رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران، گفت: انتظار داریم شهرداری تهران به جای فروش تراکم، برای صیانت از باغات برنامه جدی داشته باشد.

سلامت نیوز: رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران، گفت: انتظار داریم شهرداری تهران به جای فروش تراکم، برای صیانت از باغات برنامه جدی داشته باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، رحمت‌الله حافظی در حاشیه بازدید از باغ خشک شده واقع در ستارخان روبه روی برق آلستوم، خیابان شهید صحرایی در جمع خبرنگاران، گفت: آخرین باری که از قطع درختان در شهر تصاویر و گزارشی در صحن شورای شهر تهران ارائه شد مسئولان شهرداری ادعا کردند که این تصاویر برای چند سال پیش بوده و توطئه‌‌ای بیش نیست، امیدواریم این بار نیز نگویند ما تعدادی درخت خشک کردیم و به این منطقه آوردیم و از خبرنگاران خواسته‌ایم تصاویر آن را منتشر کنند.

وی با اشاره به اینکه بر اساس گفته بومی های این محله این باغ تا ۳ سال گذشته سبز بوده است، افزود: افرادی محصولات این باغ را که شامل (انجیر، انار و توت) بود را به مردم می‌فروختند، حال این باغ ۳ هکتاری در مدت دو سال خشک شده است اما با وجود تلاش برای نابودی آن همچنان تعدادی از درختان انجیر و انار دارند.

رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران با بیان اینکه شهرداری یک مجموعه و نهاد خدماتی است، تاکید کرد: در چند سال اخیر شهردار تهران ادعا کرده است که شهرداری به یک مجموعه و نهاد اجتماعی و فرهنگی ارتقا یافته است این ادعا زمانی پذیرفته است که شهرداری وظایف خدماتی خود را به خوبی ارائه کند و رضایتمندی مردم حاصل شود تا بعد ادعای ورود به حوزه اجتماعی و فرهنگی شود.

حافظی با اشاره به اینکه هم‌اکنون شهرداری تهران نمره قابل قبولی در حفظ فضای سبز و درختان ندارد، افزود: این باغ یک نمونه است در سطح شهر دهها و صدها نمونه مشابه وجود دارد. طبق قانون شهرداری موظف است که اگر باغی مالک خصوصی دارد که در تامین آب و آبیاری آن تعلل دارد یا توان ندارد، آن را آبیاری کند و بعد هزینه‌ها را به همراه درصدی که در قانون مشخص شده است از طریق مجرای قانونی پیگیری و مطالبه کند. البته ما شاهد هستیم این وظیفه قانونی شهرداری محقق نیافته است و حاصل آن قتلگاهی است که درآن درختان ایستاده‌ جان باخته‌اند.

وی با تاکید بر اینکه این تعلل قابل قبول نیست، گفت:‌ انتظار داریم شهرداری تهران به جای فروش تراکم و اجازه برای خشک کردن درختان برای تفکیک باغات به قطعات قابل فروش، برای صیانت از باغات و حفظ فضای سبز برنامه جدی داشته باشد.

حافظی همچنین با اشاره به ساختمان‌های مجاور این باغ خشک شده، افزود: این ساختمان‌ها نیز روزگاری جز باغ بودند اما حال ساختمان‌ بلندمرتبه شده‌اند بدون‌شک اگر با همین رویه ساخت و ساز ادامه یابد، این زمین نیز ساخته می شود.

رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران با بیان اینکه شهرداری تهران در خصوص صیانت از باغات کارنامه خوبی ندارد، گفت: ده ها و صدها میلیارد تومان هزینه نصب بنرهایی تحت عنوان "آسمان آبی و زمین پاک" می‌شود با حلوا حلوا کردن دهان شیرین نمی‌شود. زیرساخت ایجاد هوای پاک، صیانت از فضای سبزو درختان و جلوگیری از قلع و قمع آنها است.

حافظی با بیان اینکه شاید شهردار تهران نتواند وضعیت ۶۰۰ کیلومتر مربع فضای پایتخت را رصد کند، گفت: این موضوع قابل قبول است اما آیا شهردار منطقه نیز نمی‌تواند؟ آیا شهردار ناحیه که کاری جز رصد ندارد نیز نمی‌تواند؟ این قابل قبول نیست مگر اینکه تعمدی در کار باشد.

وی ابراز امیدواری کرد در دو سال باقی مانده از عمر مدیریت کنونی شهرداری تهران، آقایان تعلل و کوتاهی ۱۰ ساله خود را جبران کنید، چرا که تاکنون کارنامه موفقی نداشته اند. این مطالبات مردمی است تا در کوتاهترین زمان به جبران آن بپردازد.

حافظی در پاسخ به اینکه اگر خشک کردن درختان این باغ به صورت تعمدی باشد، شورای شهر تهران چه خواهد کرد، گفت:‌ نمی‌شود ثابت کرد اما می‌توان گفت شهرداری وظیفه قانونی خود را انجام نداده است. از سویی متاسفانه در شورا هم فضا مناسبی برای رصد کردن این موضوعات وجود ندارد زیرا دسته بندی و رفتار سیاسی به دفاع از شهردار می پردازد، شهرداری که از جناح سیاسی انتخاب شده است و عملا طرح این موارد نتیجه‌ای خواهد داشت.

رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران تاکید کرد: انتظار داریم درانتخاب شهردار در دوره بعد و حتی در شهرهای دیگر شهردار یک نیروی با تجربه اجرایی انتخاب شود که گروه‌ها و دسته بندی سیاسی بدون دلیل به دفاع از شهردار نپردازند و آنها نیز از شهردار مطالبه داشته باشند. متاسفانه به دلیل انتخاب سیاسی شهردار گروه‌های سیاسی مجبور به دفاع از شهردار انتخابی خود هستند.

در ادامه محمد حقانی رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر تهران نیز در جمع خبرنگاران گفت: براساس اعلام اهالی این محل تا چند سال قبل درختان این باغ بارور بودند اما پس از مدتی مورد تضعیف و بی‌توجهی و همچنین مورد هجوم آفات گیاهی قرار گرفتند این باغ حالا به پاتوقی برای معتادان تبدیل شده است.

وی با اشاره به اینکه ۹۵ درصد از درختان این باغ در سن ۸۰ سالگی قرار داشتند که به طور کامل از بین رفته‌اند، افزود:‌ این زمین حالا به صورت بایر و بلااستفاده رها شده است به نظر می‌رسد با توجه به اتفاقات رخ داده در این باغ، این زمین مالکی نداشته باشد و وظیفه شهرداری است که از طریق محاکم قضایی این زمین بایر را تملک و به محلی برای ارائه خدمات مردمی تبدیل می کرد.

حقانی با انتقاد از وضعیت کنونی این باغ گفت: حالا این فضا به محلی برای تردد معتادان و تخلیه نخاله‌ها تبدیل شده است و با اینکه در خیابان معروفی در محله ستارخان واقع شده است، اما از لحاظ بصری وضعیت نامناسبی را ایجاد کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha