دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: میزان مصرف آب در کل کشور در وضعیت بحرانی قرار دارد و حتی از تهدید و بحران نیز عبور کرده است.

سلامت نیوز:دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: میزان مصرف آب در کل کشور در وضعیت بحرانی قرار دارد و حتی از تهدید و بحران نیز عبور کرده است.

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آفرینش، عیسی کلانتری در جلسه هم‌اندیشی با فرمانداران و بخشداران در امر احیای دریاچه ارومیه که در استانداری ترتیب یافت با بیان اینکه منابع آبی کشور به شدت محدود است تصریح کرد: براساس آمار، قدرت تجدیدپذیری آبهای زیرزمینی کشور از 55 میلیارد متر مکعب به33 میلیارد متر مکعب رسیده است.

    دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه اظهار کرد: متاسفانه در حال حاضر بیش از 90 درصد ازاب های تجدیدپذیر، در نقاط مختلف کشور مصرف می‌شود اما باید میزان مصرف از این آبها به صورت اصولی 40 درصد باشد. وی به اشاره به اینکه وزارت به دنبال سیاست تعادل‌بخشی است گفت: اگر فرض بر این باشد که 130 میلیارد متر مکعب ازآبهای زیرزمینی برداشت کردیم براساس سیاست تعادل بخشی اگر 20 سال طول بکشد سالانه باید 6.5 میلیارد متر مکعب از برداشت را کم کرد.

    کلانتری با اشاره به اینکه میزان برداشت از آبهای زیر زمینی در کشور 90 درصد و در ارومیه 70 درصد است گفت: باید میزان برداشت آبهای زیرزمینی را به 55 درصد کاهش داد. کلانتری به وضعیت آب سطحی اشاره کرد و گفت: وضعیت آب های سطحی بدتر از آبهای زیرزمینی است برای نمونه یک تالاب آبدار در کشور وجود ندارد و این یعنی ویرانی کشور.

وی با بیان اینکه وضعیت آب در حوزه دریاچه ارومیه بسیار نگران کننده است اظهار کرد: در صورت خشک شدن دریاچه شاهد وقوع فجایع و عواقب ناگواری به شعاع 100 کیلومتری از این حوزه خواهیم بود. وی ادامه داد: با خشک شدن دریاچه سلامت مردم به خطر افتاده و مردم محلی حاشیه دریاچه ارومیه مجبور به مهاجرت می‌شوند. دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه متاسفانه 60 میلیون متر مکعب آب به دلیل تولید مازاد چغندر قند در استان هدر می رود گفت: هزینه حمل 400 هزار تن چغندر قنداز حوضه آبریز دریاچه ارومیه به سایر استانها 22 میلیون دلار است در صورتی که شکر تولید شده از این مقدار چغندر قند برابر با 18 میلیون دلار است.

وی در خصوص چاههای دارای پروانه گفت: درشرایط فعلی باید 30 درصد از چاه‌های مجوز‌دار کاسته شود. وی با بیان اینکه بعد از خشک شدن دریاچه ارومیه نوبت خشک شدن دشتهای استان است اظهار کرد: چاههای غیر مجاز باعث خشکی و فرونشست دشتها شده که باید در این راستا اقدامات اساسی اتخاذ شود. دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه مسئولان فکر می کنند امکانات مملکت خیلی بیشتر از ظرفیتهای موجود است اظهار کرد: متاسفانه در حال حاضر بسیاری از واقعیات حوزه آب در کشور را مسئولان و سیاست گذاران نیز نمی دانند و برخی از آنها با وجود علم به مشکلات، سکوت کرده‌اند.

کلانتری با بیان اینکه دریاچه ارومیه باید در زمینه مصرف آب الگوی دیگر مناطق کشور شود گفت: با توجه به آمادگی فرمانداران و بخشداران درراستای کمک به احیای دریاچه ارومیه باید مسئولین استانی نسبت به احیای دریاچه جدیت و همت بیشتری داشته باشند. دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه ادامه داد: متاسفانه در راستای اطلاع‌رسانی از تبعات خشکی دریاچه به مردم ضعیف عمل شده و باید آگاهسازی و فرهنگسازی در زمینه استفاده درست از منابع آبی افزایش یابد. وی اظهار کرد: 4 ماه است که کارهای اجرایی و فرهنگی در حال اجراست و خوشبختانه مردم نسبت به بحران کم‌آبی و شیوه‌های درست مصرف آگاهی پیدا کرده‌اند چنانچه این اقدامات 10 سال پیش رخ می‌داد قطعا امروز شاهد خشکی دریاچه نبودیم.



    کلانتری با بیان اینکه درراستای اجرای اقدامات فرهنگی و آموزش به مردم با کمبود اعتبار مواجه نیستیم گفت: کارهای آموزشی و فرهنگی در شروع راه است و باید بیش از این توسعه پیدا کند. کلانتری گفت: احیای دریاچه ارومیه کار سختی است اما با تلاش مسئولین و فرهنگسازی درخصوص استفاده درست از منابع آبی شاهد نجات دریاچه خواهیم بود.

    مهم‌ترین مسئله شمال‌غرب کشور احیای دریاچه ارومیه است

    استاندار آذربایجان‌غربی گفت: دولت با جدیت هر چه تمام به دنبال احیای دریاچه ارومیه به عنوان مهم‌ترین مشکل در شمال‌غرب کشور است.

    قربانعلی سعادت در جلسه احیای دریاچه ارومیه، چالش‌ها و راهکارها که با حضور فرمانداران و بخشداران حوضه آبریز دریاچه ارومیه در محل استانداری آذربایجان‌غربی برگزار شد اظهار داشت: فرمانداران، بخشداران و مدیران دستگاه‌های اجرایی به عنوان نمایندگان دولت در استان‌ها بوده و موظف به اعمال سیاست‌های دولت اعم از خرد و کلان هستند. وی خشکی دریاچه ارومیه را از مهم‌ترین مسائل در کشور و منطقه شمال‌غرب کشور خواند و تصریح کرد: از ابتدای آغاز به کار دولت یازدهم آقای رئیس جمهور رسیدگی به این موضوع را در اولویت دانسته و هم‌اکنون نیز با جدیت هر چه تمام آن را دنبال می‌کند. استاندار آذربایجان‌غربی گفت: مشکل کم‌آبی در همه جای کشور وجود دارد اما دریاچه ارومیه به سبب دارا بودن ویژگی نمک از اهمیت دیگری برخوردار است و وجود مشکلات بی‌آبی در دیگر مناطق کشور نتوانسته است اهمیت توجه به دریاچه ارومیه را بکاهد. هادی بهادری، معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان‌غربی نیز در این جلسه با بیان اینکه 6 نشست به منظور همراه کردن مردم در احیای دریاچه ارومیه طراحی شده و تا کنون 4 مورد از آنها برگزار شده است اظهار داشت: نشست‌های ابتدایی برای توجیه مجموعه حاکمیتی اعم از فرمانداران، بخشداران و شوراهای شهر و روستا و دهیاران است.

    وی روند برگزاری نشست‌ها را مطلوب ارزیابی کرد و گفت: برنامه‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه در دو بخش فرهنگی و اجرایی تقسیم شده و در حوزه اجرایی پروژه‌های گسترده‌ای در حال انجام است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha