بر اساس مدل‌های ریاضی برآورد می‌شود حدود ۸۰ تا ۹۰ هزار مبتلا به ایدز در كشور وجود داشته باشد و بر همین اساس تا پایان پاییز سال گذشته حدود ۲۹‌هزار مورد ابتلا به ایدز در كشور ثبت شده است.

هر سه ماه 500 نفر به ایدزی‌ها افزوده می‌شود

سلامت نیوز: بر اساس مدل‌های ریاضی برآورد می‌شود حدود ۸۰ تا ۹۰ هزار مبتلا به ایدز در كشور وجود داشته باشد و بر همین اساس تا پایان پاییز سال گذشته حدود ۲۹‌هزار مورد ابتلا به ایدز در كشور ثبت شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جوان، بر اساس مدل‌های ریاضی برآورد می‌شود حدود ۸۰ تا ۹۰ هزار مبتلا به ایدز در كشور وجود داشته باشد و بر همین اساس تا پایان پاییز سال گذشته حدود ۲۹‌هزار مورد ابتلا به ایدز در كشور ثبت شده است. در همین رابطه و بر اساس آمارهای وزارت بهداشت ۴۶‌درصد از مواردی كه به مراكز ایدز مراجعه كرده‌اند در گروه سنی ۲۵ تا ۳۴ سال قرار دارند، این در شرایطی است كه چهار تا پنج سال طول می‌كشد تا فردی كه مبادرت به رفتار پرخطر كرده از احتمال ابتلا به بیماری ایدز مطلع شود و سپس تصمیم بگیرد و به مراكز بهداشتی مراجعه كند.
باز هم ایدز و موج ویرانگر آن خبرساز شد. طبق آمار تجمعی، یعنی آمارهای جمع شده از ابتدای اجرای برنامه اول استراتژیك كنترل ایدز در سال ۶۵ تا پاییز۹۳، راه انتقال ایدز در ۶۷ درصد موارد شناسایی شده مربوط به تزریق مشترك مواد مخدر و ۱۴ درصد نیز مربوط به برقراری روابط جنسی محافظت نشده بوده است.
همچنین آمارهای سال ۹۲ نشان می‌دهد كه هزار و ۵۰۰ مورد ابتلا به اچ. آی. وی در این سال ثبت و گزارش شده كه راه انتقال ایدز در ۴۵ درصد آنان از طریق تزریق مشترك مواد مخدر و حدود ۴۰ درصد آنان كه بیش از یك سوم را شامل می‌شود از طریق روابط جنسی محافظت نشده است. البته در این سال حدود یك سوم موارد ابتلا مربوط به زنان بوده است.  با این اوصاف و با توجه به خطرپذیری جمعیت قابل‌توجه جوان كشور و احتمال مبادرت به رفتارهای پرخطر، باید به زنگ خطری كه در این زمینه به صدا درآمده است، توجه كرد.
  هر سه ماه 500نفر مبتلا می‌شوند
به گفته رئیس اداره پیشگیری از ایدز وزارت بهداشت ۱۸ درصد از جوانان راه‌های انتقال و پیشگیری از ایدز را می‌دانند.
هر‌چند دكتر عباس صداقت معتقد است كه نظام مراقبت ایدز ایران در منطقه مدیترانه شرقی شامل ۲۲ كشور از جمله ایران، منحصر به فرد است، به‌طوری‌ كه بسیاری از كشورهای منطقه برای استقرار این نظام مراقبتی در كشور خود از ایران كمك فنی خواسته‌اند، اما آمارهای رسمی و غیر‌رسمی نشان می‌دهد كه نباید در سایه این حرف‌ها خوابید زیرا برای كشوری مثل ایران، با این فرهنگ و اعتقادات دینی و مذهبی، رقم90هزار بیمار مبتلا به ایدز اصلاً برازنده نیست.
اواخر سال گذشته بود كه خبری منتشر شد مبنی بر اینكه «شیب ابتلا به ایدز در ایران سرعت بالایی ندارد ولی اگر تغییر الگوی انتقال ایدز، جدی گرفته نشود، تا سال‌های دیگر این شیب بسیار تندتر خواهد شد.» البته رئیس اداره پیشگیری از ایدز وزارت بهداشت نیز تأكید كرده كه با توجه به جمعیت جوان و بار خطر بیماری ایدز، آگاهی جوانان كشور در این زمینه قابل قبول نیست.
در همین راستا، گزارش سازمان ملل نشان می‌دهد تعداد مرگ و میر‌ ناشی از بیماری ایدز در جهان در سال گذشته میلادی در مقایسه با سال قبل از آن حدود 12 درصد كاهش یافته و به 5/1 میلیون نفر رسیده است. این در حالی است كه در ایران این روند افزایشی است.
آمار‌های دولتی حكایت از آن دارند كه به‌طور میانگین از سال 1388 به بعد هر سه‌ماه 500 نفر به جمع مبتلایان به این بیماری اضافه می‌شود. همچنین آماری كه از سوی وزارت بهداشت در رابطه با آخرین وضعیت بیماری ایدز اعلام شده، نشان می‌دهد كه تعداد مبتلایان به ایدز از 20‌هزار و 975 نفر در سال 1388به 26‌هزار و 125نفر تا ابتدای فروردین 1392 و 27‌هزارنفر در سه‌ماهه سوم سال 1393 رسیده است.
نكته قابل تأمل در ارائه ارقام فوق این است كه رشد 33‌درصدی انتقال ایدز از طریق روابط كنترل‌نشده جنسی نگرانی‌ها را برای پیشروی انتقال این بیماری از این طریق افزایش داده است.

  برنامه‌های لاك‌پشتی مسئولان
براساس مطالعاتی كه در سال ۹۳ در خصوص آگاهی جوانان از راه‌های انتقال بیماری ایدز و پیشگیری از این بیماری در وزارت بهداشت انجام شد، به نظر می‌رسد در حال حاضر ۴۰ درصد یعنی حدود نیمی از جوانان نمی‌دانند كه چگونه در برابر ابتلا به ایدز باید از خود مراقبت كنند.   با این اوصاف و در شرایطی كه آمارها بدون توجه به زمان و مكان در حال فزونی هستند، رئیس اداره پیشگیری از ایدز وزارت بهداشت در تشریح برنامه‌هایشان برای مهار این بیماری، ضمن اشاره به برنامه چهارم استراتژیك ایدز می‌گوید: «پیش‌بینی شده برنامه چهارم استراتژیك ایدز از امسال تا سال ۹۸ اجرا شود كه این مسئله در دستور كار شورای عالی سلامت قرار دارد و به نظر می‌رسد كه در نخستین جلسه این شورا مصوبه اجرای برنامه اخذ شود.»
وی ادامه می‌دهد: «این برنامه دو بار به مشاور فرهنگی ریاست جمهوری ارائه شده و در حال حاضر آماده است كه به مرحله اجرا برسد.»
به گفته صداقت، افزایش پوشش مراقبت‌ها، تقویت كمی و كیفی نظام تشخیصی ایدز، شناسایی بیشتر موارد ابتلا به ایدز در جامعه و پیشگیری از انتقال ایدز از مادران مبتلا به نوزادان از تأكیدات برنامه چهارم استراتژیك كنترل ایدز به شمار می‌رود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha