سه‌شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۹
کد خبر: 151599

خارش ناشی از اگزما با عملکرد گیرنده‌های سروتونینی و سایر حساسیت‌های پوستی مزمن مشخص شد.

سلامت نیوز: خارش ناشی از اگزما با عملکرد گیرنده‌های سروتونینی و سایر حساسیت‌های پوستی مزمن مشخص شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران،اگزما از جمله بیماری‌های شایع پوستی است که 10 درصد از کل جمعیت جهان از علائم آن مانند قرمزی، التهاب و  خارش شدید پوست شکایت دارند. تا کنون درمان قطعی و تأثیر گذاری برای این بیماری گزارش نشده است، اما جدیدترین تحقیقات خبر از ارتباط  افزایش خارش با مصرف داروهای ضد افسردگی و رابطه عملکرد گیرنده‌های سروتونینی با افزایش علائم حساسیت‌های پوستی می‌دهد.


درماتولوژیست‌ها با وجودی که تحقیقات متعدد در زمینه یافتن علل پیدایش اگزما انجام داده بودند، نا موفق بوده‌اند، اما محققان دانشگاه کالیفرنیا و برکلی، در آخرین یافته‌های خود ژن مرتبط با خارش‌های پوستی آزار دهنده را کشف کردند که این پژوهش، روزنه جدیدی به سوی درمان قطعی اگزما است.

در مقاله علمی تحقیقاتی به چاپ رسیده در نشریه سلامتی و طول عمر وابسته به دانشگاه کالیفرنیا، گیرنده سروتونین اچ تی آر 7، به عنوان میانجی کلیدی و مؤثر در ایجاد خارش‌های پوستی شناخته شد.

ابتلا به اگزما به عنوان یک اختلال پوستی ناتوان کننده بر عملکرد فرد بیمار تأثیر منفی دارد  و  با بروز علائمی همچون درد و خارش‌های شدید کیفیت  زندگی او را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در این آزمایش مشخص شد، با کاهش عملکرد گیرنده‌های نامبرده و تأثیر گذاشتن بر فعالیت ژن مربوطه می‌توان، خارش‌های شدید پوستی را از بین برد و بیماری اگزما را درمان کرد.

محققان دانشگاه کالیفرنیا امیدوارند با این روش بتوان بیماری‌های پوستی نظیر پسوریازیس و خارش‌های آلرژیک را درمان کرد. از طرف دیگر، با کنترل ترشح سروتونین در خون می‌توان خارش و حساسیت ناشی از مصرف دارو را در بیماران افسرده از بین برد. همچنین خارش هایی که از بیماری‌های سیستمی مانند نارسایی‌های کلیوی، سیروز کبدی و برخی سرطان‌ها مشتق می‌شود که با این یافته‌ها می‌توان به درمان و از بین بردن عارضه‌های این بیماری‌ها امیدوار بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha