یکشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۷
کد خبر: 147348

نایب رئیس انجمن علمی شنوایی‌شناسی ایران گفت: مدیریت استرس، عدم مواجهه با اصوات بلند، ورزش روزانه، مصرف سبزی‌ها و میوه‌های تازه و اجتناب از مصرف قهوه و برخی انواع چای می‌تواند در پیشگیری از ابتلا به وزوز گوش مؤثر باشد.

سلامت نیوز: نایب رئیس انجمن علمی شنوایی‌شناسی ایران گفت: مدیریت استرس، عدم مواجهه با اصوات بلند، ورزش روزانه، مصرف سبزی‌ها و میوه‌های تازه و اجتناب از مصرف قهوه و برخی انواع چای می‌تواند در پیشگیری از ابتلا به وزوز گوش مؤثر باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، سعید ملایری در نشست خبری جامعه شنوایی‌شناسی ایران که امروز برگزار شد، اظهار داشت: برای درمان وزوز گوش سه روش غیردارویی استفاده از سمعک، پوشاننده‌ها و صوت‌درمانی وجود دارد. صوت درمانی در ایران برخلاف جهان رایج نیست.

وی افزود: در چهاردهمین کنگره شنوایی‌شناسی ایران که از 29 تا 31 اردیبهشت سال جاری که در هتل المپیک تهران برگزار می‌شود کارگاه تخصصی یک روزه برای ارزیابی و درمان وزوز گوش برگزار خواهیم کرد.

نایب رئیس انجمن علمی شنوایی‌شناسی ایران با اشاره به وجود این اختلال در کودکان گفت: به دلیل عدم همکاری کودکان آمار دقیقی از میزان ابتلا به وزوز گوش در این رده سنی وجود ندارد.

ملایری اظهار داشت: برخی افراد از طب سوزنی، هومیوپاتی و درمان‌های سنتی برای وزوز گوش استفاده می‌کنند این در حالی است که هنوز مطالعاتی مبتنی بر شواهد تأثیر این درمان‌ها را بر بهبود وزوز گوش تأیید نکرده‌اند بنابراین همچنان درمان‌های غیردارویی یعنی استفاده از سمعک، پوشاننده‌ها و صوت درمانی استفاده می‌شود.

وی درباره دو درمانی که در سالهای اخیر رایج شده است گفت: تحریک الکتریکی (TDCS) و تحریک مغناطیسی (TMS) جزو درمان‌هایی است که در سالهای اخیر مورد استفاده قرار گرفته‌اند. در تحریم مغناطیسی تأثیر مثبتی بر وزوز گوش دیده نشده است و با اینکه این درمان در بسیاری از اختلالات توسط متخصصان مغز و اعصاب و روانپزشکان استفاده می‌شود اما طبق آخرین گایدلاین‌ها توصیه می‌شود که در درمان وزوز گوش از این روش استفاده نشود. تحریک الکتریکی نیز در مرحله پژوهش است و به دلیل اینکه این دو روش مبتنی بر شواهد نیستند بنابراین هنوز در مراحل پژوهش قرار دارند.

این شنوایی‌شناس گفت: امکان قطع وزوز گوش و درمان 100 درصدی این اختلال وجود ندارد و روش‌های درمانی می‌تواند وزوز گوش را از حالت غیرقابل تحمل به وضعیت قابل تحمل تغییر دهد حتی با اینکه در گذشته بسیاری از مبتلایان ترجیح می‌دادند تا عصب هشتم آنها که مربوط به شنوایی است قطع شود اما مطالعات نشان داده است که پس از قطع عصب نیز وزوز گوش ادامه دارد زیرا معمولاً مکانیزم ‌آن مربوط به مناطق شنیداری در مغز است.

ملایری با بیان اینکه وزوز گوش ممکن است برای هر فردی رخ دهد اظهار داشت: عدم مواجهه با اصوات بلند، تغییر سبک زندگی با ورزش روزانه، مصرف سبزی‌ها و میوه‌های تازه و اجتناب از مواد غذایی محرک مانند قهوه و برخی انواع چای می‌تواند در پیشگیری از ابتلا به وزوز گوش مؤثر باشد.

وی با تأکید بر مدیریت استرس برای کاهش ابتلا به وزوز گوش، ادامه داد: مطالعات نشان می‌دهد بیش از 90 درصد مبتلایان تحت فشار روانی بوده‌اند.

نایب رئیس انجمن علمی شنوایی‌شناسی ایران خاطرنشان کرد: در چهاردهمین کنگره شنوایی‌سنجی ایران 17.5 امتیاز بازآموزی اصلی برای متخصصان مغز و اعصاب و گوش و حلق و بینی و 12 امتیاز بازآموزی برای سایر متخصصان در نظر گرفته شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha