شنبه ۱۵ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۴
کد خبر: 143193

برای اطلاع از ویژگی های روغن های خوراکی، در این مطلب به بیان خواص چند نوع از این روغن ها می پردازیم.

ویژگی برخی از روغن های خوراکی

سلامت نیوز: برای اطلاع از ویژگی های روغن های خوراکی، در این مطلب به بیان خواص چند نوع از این روغن ها می پردازیم.

روغن آفتابگردان
حدود 85 درصد از اسیدهای چرب موجود در روغن آفتابگردان از نوع غیر اشباع و کمتر از 15 درصد کل اسیدهای چرب آن اشباع است. روغن آفتابگردان حاوی ترکیبات آنتی اکسیدان طبیعی است و میزان ویتامین E موجود در این روغن از روغن های سویا و ذرت بیشتر است. روغن تازه آفتابگردان، بدون رنگ و بوست.

روغن کانولا
روغن کانولا از گونه اصلاح نژاد شده گیاه کلزا استخراج می شود. به این روغن در بعضی از کشور ها کانولا و در برخی دیگر کلزا گفته می شود.روغنی که از دانه های معمولی گیاه کلزا به دست می آید، به روغن کلزا معروف است که به دلیل بالا بودن ترکیبات شیمیایی خاص و مضر مثل اسید اروسیک، مصرف خوراکی آن برای انسان با بروز مشکلات و بیماری هایی همراه است.در سال 1956 در کانادا فروش این روغن برای مصارف خوراکی ممنوع شد و به دنبال این وضعیت، گونه هایی از این گیاه با اصلاح ژنتیکی پرورش یافت که میزان ترکیبات شیمیایی مضر در آن به حداقل رسید.روغن استخراجی از این گونه های جدید، روغن کانولا نامیده شد.

روغن کنجد
رنگ روغن کنجد ممکن است برحسب شرایط تولید از زرد روشن تا قهوه ای تیره تغییرکند و این نوع روغن به عنوان منبع اصلی تولید روغن محسوب نمی شود.کمتر از 20 درصد کل اسید های چرب در این روغن از نوع اشباع و بیش از 80 درصد آن از انواع غیر اشباع است.

این روغن حاوی مقادیر نسبتاً برابر اسید اولئیک ( اسید چرب با یک پیوند دوگانه) و اسید لینولئیک (اسید چرب با دو پیوند دوگانه) است. مقدار فراوان ترکیبات آنتی اکسیدانی طبیعی در روغن کنجد سبب پایداری بالای آن در مقابل فساد می شود.

روغن هسته انگور
روغن هسته انگور تصفیه شده، به رنگ زرد طلایی تا زیتونی و با طعم ملایم است و نزدیک به 90 درصد اسید های چرب آن غیر اشباع است. به همین دلیل این روغن در برابر حرارت بسیار حساس و آسیب پذیر است و باید در مصرف آن نهایت دقت را به کار برد. روغن هسته انگور به طور طبیعی حاوی مقداری ترکیبات آنتی اکسیدان است که موجب افزایش مقاومت آن در برابر فساد می شود.

روغن سبوس برنج
این روغن به رنگ زرد روشن با طعم و بوی ملایم برنج است که 80 درصد از اسیدهای چرب آن از انواع غیراشباع است. روغن سبوس برنج حاوی مقادیر مناسبی از آنتی اکسیدان های طبیعی مانند ویتامین E است که به افزایش مقاومت روغن در برابر اکسیداسیون کمک می کند.

منبع:فرهیختگان آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha