دوشنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 155318

مبارزه با اضافه وزن بعد از ماه رمضان

سلامت نیوز:ماه رمضان، ماهی است که در آن، فرد در طول روز از خوردن و آشامیدن اجتناب می کند و سیستم گوارشی و متابولیسم بدن خود را با این شرایط تطبیق می دهد.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از شبكه رادیویی سلامت، بعد از ماه مبارک رمضان، می بایست با رعایت برخی نکات تغییر ایجاد شده در نحوه ی تغذیه، به تدریج، به روال عادی برگردد. در این راستا، توصیه می شود:

تعداد وعده های غذایی بیشتر شود. به طوری که علاوه بر سه وعده ی اصلی غذایی، دو تا سه میان وعده هم، میل شود؛ ولی باید مدنظر داشت که در این صورت حجم وعده ها باید کمتر شود؛ زیرا سیستم گوارشی آمادگی پذیرش غذا با حجم زیاد را ندارد.

نیاشامیدن آب در ماه مبارک رمضان به مدت 17 ساعت نیز ممکن است تبدیل به عادت شود و ایجاد تغییر در روال غذایی فرد کند. راه حل این مشکل این است که بعد از ماه مبارک رمضان، قبل از احساس تشنگی، هر سه، چهار ساعت، یک لیوان آب نوشید. زمانی که احساس تشنگی می کنیم، دچار کم آبی خفیف شده ایم پس لازمه آن این است که قبل از احساس تشنگی آب مورد نیاز بدن را تأمین کنیم.

مورد دیگر، نخوردن صبحانه در ماه مبارک رمضان است که ممکن است تبدیل به عادت شود و این در حالی است که صبحانه، مهم ترین وعده ی غذایی است. باید تلاش کنند بعد از ماه رمضان، حتی اگر میلی به خوردن صبحانه ندارند، در حد یک لقمه ی کوچک هم که شده (شامل نان سبوس دار، پنیر و گردو)، میل کنند.


اضافه وزن بعضی افراد در ماه مبارک رمضان
اضافه وزن در ماه مبارک رمضان، در مورد افرادی صدق می کند که توصیه های تغذیه ای را رعایت نکردند. به طوری که در زمان افطار از غذاهای پُر کالری و چرب و شیرین مانند زولبیا و بامیه، حلوا، شله زرد و... بی مهابا استفاده کردند و دچار اضافه وزن شدند. این افراد می بایست بعد از ماه مبارک رمضان تلاش کنند تا وزن خود را پایین آورند.

برخی افراد هم که قبل از ماه مبارک رمضان به عنوان مثال روزی 45 دقیقه پیاده روی می کردند، با توجه به طولانی بودن زمان روزه داری، ورزش و پیاده روی را در این ماه رها می کنند و همین موجب اضافه وزن آنان می شود.

وقتی فرد روزه دار به مدت طولانی، چیزی میل نمی کند، سوخت و ساز بدن به طور اتوماتیک برای مقابله با این کمبود، پایین می آید. سوخت و ساز پایین تر به معنی متابولیسم پایین تر است که در آن اگر مواد غذایی با حجم قبلی هم مصرف شود، فرد را دچار اضافه وزن می کند. در مواردی دیگر، افرادی که به علت روزه داری، دچار کم آبی شده اند، حتی با رعایت وزن خود، اگر بعد از ماه مبارک رمضان در مصرف مواد غذایی رعایت نکنند و کم خوری را ادامه ندهند، در یکی دو هفته بعد از ماه رمضان، دچار سه یا چهار کیلو اضافه وزن می شوند.


پس هم به افرادی که قصد کاهش وزن دارند و هم به افرادی که می خواهند وزن خود را ثابت نگه دارند، توصیه می شود که حتماً بعد از ماه مبارک رمضان، مصرف غذاهای پر کالری مانند انواع شیرینی ها، انواع چربی ها را به حداقل رسانده و وعده های غذایی خود را بیشتر؛ ولی با حجم کمتر و مصرف سبزیجات را در برنامه ی غذایی خود افزایش دهند. همچنین مجدداً تحرک را در برنامه ی روزانه ی خود قرار دهند.


عده ای هم به علت کم آبی دچار کاهش وزن می شوند و ممکن است بعد از ماه مبارک رمضان، مقداری اضافه وزن پیدا کنند و این به این علت است که کاهش وزن آنها به دلیل سوزانده چربی نبوده. برای این گروه هم رعایت همان رژیم غذایی که گفتیم، توصیه می شود.


برخی دیگر، از ابتدا لاغر بوده اند. این لاغری به علت بیماری نیست. بیشتر به علت کم اشتهایی است و ماه مبارک رمضان نیز موجب می شود که ایشان بیشتر لاغر شوند. در این مورد، توصیه می شود که بعد از ماه مبارک رمضان علاوه بر سه وعده ی اصلی غذایی، سه میان وعده شامل انواع نان و غلات، سیب زمینی، ماکارونی، گردو، برنج و ... (تنوع در تمام گروه های غذایی) نیز مصرف کنند.


صبحانه چه بخوریم؟
برخی افراد علی رغم توصیه پزشکان، بدون سحری روزه می گیرند. این افراد با توجه به این که تعداد وعده های غذایی شان کم بوده، بعد از ماه مبارک رمضان، دچار کمبود برخی مواد به خصوص ریزمغذی ها می شوند.
 
اولین توصیه به ایشان، مصرف صبحانه است. بهترین صبحانه آن است که تمام گروه های غذایی باشد؛ یعنی صبحانه ی کامل که شامل نان و غلات، مواد لبنی (شیر یا پنیر) و پروتئین مانند مقداری عدسی، تخم مرغ، به خصوص سفیده ی آن، و در کنار آن سبزیجات، آب پرتقال، کمی خیار و گوجه و ... است.


با مصرف پروتئین در وعده ی صبحانه می توان به مدت طولانی احساس سیری کرد و گرسنه نشد. صبحانه ی کامل هم برای کسانی که قصد کاهش وزن دارند وهم برای افرادی که می خواهند افزایش وزن پیدا کنند، توصیه می شود.


بنابراین، بهترین و مناسب ترین برنامه ی غذایی، تنوع و تعادل است. یعنی مصرف تنها از میوه جات یا هر ماده ی غذایی دیگر به تنهایی کفایت نمی کند. پس باید تنوع و تعادل در برنامه ی غذایی ایشان رعایت شود

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha