مدیرکل دفتر سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با اعلام آمار مرگ سالانه ١٧٠ هزار نفر در جهان در اثر گاز رادون از اجرای برنامه ملی پایش گاز رادون در کشور خبر داد.

سلامت نیوز:مدیرکل دفتر سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با اعلام آمار مرگ سالانه ١٧٠ هزار نفر در جهان در اثر گاز رادون از اجرای برنامه ملی پایش گاز رادون در کشور خبر داد. 


به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، خسرو صادق نیت، صبح امروز در همایش استانی طرح ملی پایش گاز رادون در دانشگاه علوم پزشکی استان البرز گفت: وزارت بهداشت به عنوان متولی امر سلامت در کشور و  پیشگیری از بیماری های ناشی از محیط که گاه ساخته دست بشر و گاه طبیعت است با مشارکت سازمان انرژی اتمی کشور و دانشگاه علوم پزشکی البرز ، طرح پایش گاز رادون را به صورت پایلوت در البرز آغاز کرده است.


وی با اشاره به شرایط ویژه جغرافیایی و جمعیتی البرز و همچنین ظرفیت های دانشگاه علوم پزشکی البرز، این استان را گزینه مناسبی برای اجرای پایلوت این طرح دانست و  اظهار داشت: در قدم نخست شناسایی مکان های در معرض خطر و سنجش میزان گاز رادون در آن محیط  برای رسیدن به یک درک و آگاهی کامل از محیط  در جهت اقدامات پیشگیرانه ضروری است.
صادق نیت ادامه داد: این وظیفه  مسئولین ذیربط است که محیط زندگی سالم ، امن و محیط کار ایمن را برای مردم فراهم کنند و بتوانند در برابر معضلات خود ساخته بشر (آلودگی هوا ، پرتوهای مضرو ..) و عوامل محیطی و طبیعی همچون گاز رادون برنامه ریزی های کارشناسانه و اقدامات پیشگیرانه و کنترلی داشته باشند.


مدیر کل دفتر سلامت محیط و کار وزارت بهداشت افزود: گاز رادون 50 درصد از اشعه های خطرناک محیطی  را شامل می شود که بیشتر از 32 کشور در طی ده ساله  اخیر نسبت به شناسایی و برنامه های  پیشگیرانه آن اقدام کرده اند.
مدیر کل دفتر سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در پایان ابراز امیدواری کرد: با تلاش و همکاری سازمان انرژی اتمی کشور و دانشگاه علوم پزشکی البرز و همچنین مردم این استان بتوانیم این طرح را به خوبی به صورت پایلوت به اجرا درآوریم.
این طرح به صورت پایلوت کشوری است که در اجرای آن کارشناسان ابزار نمونه برداری را تحویل منازل می دهند که پس از شش ماه این ابزار نمونه بازخوانی می شود.


 گاز رادون از درون زمین ممکن است از طریق درزها و شکاف ها وارد منازل شود که برای سلامتی زیان آور است.
در اجرای این طرح، درزهایی که در پایه واحدهای مسکونی وجود دارد مسدود می شود تا از نفوذ گاز رادون خاک به داخل منازل جلوگیری به عمل آید.
یکی دیگر از راه های پیشگیری از عوارض گاز رادون ، حفاری چاه هایی در سطح همکف واحدهای مسکونی است.
آغاز طرح ملی پایش گاز رادون در ساختمانهای مسکونی با برگزاری یک همایش آموزشی یک روزه با حضور 130 نفر از کارشناسان بهداشت محیط استان البرز همراه شد.
در این همایش شرکت کنندگان با چگونگی اجرای طرح پایش گاز رادون در واحدهای مسکونی البرز آشنا شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha