رئیس اداره سلامت مادران وزارت بهداشت با اشاره به اینکه ۳۰ درصد از مرگ مادران بر اثر زایمان طبیعی و ۷۰ درصد بر اثر سزارین است، گفت: هر بیمارستانی باید ۱۰ درصد سزارین خود را کاهش و ۲۰ درصد زایمان بی‌درد را افزایش دهد.

سلامت نیوز: رئیس اداره سلامت مادران وزارت بهداشت با اشاره به اینکه ۳۰ درصد از مرگ مادران بر اثر زایمان طبیعی و ۷۰ درصد بر اثر سزارین است، گفت: هر بیمارستانی باید ۱۰ درصد سزارین خود را کاهش و ۲۰ درصد زایمان بی‌درد را افزایش دهد.

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم، ترکستانی در برنامه تقدیر از مجریان برتر ارتقاء سلامت مادر و نوزاد با اشاره به اینکه یکی از روش‌های کاهش مرگ مادر و نوزاد کمتر کردن سزارین و ترویج زایمان طبیعی است اظهار کرد: بر اساس آمارها 30 درصد مرگ مادران هنگام زایمان، بر اثر زایمان طبیعی و 70 درصد مرگ آنان بر اثر سزارین رخ می‌دهد.

وی با تشریح برنامه‌های اداره سلامت از جمله مراقبت‌های ادغام یافته مادری ایمن، بیمارستان‌های دوستار مادر، نظام کشوری مرگ مادر، تربیت مفاد آموزشی زایمان در مناطق محروم و ... عنوان کرد: خونریزی در سزارین بسیار بیشتر رخ می‌دهد و خطر چسبندگی جفت نیز در سزارین بسیار افزایش می‌یابد و در نهایت هزینه‌های سلامت بالا می‌رود و همچنین نمی‌توانیم برنامه‌های سیاست‌های جمعیتی را محقق کنیم.

ترکستانی در ادامه با تشریح نظام کشوری مراقبت مرگ مادر عنوان کرد: در سال 93، 293 مرگ مادر داشتیم که با توجه به بیش از یک میلیون و 530 هزار تولد، شاهد کاهش مرگ مادر بودیم زیرا در سال 92 با وجود به یک میلیون و 400 هزار تولید، 201 مورد مرگ مادر به ثبت رسیده بود.رئیس اداره سلامت مادران وزارت بهداشت درباره آمار بارداری‌ها نیز تصریح کرد: 21 درصد بارداری‌ها مربوط به بارداری اول و 21 درصد دیگر مربوط به بارداری پنجم بوده است.وی در ادامه آمار زمان مرگ مادران عنوان کرد: 27 درصد این زمان مربوط به دوران بارداری، 2 درصد در زمان زایمان، 28 درصد در بیمارستان و 2 درصد در منزل بوده است.

ترکستانی با بیان اینکه 40 درصد زایمان‌ها در دانشگاه‌های آموزشی صورت می‌پذیرد که بالاترین آمار است گفت: متعاقبا به دلیل مراجعات بسیار و داشتن تجهیزات بسیار باعث می‌شود موردهای حساس به این بیمارستان‌ها مراجعه شود 55 درصد مرگ مادران نیز در این بیمارستان‌ها رخ می‌دهد.رئیس اداره سلامت مادران وزارت بهداشت درباره فرهنگسازی زایمان طبیعی تصریح کرد: البته ما نمی‌گوییم مادران به هر قیمتی زایمان طبیعی کنند زیرا سزارین جایگاه خود را دارد ولی مهمترین هدف ما زایمان ایمن است.

وی ادامه داد: 19 درصد علت مرگ‌های مادران در زمان بارداری خونریزی است که در سال گذشته این آمار به 24 درصد رسید.ترکستانی به غفلت و عدم حساسیت پزشکان، ماماها و کادر بهداشتی و درمان در مقوله بارداری مادران اشاره کرد و افزود: این غفلت‌ها بر اساس آمارها 22 درصد در مقطع پیش از بارداری، 44 درصد در زمان بارداری، 21 درصد در زمان زایمان، 23 درصد در 24 ساعت اول زایمان،‌ 14 درصد پس از 24 ساعت از گذشت زایمان صورت می‌پذیرد.

رئیس اداره سلامت مادران وزارت بهداشت درباره انتقاداتی که عنوان می‌شود افزایش سزارین سال ها طول کشید بنابراین نمی‌توان یک شبه زایمان طبیعی را گسترش داد خاطر نشان کرد: ارتقاء زایمان طبیعی بر اساس کار کارشناسی و شاخص‌های تعریف شده صورت می‌پذیرد بنابراین هر بیمارستانی باید 10 درصد سزارین خود را کاهش دهد و از آن طرف 20 درصد زایمان بدون درد را افزایش دهد و این در حالیست که بر اساس آمارهای جهانی سزارین بین 15 تا 35 درصد رد بیمارستان رخ دهد در حالیکه امروزه این آمار در ایران با تمام تلاش‌ها فعلا به 51 درصد کاهش یافته است یعنی با نرم جهانی فاصله بسیاری داریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha