مرکز پژوهش‌های مجلس با ارایه گزارشی درباره مصرف شیر در کشور، به دولت پیشنهاد داد از نوشابه‌های زیان‌آور مالیات بگیرد و این مالیات را به صورت یارانه به شیر و لبنیات اختصاص دهد.

دولت از نوشابه مالیات بگیرد، به شیر بدهد

سلامت نیوز: مرکز پژوهش‌های مجلس با ارایه گزارشی درباره مصرف شیر در کشور، به دولت پیشنهاد داد از نوشابه‌های زیان‌آور مالیات بگیرد و این مالیات را به صورت یارانه به شیر و لبنیات اختصاص دهد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند، دفتر مطالعات زیربنایی مرکز پژوهش‌ها در این گزارش آورده است که با آغاز طرح هدفمندی یارانه‌ها در ‌سال ٨٩ و کاهش یارانه حامل‌های انرژی هزینه تولید محصولات کشاورزی و ازجمله شیر افزایش داشته است. با این حال دولت برای کنترل قیمت شیر و لبنیات تنها از ابزارهای تعزیراتی استفاده کرده که همین امر باعث کاهش حاشیه سود در زنجیره ارزش شیر و بروز تخلفاتی در صنایع لبنی شده است.

نمونه این تخلفات استفاده از روغن پالم در فرآورده‌های لبنی است. براساس این گزارش سرانجام در ماه‌های ابتدایی ‌سال ٩٠ شیر یارانه‌ای از دستورکار دولت خارج شد و عواملی مانند کاهش دسترسی اقتصادی، حمایت‌های نامناسب از صنایع شیر و کاهش تبلیغات، سرانه مصرف فرآورده‌های لبنی را تا ‌سال ٩٢ حدود ١٤‌درصد کاهش داد.

این در شرایطی است که نه‌تنها سرانه مصرف نوشابه‌های گازدار در ایران حدود ٢ برابر میانگین جهانی است که این کالا در مقایسه با لبنیات صاحب مزیت قیمت است. علاوه بر این مطالعه میزان مصرف نوشابه‌های گازدار در کشور نشان می‌دهد که مصرف این کالا به صورت سالانه روند افزایشی داشته است.

این موضوع سبب شده است رژیم غذایی ایرانی‌ها با فقر کلسیم مواجه شود و مصرف نوشابه‌های گازدار به این فقر غذایی دامن زده و به دنبال آن افزایش هزینه‌های درمانی کشور را موجب شده است. بنابراین اتخاذ سیاستی مانند اخذ مالیات سلامت از محصولات مضری مانند نوشابه‌های گازدار و تخصیص آن برای افزایش مصرف شیر، می‌تواند از مهم‌ترین راهکارهای برون‌رفت از شرایط کنونی باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha