چهارشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۸

مدیر کل دفتر امور حمایتی و توانمندسازی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در حالی که برخی آمارها تعداد کودکان کار و خیابان را در ایران هفت میلیون نفر می داند، در آمار دیگری کل این گروه از کودکان در منطقه خاورمیانه و آفریقا 6میلیون نفر است.

سلامت نیوز: مدیر کل دفتر امور حمایتی و توانمندسازی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در حالی که برخی آمارها تعداد کودکان کار و خیابان را در ایران هفت میلیون نفر می داند، در آمار دیگری کل این گروه از کودکان در منطقه خاورمیانه و آفریقا 6میلیون نفر است.

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، عبدالرحیم تاج الدین روز چهارشنبه در نشست کارگروه اجتماعی و فرهنگی استان کرمان با موضوع کودکان خیابانی و فوریت های اجتماعی افزود: در سال 90 آماری ارایه شد مبنی بر این که 700 هزار کودک خیابانی دارای شغل وجود دارد.

وی علت وجود این آمار متناقض را وجود دستگاه های متعدد متولی امور کودکان دانست.

تاج الدین با تاکید بر این که در ساماندهی کودکان خیابانی ابتدا باید آمار درست ارایه شود، اظهار داشت: همه این دستگاه ها نام کودک را در سامانه خدمات خود ثبت می کنند و یک کودک چند بار شمرده می شود.

مدیرکل دفتر امور حمایتی و توانمندسازی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جامع ترین طبقه بندی را مربوط به یونیسف دانست و گفت: در این طبقه بندی دو بحث کودکان در خیابان و کودکان خیابان مطرح شده است که با یکدیگر تفاوت دارند.

وی افزود: کودکان در خیابان که گروه بزرگتری است، کار و تحصیل می کنند و احساس تعلق به خانواده دارند اما کودکان خیابان به طور معمول افراد جامانده از تحصیل هستند و تعلق آنها به خیابان و افراد خیابان که غیر از خانواده آنها هستند، بیشتر است.

تاج الدین بر انجام فعالیت های تحقیقاتی در امور مربوط به آسیب های اجتماعی در استان کرمان تاکید کرد و گفت: هرچند کمبود منابع مالی وجود دارد اما اقدامات پژوهشی و تحقیقاتی در بحث آسیب های اجتماعی می تواند بسیار کارساز باشد.

مدیر کل دفتر امور حمایتی و توانمندسازی وزارت تعاون خاطر نشان کرد: در حوزه های اجتماعی باید تحقیقات به صورت محلی تدوین و در آن علل بروز یک پدیده مشخص شود تا بتوان برای تامین اعتبار آن اقدام کرد.

تاج الدین تاکید کرد: در بحث آسیب های اجتماعی آبروی یک خانواده، شهرستان و حتی جنبه ملی آن در میان است و لذا باید افراد متخصص در این حوزه وارد شوند.

وی با تاکید بر این که استانداری ها باید پیگیر موضوعات اجتماعی در استان خود باشند، افزود: استانداری ها می بایست با فراخوان دستگاه ها و مدیریت خوب، کار را هدایت کنند.

مدیر کل دفتر امور حمایتی و توانمندسازی وزارت تعاون بر استفاده از ظرفیت افراد نخبه و محقق در موضوعات اجتماعی و استفاده از ایده ها در کنار تجارب گذشته در جلسات کارگروه فرهنگی و اجتماعی استان ها تاکید کرد.

تاج الدین وی اظهار کرد: زمینه مشارکت اقشار باید توسط کارگروه فرهنگی و اجتماعی استانداری ها فراهم شود زیرا شوراهای اسلامی شهر و روستا، سرای محله ها، کانون مساجد، هیات ها و مراکز دیگر می توانند در این زمینه کمک کنند.

وی تاکید کرد: آسیب های اجتماعی تنها مشکل دولت و دستگاه های اجرایی نیست بلکه مشکل مردم نیز به شمار می رود و از این رو باید همه در رفع آن بکوشند.

تاج الدین گفت: در این رابطه وجود دبیرخانه خوب ضروری است تا کار رها نشود که در این زمینه سازمان بهزیستی می تواند چاره ساز باشد.

وی با یادآوری اجرای طرح بیمه همگانی در کشور اظهار داشت: باید کودکان آسیب دیده و در معرض آسیب بیمه شوند که پیگیری آن از وظایف بهزیستی و بیمه است.

مدیر کل دفتر امور حمایتی و توانمندسازی وزارت تعاون بیان کرد: پرداخت مالی برای مشوق تحصیلی به شرط هزینه کرد آن برای تحصیل کودکان نیز از موارد دیگری است که با کمک آموزش و پرورش می توان انجام داد.

تاج الدین با یادآوری این که وزیر بهداشت عنوان کرده که باید در هر استانی بیمارستانی برای درمان کودکان کار و خیابان وجود داشته باشد، گفت: دانشگاه علوم پزشکی می تواند موضوع را پیگیری کند و گزارش دهد.

وی با تاکید بر این که باید با نگاه ملی و عمیق مسایل اجتماعی را رصد کنیم، افزود: انجام کار فرهنگی در بحث دین، خانواده و احساس بسیار مهم است.

تاج الدین افزود: یکی از مفاد درسی بین المللی هوش هیجانی است که عامل 75 درصد موفقیت ها به شمار می رود و از این رو مجموعه هیجان های ما باید مدیریت شود.

وی خشم را یکی از نمونه های بارز هیجان ارزیابی و تاکید کرد: چرا باید در جامعه اسلامی تعداد پرونده های ناشی از کنترل نشدن خشم، سه برابر کشور هندوستان باشد.
مدیر کل دفتر امور حمایتی و توانمندسازی وزارت کار گفت: بیش از درآمد ملی به نشاط ملی و ابتکار در حوزه اجتماعی نیاز داریم.

مدیر کل بهزیستی استان کرمان نیز در این نشست گفت: سال گذشته 75 نفر از کودکان خیابانی وارد بهزیستی و ساماندهی شدند و مورد حمایت قرار گرفتند که البته می دانیم تعداد کودکان خیابانی چندین برابر این آمار است.

عباس صادق زاده افزود: اگر عرصه را بر این کودکان تنگ کنیم، ممکن است در معابر و جامعه حضور نداشته باشند اما به معنای این نیست که وجود ندارند بلکه به شکل دیگری کار خود را انجام می دهند.

وی گفت: حمایت های مردم از این گروه از کودکان احساسی است و به همین خاطر این کودکان پنج تا 6 برابر درآمدی که در صورت داشتن شغل می توانند کسب کنند، در خیابان ها به دست می آورند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha