر «طیب قدیمی»، رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان در این کنفرانس اظهار کرد: بیماری تب مالت از سال 84 تا 89 روند کاهشی داشته اما متأسفانه از سال 89 مجدد شاهد روند افزایشی آن در منطقه هستیم.

قدیمی افزود: عوامل متعددی در بروز این بیماری دخالت دارند که از جمله می‌توان به عدم واکسیناسیون به‌موقع دام، پراکندگی دام‌ها و وسعت روستاهایی که با هم فاصله دارند اشاره کرد.

وی با بیان این‌که موارد بروز بیماری تب مالت در کشور طی سه سال اخیر افزایش یافته است، ادامه داد: علل مختلفی سبب این امر شده است که مهم‌ترین آن شمار فراوان دام‌های کشور و کافی نبودن واکسن‌های موجود برای واکسیناسیون کامل دام‌ها است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان، خاطرنشان کرد: مهم‌ترین مسأله در برخورد با بیماری تب مالت یا بروسلوز بحث مدیریت پیشگیری است که به دو دسته تأمین منابع هزینه‌ای و نیروی انسانی و آگاهی دادن به مصرف‌کنندگان مواد دامی و لبنی تقسیم می‌شود.

قدیمی با تأکید به این مهم که به‌راحتی می‌توان این بیماری را کنترل کرد، گفت: آموزش مردم با همکاری دهیاران و شوراهای روستاها و آموزش به بهره‌برداران دامی و تولیدکنندگان محصولات دامی با حداقل هزینه، از راهکارهای پیشگیری از بروز بیماری تب مالت است.

وی افزود: مهم‌ترین راه پیشگیری از بیماری تب‌مالت رعایت کردن مسائل بهداشتی از قبیل تهیه‌ی شیر پاستوریزه، جوشاندن شیر به حد کافی، تهیه گوشت از کشتارگاه‌های صنعتی و معتبر است.

وی به دیگر راههای پیشگیری از ابتلای انسان به تب‌مالت اشاره و تصریح کرد: خودداری از مصرف مواد لبنی مشکوک مانند پنیر تازه، استفاده از ماسک تنفسی، استفاده از دستکش و کلاه برای دامداران باعث کاهش بیماری تب مالت میشود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان افزود: با وجود درمان حتمی بیماری تب مالت، مبتلایان به این بیماری هزینه‌های بسیاری را متقبل می‌شوند.

وی با ابراز امیدواری از حمایت و تلاش دستگاه‌ها و نهادهای ذی‌ربط با بسیج نیروی انسانی و اختصاص بودجه‌ی کافی در زمینه آموزش و آگاهی دادن به تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان، حرکت در جهت جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های مشترک دامی و انسانی از جمله تب مالت را خواستار شد.

شیوع بیماری ابولا در بیجار شایعه استقدیمی در خصوص شایعاتی که این روزها در سطح شهرستان بیجار مبنی بر شیوع بیماری ابولا، منتشر می‌شود، گفت: این موضوع شایعه است و خوشبختانه در کشور ایران تاکنون هیچ موردی از بیماری ابولا گزارش نشده است و کسانی که در تولید این شایعه و گسترش آن تلاش کرده‌اند بی‌انصافی و کم‌لطفی داشته‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان یادآور شد: مورد پیش آمده به آنفلوآنزای فصلی مبتلا بود که هر سال در کشور و بالطبع در استان کردستان هم اتفاق می‌افتد، اما چون در ماه‌های آذر، دی و بهمن امسال شرایط آب و هوایی گرمی را شاهد بودیم، این بیماری در این مقطع از سال که سرما به شدت افزایش یافته است بروز یافته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha