امروزه چاقی و بیماری‌های ناشی از آن، یکی از مهم‌ترین مشکلاتی است که گریبانگیر جوامع بشری شده است. متأسفانه تحقیقات نشان می‌دهد طی دهه‌های اخیر، میزان شیوع چاقی در بین کودکان و نوجوانان در حال افزایش بوده و این سیر صعودی در میان کودکان و نوجوانان ایرانی نیز قابل مشاهده است.

سلامت نیوز:امروزه چاقی و بیماری‌های ناشی از آن، یکی از مهم‌ترین مشکلاتی است که گریبانگیر جوامع بشری شده است. متأسفانه تحقیقات نشان می‌دهد طی دهه‌های اخیر، میزان شیوع چاقی در بین کودکان و نوجوانان در حال افزایش بوده و این سیر صعودی در میان کودکان و نوجوانان ایرانی نیز قابل مشاهده است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران،دکتر گلاله اصغری متخصص تغذیه و عضو پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی می‌گوید: متأسفانه در سال‌های اخیر با شیوع چاقی در گروه سنی  6 تا 18 سال مواجه هستیم. کودکانی که در سال‌های اولیه زندگی دچار چاقی می‌شوند، معمولاً افزایش وزن خود را در بزرگسالی نیز به همراه خواهند داشت.


در حقیقت سلول‌های بدن کودکان و نوجوانانی که از چاقی رنج می‌برند در کنار افزایش حجم دچار افزایش تعداد هم شده است و همین موضوع کافی است تا آنها با بیماری‌های خطرناکی از جمله نارسایی‌های قلبی و عروقی، افزایش فشار خون، افزایش قند خون و اختلال در میزان چربی خون کودکان مواجه شوند. به گفته این متخصص تغذیه، هرچند ژنتیک یکی از عوامل تأثیرگذار در افزایش چاقی است اما نمی‌توان از نقش مهم و تأثیرگذار عوامل محیطی چشم‌پوشی کرد.


دکتراصغری با اشاره به اهمیت تغذیه و کم تحرکی در میان عوامل محیطی،  در ادامه می‌گوید: جامعه کنونی ما در حال گذر تغذیه‌ای است و این بدان معناست که کشور ما از یک برنامه و شیوه تغذیه‌ای سنتی به سمت برنامه غذایی غربی در حرکت است. در این مرحله زندگی ماشینی و  صنعتی باعث شده کودکان و نوجوانان فرصت و شرایط بازی‌های جمعی را نداشته باشند. کم تحرکی آنها در کنار بیش خواری و استفاده از مواد خوراکی پرکالری سبب می‌شود بدنشان کالری بالایی دریافت کند اما آن را نسوزانند و به عنوان چربی ذخیره کنند.


او  بهبود وضع تغذیه دانش آموزان، دایر شدن بوفه‌های مواد غذایی سالم در مدارس و اصلاح خوراکی‌های زنگ تفریح را یکی از راهکارهای جلوگیری از چاقی دانش آموزان می‌داند و می‌گوید: امروزه بوفه‌های مدارس فعال‌تر از گذشته شده‌اند و دانش آموزان هم با توجه به زمان طولانی حضور در مدرسه، از دو یا سه زنگ تفریح بهره می‌برند. آنها معمولاً ترجیح می‌دهند مواد خوراکی و میان وعده خود را از بوفه مدرسه تهیه کنند. در چنین شرایطی به نظر می‌رسد برای اصلاح الگوی تغذیه و سلامت نسل آینده باید در عرضه مواد خوراکی بوفه‌های مدارس تجدید نظر شود.


این متخصص تغذیه با اشاره به اثرپذیری دانش آموزان از همسالان خود، می‌گوید: دانش آموزان معمولاً ترجیح می‌دهند از مواد خوراکی مشابه دوستانشان به عنوان میان وعده استفاده کنند در این شرایط استفاده از مواد غذایی بوفه‌های مدرسه امری انکارناپذیر است. بنابراین اصلاح بوفه‌های مدارس و ارائه مواد غذایی سالم و مغذی به جای خوراکی‌های پرکالری که معمولاً از نظر مواد مغذی هم فقیر هستند در درجه اول اهمیت قرار دارد.


اسنک‌ها، انواع شکلات ها، چیپس، پفک، شیرکاکائو، آجیل‌های صنعتی شور مزه، ساندویچ‌های فلافل، سوسیس و کالباس و... همگی میان وعده هایی هستند که از مواد مغذی بسیار فقیرند و در مقابل منبع غنی از کالری هستند. دانش آموزی که در طی  زنگ تفریح،  این خوراکی‌ها را مصرف می‌کند و بنا به کم تحرکی، انرژی دریافتی را نمی‌سوزاند حتماً با مشکلات ذخیره چربی و چاقی مواجه خواهند شد.عضو پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم تصریح کرد: نوشیدنی هایی مانند شیر، دوغ، انواع مغزها مانند پسته، بادام، گردو، فندق و  میوه‌های تازه مانند سیب و نارنگی، موز و انواع میوه‌های خشک مانند خرما، کشمش، انجیر و توت با بسته‌بندی بهداشتی از مناسب ترین میان وعده‌های غذایی است. همچنین  می‌توان ساندویچ نان و پنیر و خرما یا گردو یا غذاهایی مانند عدسی و لوبیا پخته به جای ساندویچ‌های فلافل، سوسیس و کالباس  عرضه کرد.


به گفته دکتر اصغری، تغذیه در دوران کودکی و نوجوانی نقش عمده‌ای در سلامت بزرگسالی دارد. برای مثال نیاز به کلسیم و ویتامین D برای رشد استخوانی فرد در سنین کودکی و نوجوانی بسیار بیشتر از سنین بزرگسالی است اما بیشتر بچه‌ها با ذخیره کافی از کلسیم و ویتامین D  وارد زندگی بزرگسالی نمی‌شود. او می‌گوید: سلامت کودکان و نوجوانان بستگی به تغذیه صحیح دارد. تغذیه صحیح هم لازمه  رشد جسمی و روانی و همچنین افزایش بهره هوشی می‌باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha