وقتی غلظت این گرد و خاک‌ها و ریزگردها به 40 درصد می‌رسد می‌گوییم امروز هوا خوب است. بعضی روزها این وضعیت به اندازه‌ای عجیب می‌شود که فاصله دو متری خود را نمی‌بینیم، به هیچ عنوان نمی‌توانیم شیشه ماشین را پایین بکشیم و هرچه هوا گرم‌تر می‌شود تحمل این شرایط سخت‌تر می‌شود.

سلامت نیوز:وقتی غلظت این گرد و خاک‌ها و ریزگردها به 40 درصد می‌رسد می‌گوییم امروز هوا خوب است. بعضی روزها این وضعیت به اندازه‌ای عجیب می‌شود که فاصله دو متری خود را نمی‌بینیم، به هیچ عنوان نمی‌توانیم شیشه ماشین را پایین بکشیم و هرچه هوا گرم‌تر می‌شود تحمل این شرایط سخت‌تر می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه ایران نوشت: یکی از رانندگان تاکسی سرویس ابوذر در شهر اهواز از مشکلات فراوانی که وضعیت نابسامان آب و هوای این شهر برایشان به وجود آورده است به خبرنگار ما چنین گفت: ما وظیفه جا به جا کردن مسافران و رساندن آنها به مقصد مورد نظرشان را داریم، اما در برخی از روزها میزان گرد و خاک به قدری زیاد می‌شود که روی صندلی‌های ماشین یک لایه خاک می‌نشیند و مسافر حاضر به نشستن روی صندلی خودرو نیست، از این موضوع که بگذریم راننده‌ها دید کافی برای تردد ندارند . از 30 راننده این آژانس، تقریباً 20 نفر دچار مشکلات تنفسی شده‌اند و دیگر سر کار نمی‌آیند.

وی ادامه داد: چند سالی بود که این وضعیت آب و هوایی تکرار می‌شد، اما در سال‌های اخیر به اوج رسیده و تقریباً این وضعیت همه روزه تکرار می‌شود و مدام شاهد خسارت‌های پی در پی هستیم. مدتی پیش به دلیل غلظت گرد و غبار یک تصادف زنجیره‌ای در جاده شوشتر – اهواز رخ داد که 10 خودرو به هم برخورد کرده و 18 نفر کشته شدند.
***
یکی از ساکنان شهر اهواز هم گفت: وقتی غلظت این گرد و خاک‌ها و ریزگردها به 40 درصد می‌رسد می‌گوییم امروز هوا خوب است. بعضی روزها این وضعیت به اندازه‌ای عجیب می‌شود که فاصله دو متری خود را نمی‌بینیم، به هیچ عنوان نمی‌توانیم شیشه ماشین را پایین بکشیم و هرچه هوا گرم‌تر می‌شود تحمل این شرایط سخت‌تر می‌شود.
 ناراحت می‌شوم وقتی می‌بینم استان‌های شمالی کشور به دلیل بارش شدید برف با مشکل سوخت رو به ‌رو می‌شوند، اما گاز منطقه ما قطع می‌شود و برای اینکه بتوانم از سوخت C. N. G استفاده کنم باید 4 ساعت در صف بمانم و اگر قرار باشد در طول روز دو مرتبه این صف طولانی را پشت سر بگذارم، چگونه کار و مخارج زندگی را تأمین کنم. اگر این گرد و خاک به تهران می‌رسید آیا مسئولان زود‌تر به فکر چاره نمی‌افتادند. مسئولان می‌گویند درمان مشکلات ناشی از ریزگردها در استان ما رایگان شده اما واقعیت این است که این درمان تنها به تزریق یک آمپول ختم می‌شود در حالی که برای درمان مشکلات تنفسی باید هزینه کنیم.
***
یک بانوی اهوازی که زبان به شکایت گشوده گفت: استان ما طی سال‌های اخیر تنها گرد و خاک نصیب ما شده است. درست است که شهرهای مختلف استان خوزستان با این وضعیت رو به رو هستند اما هیچ‌کدام از لحاظ غلظت این آلودگی‌ها به پای اهواز نمی‌رسند.
 من به دلیل شرایط شغلی ناچار هستم در سطح شهر تردد کنم در حالی که ماسک‌هایی که از آن استفاده می‌کنم تنها 3 دقیقه دوام می‌آورد و پس از آن مملو از خاک می‌شود، اما چاره‌ای ندارم و تمام طول روز از همان ماسک استفاده می‌کنم زیرا هر اندازه که درآمد خوبی داشته باشم از پس هزینه‌هایی که به واسطه این آلودگی رقم می‌خورد، بر‌نمی‌آیم.
این بانو ادامه داد: ماه‌های آخر سال همه به فکر خانه تکانی هستند و تمام خانه را یک مرتبه تمیز می‌کنند در حالی که ما در هفته حداقل 5 مرتبه خانه‌هایمان را از گرد و خاک تمیز می‌کنیم. حالا دیگر تنها خونگرمی و صمیمیت اهوازی‌هاست که آنها را پایبند این زندگی کرده است وگرنه تمام کسانی که بازنشسته شده‌اند این شهر را ترک کرده و به مناطقی که از میزان سلامت بیشتری برخوردار است، کوچ کرده‌اند.
***
یکی دیگر از راننده‌های تاکسی سرویس در مرکز شهر اهواز در این خصوص گفت: روزهای آلوده و غبار آلود، ناگزیرم در مناطق مختلف شهر رانندگی کنم تا نان حلال به خانه ببرم.
این راننده افزود: پس از روزها دعا کردن و طلب باران، امروز چند قطره باران بارید و به این واسطه کمی از غلظت گرد و غبار کاسته شد. وضعیت به گونه‌ای شده که دیگر به فکر خودمان نیستیم، تنها نگرانی ما فرزندانمان هستند که به تنفس در این هوای آلوده محکوم شده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha