شنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۳
کد خبر: 145494

هفته جهانی سلامت به ارتقای ایمنی غذایی با هدف دسترسی مردم به مواد غذایی سالم برای حفظ و تأمین سلامت توجه ویژه‌ای کرده است.

سلامت نیوز: هفته جهانی سلامت به ارتقای ایمنی غذایی با هدف دسترسی مردم به مواد غذایی سالم برای حفظ و تأمین سلامت توجه ویژه‌ای کرده است.

به گزارش سلامت نیوز دکتر احمد کوشا معاون فنی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در روزنامه ایران نوشت ،تولید محصولات کشاورزی نگرانی اصلی مردم را در دسترسی به مواد غذایی سالم رقم می‌زند، چرا که آنها به‌خاطر وجود مواد سمی و کودهای شیمیایی، نگران آلودگی غذا، میوه، سبزی و گوشت هستند. البته وجود باقی مانده سموم و کودهای شیمیایی یک مشکل جهانی است به همین خاطر شعار ایمنی غذا از مزرعه تا سفره، آلودگی‌های شیمیایی و میکروبی را که ممکن است در فرایند تولید اتفاق بیفتد، مورد توجه قرار داده است.

علاوه بر آن، برخی از فرایندهای تولید صنعتی مواد غذایی مانند اضافه کردن افزودنی‌های مجاز و مواد نگهدارنده بویژه در کنسروها و بسته ‌بندی فرآورده‌های غذایی در ظروف یک‌بار مصرف و پلاستیکی از جمله عوامل بیماری زا هستند؛ به عبارت دیگر، آلودگی با فلزات سنگین، سمی و همچنین نیترات‌ها و نیتریت‌ها در بروز بیماری‌های مزمن و سرطان‌ها نقش دارند. همچنین وجود سموم قارچ‌ها مانند سم آفلاتوکسین که گاهی گفته می‌شود در لبنیات و شیر یافت می‌شود، به‌خاطر بی‌توجهی به تغذیه دام‌ها است، زیرا تغذیه گاوها و گوسفندها از نان‌های کپک زده موجب می‌شود در شیر دام‌ها سم آفلاتوکسین تولید شود که خاصیت سرطان زایی به شیر می‌دهد.


برای ارتقای ایمنی غذا باید میزان چربی‌های ترانس و اشباع در روغن‌های خوراکی و میزان نمک در فرآورده‌های غذایی نیز به حداقل مقدار ممکن کاهش یابد. وجود غذاهایی با چربی اشباع شده و ترانس بالا آمار ابتلا به بیماری‌های تصلب شرایین و فشار خون را افزایش می‌دهد. همچنین چاقی که زمینه‌ساز بروز بیماری‌هایی مانند دیابت و عروق خونی است، نتیجه مصرف زیاده از حد چربی‌های مضر است. در واقع کاهش مقدار روغن و نمک که دو عامل مهم ابتلا به انواع سکته‌ها و سرطان‌ها هستند باید در تولید مواد غذایی توجه شود. ضمن اینکه باید کسانی که در فرایند تولید، توزیع، سرویس و سرو غذا و تهیه مواد غذایی برای سفره‌های مردم نقش دارند، از آلوده شدن مواد غذایی جلوگیری کنند.

البته این امر در کوتاه مدت امکان پذیر نیست و هر اندازه هم که برای ارتقای سلامت مواد غذایی هم تلاش کنیم، ممکن است بقایای کود و سموم در میوه‌ها و سبزیجات یا هورمون‌ها در گوشت وجود داشته باشد. بنابراین به مردم توصیه می‌کنیم از هرم غذایی استفاده کنند تا هم تعادل و هم تنوع را در برنامه غذایی شان حفظ کنند. مردم باید از هر 5 گروه غذایی نه خیلی زیاد و نه خیلی کم استفاده کنند. مثلاً توصیه می‌شود، برای جلوگیری از بیماری‌های قلبی و سرطان از سبزیجات زیاد استفاده شود در حالی که ممکن است سبزیجات آلوده به کود و سموم باشد و این مسأله موجب تجمع سموم در بدن شده و بیماری ایجاد کند. یک رژیم غذایی سالم باید حاوی 5 گروه اصلی غذایی یعنی نان و غلات، میوه‌ها و سبزیجات، گوشت، حبوبات و لبنیات باشد ولی نباید مقادیر آنها زیاد باشد تا اگر ماده‌ای در آن وجود داشت به سلامتی آسیب نرساند.


با توجه به اینکه مواد فرآوری شده نیز در سبد غذایی ما جای دارند، بهتر است هر از چندگاهی برند محصولاتی مانند سس‌ها، رب، چای و کنسروها را تغییر دهیم تا اگر نمک، شکر و چربی آنها زیاد باشد، مضرات شان کم باشد. در هرم غذایی گروه 6 وجود دارد که به نوشابه‌ها و مواد قندی و چربی اختصاص یافته است که باید به میزان حداقل ممکن استفاده شود اینکه هر از چند گاهی از این مواد هم استفاده شود، بد نیست اما اینکه قوت غالب خانواده‌ها فست فود و غذاهای آماده باشد، آسیب رسان است.
 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha