سلامت نیوز:دبیرکل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت روز جهانی صلح بانان ملل متحد 29می 2015 برابر با 10 خرداد ماه جاری ضمن اعلام اینکه بیش از سه هزار و 300 صلح بان شامل 126 نفردر سال گذشته، جان خود را در حال خدمت، زیر پرچم ملل متحد از دست داده اند گفت در عین حال همچنان که  صلح بانان  هدف مواد منفجره تازه اختراع شده  یا حملات تروریستی پیچیده قرار می گیرند، مخاطرات در حال افزایش هستند.
متن کل پیام بان کی مون به شرح زیر است:
امسال روز جهانی صلح بانان ملل متحد مصادف شده با هفتادمین سالگرد تاسیس سازمان ملل متحد که فرصتی برای ادای احترام به کمک های ارزشمند کلاه آبی ها به تاریخ غرور انگیز این سازمان  ارائه می دهد. حفظ صلح سازمان ملل متحد به هدف  "اتحاد برای تقویت صلح و امنیت بین المللی" منشور ملل متحد حیات بخشیده است. طی سال ها تلاش و فداکاری، تصویر  کلاه آبی هاجایگاه خود را به عنوان نماد امید برای میلیون ها مردمی به دست آورده  که در سرزمین های جنگ زده زندگی می کنند.
صلح بانی ملل متحد مشارکت در مسئولیتی را پرورش می دهد که خطرها و فرصت ها را در سراسر کشورها هم بزرگ و هم کوچک از جهان توسعه یافته گرفته تا در حال توسعه،       می گستراند. اینجانب بیش از 107 هزار صلح بان یونیفورم پوش از 122 کشوری که سرباز و پلیس برای 16 ماموریت حفظ صلح اعزام می کنند را تحسین می کنم.
سازمان ملل متحد طی 70 سال، تعداد 71 عملیات حفظ صلح تاسیس کرده است. بیش از یک میلیون نفر به عنوان صلح بان در کشورها برای دستیابی به استقلال، حمایت از انتخابات تاریخی، حمایت از شهروندان، خلع سلاح صدها هزار رزمنده سابق، کمک به تاسیس حکومت قانون، ترویج حقوق بشر همچنین ایجاد شرایط برای پناهندگان و آوارگان جهت بازگشت به خانه هایشان، خدمت کرده اند. همه ما باید به  این دستاوردها افتخار کنیم.
امروزه صلح بانی ملل متحد خود را با واقعیت های جدید جهانی شامل تهدید های نامتقارن در برخی از چالشی ترین محیط های جهان وفق می دهد. ما عملیات خود را روز آمد و فن آوری های جدید را معرفی، همچنین طیف کمک کنندگان را گسترش داده و مشارکت خود را با سازمان های منطقه ای تقویت کرده ایم.
در عین حال تقاضا خیلی از منابع بیشتر است. ما به بودجه، آموزش و ابزار بهتر نیاز داریم. سربازان و پلیس های ما باید کارهای پیچیده را با بالاترین معیارهای عملکرد انجام دهند. نیاز داریم کشورهای توسعه یافته نقش تاریخی با نفوذ خود را به عنوان ارائه دهنده سرباز تجدید نمایند. نیازمند حمایت سیاسی قوی تر کشورهای عضوهستیم  که مسئول صدور مجوز، حمایت مالی و ارائه سرباز و پلیس برای ماموریت ها هستند.
جهت کاوش به منظوریافتن راه حل برای این چالش ها، اینجانب "هئیت عالی رتبه مستقل" برای ارزیابی عملیات صلح ملل متحد یعنی هم حفظ صلح و ماموریت های ویژه سیاسی، همچنین نیازهای نو ظهور آتی منصوب کردم. این نخستین بررسی عمده از سال 2000 خواهد بود و اینجانب مشتاقانه منتظر مجموعه توصیه های جسورانه و جامع هستم.
امروز ما یاد آنانی را ارج می نهیم که زندگی خویش را در راه صلح فدا کرده اند، و به تمامی مردان وزنانی ادای احترام می نماییم که میراث خود را با خدمت در مناطق بحرانی ادامه    می دهند. بیش از سه هزار و 300 صلح بان شامل 126 نفردر سال گذشته، جان خود را در حال خدمت، زیر پرچم ملل متحد از دست داده اند. در عین حال همچنان که  صلح بانان  هدف مواد منفجره تازه اختراع شده  یا حملات تروریستی پیچیده قرار می گیرند، مخاطرات در حال افزایش هستند.
همان گونه که هفت دهه از عمر سازمان ملل متحد را جشن می گیریم، اجازه دهید سهم خود را برای تضمین تاثیر این تشکیلات مهم سازمان ملل متحد ادا نماییم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha