مدیرکل امور فنی بیمه شدگان تامین اجتماعی گفت: کارفرما در صورت وقوع حادثه ناشی از کار، مکلف است اقدامات لازم اولیه برای جلوگیری از تشدید وضعیت حادثه دیده را انجام دهد و مراتب را طی سه روز اداری از تاریخ وقوع حادثه به صورت کتبی به سازمان اطلاع دهد.

سلامت نیوز: مدیرکل امور فنی بیمه شدگان تامین اجتماعی گفت: کارفرما در صورت وقوع حادثه ناشی از کار، مکلف است اقدامات لازم اولیه برای جلوگیری از تشدید وضعیت حادثه دیده را انجام دهد و مراتب را طی سه روز اداری از تاریخ وقوع حادثه به صورت کتبی به سازمان اطلاع دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، سیروس نصیری این موضوع را براساس ماده 65 قانون تامین اجتماعی عنوان کرد و گفت: قانونگذار، برای جلوگیری از بروز بیماری و کاهش حوادث ناشی از کار در محیط کارگاه، کارفرما را مکلف به رعایت استانداردهای شغلی وایمنی محیط کار کرده است ولی درعین حال برای حفظ سلامت جسمی و روحی بیمه شده در مواقع بروز حوادث ناشی از کار نیز تکالیفی برعهده کارفرما نهاده است.

وی اظهار داشت: براساس ماده 65 قانون تامین اجتماعی چنانچه کارفرما برای جلوگیری از تشدید وضع حادثه دیده متحمل هزینه هایی شود از آنجایی که بیمه شده تحت پوشش سازمان است و سازمان مکلف به ارائه خدمات درمانی به بیمه شدگان است، کارفرما می تواند برای دریافت هزینه های خود به سازمان تامین اجتماعی مراجعه کند تا برابر مقررات در این خصوص اقدام شود.

نصیری گفت: کارفرما در مواردی که کارفرما گزارش حادثه را خارج از مهلت تعیین شده به شعب تامین اجتماعی ارائه کند به منظور مساعدت و جلوگیری از تضییع حقوق بیمه شدگان، واحدهای اجرایی مجاز خواهند بود، پس از دریافت گزارش حادثه نسبت به بررسی و انطباق آن با ماده 60 قانون تامین اجتماعی اقدام کنند.

مدیر کل امور فنی بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: همچنین طبق ماده 66 قانون تامین اجتماعی در مواردی که وقوع حادثه ناشی از کار به علت عدم توجه کارفرما در زمینه رعایت مقررات حفاظت ایمنی و فنی رخ دهد، سازمان تامین اجتماعی ضمن اینکه تعهدات قانونی در خصوص بیمه شده را اعمال می کند، خسارات وارده را نیز از کارفرمای مقصر به میزان درصد تقصیر وصول خواهد کرد.

وی اظهار داشت: به استناد قوانین تامین اجتماعی، بیمه شدگان مشمول در صورتی که بر اثر حادثه ناشی از کار، مصدوم، از کارافتاده و یا فوت شوند، تعهدات قانونی به آنها تعلق می گیرد. درمان، پرداخت غرامت دستمزد ایام بیماری در صورت عدم اشتغال به کار و استراحت، تحویل پروتز و اروتز درصورت نیاز به این وسایل، پرداخت غرامت نقص عضو، هزینه کفن و دفن، پرداخت مستمری از کارافتادگی جزیی یا کلی ناشی از کار و پرداخت مستمری بازماندگان از تعهدات قانونی قابل ارائه به بیمه شدگان حادثه دیده ناشی از کار است.

نصیری تصریح کرد: در صورت ناشی از کار تلقی شدن حادثه، صرف نظر از هر میزان سابقه پرداخت حق بیمه، تعهدات قانونی مرتبط حسب مورد به بیمه شده ویا بازماندگان وی(در صورت فوت) ارایه خواهد شد.

براساس آمارهای سازمان تامین اجتماعی درباره حوادث ناشی از کار، در سال 91 حدود 20 هزار و 532 خسارت ناشی از کار، در سال 92 ، آمار 19هزار و 447 مورد و در سال 1393 نیز 18هزار و 916 مورد اعلام شده است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha