وزیر بهداشت با اشاره به ا ینکه حتی یک اشتباه در ثبت نادرست نوزادان را نمی‌پذیرم گفت: باور غلط افزایش مرگ و میر مادران براثر زایمان طبیعی دروغی بیش نیست.

سلامت نیوز: وزیر بهداشت با اشاره به اینکه حتی یک اشتباه در ثبت نادرست نوزادان را نمی‌پذیرم گفت: باور غلط افزایش مرگ و میر مادران براثر زایمان طبیعی دروغی بیش نیست. 

به گزارش  سلامت نیوز به نقل از تسنیم، سیدحسن هاشمی در همایش تقدیر از مجریان برتر سلامت مادر و نوزاد با اشاره به اینکه مشکل عمده کشور ما مدیریتی است و مربوط به اکثر نهادها می‌شود اظهار کرد: هر زمان یک فرد یا مسئول دلسوزی کار خود را به درستی انجام می‌دهد مشکل مردم کمتر و رضایت‌شان بیشتر می‌شود مثلا وقتی یک پرستار و پزشک به درستی وظایف‌شان را عمل می‌کنند رضایت بیماران نیز بالاتر می‌رود وگرنه هرچه هم تجهیزات و پول خرج کنیم ولی آن یک نفر را نداشته باشیم مانند امروز می‌شود که در آموزش، پژوهش و خدمات دچار مشکل هستیم.

وی خطاب به شرکت کنندگان این همایش عنوان کرد: کار شما از جنسی است که هم خدا دوست دارد و هم ما به عملکرد شما افتخار می‌کنیم زیرا بحث این همایش انسان کودک و ایرانیان جدیدی است که به دنیا خواهند آمد.هاشمی با اشاره به سیاست‌های جمعیتی عنوان کرد: درباره جمعیت زیاد صحبت شده است. واقعیت آن است که این مقوله را نباید از منظر روشنفکری نگریست کما اینکه یک روشنفکر دانا و توانا نیز اگر رهرو باشد راه را گم نمی‌کند و توهم نمی‌زند و متوجه می‌شود که مشکلات آینده ایران بحث جمعیتی است البته باید از مسیرهای صحیح و با اغنا با مردم صحبت کرد. بنابر این افزایش جمعیت دستوری نمی‌شود. زیرا  مردم امروزه با برنامه به سمت فرزندآوری پیش می‌روند.

وزیر بهداشت ادامه داد: در مورد سزارین نیز سالهاست که عنوان می‌کنند آمارهای ما بالاست و از محدود کشورهایی هستیم که هم اکنون رتبه نخست سزارین را در منطقه داریم و این امر از سال 70 که متخصصان زنان جدید عهده‌دار مسئولیت زایمان شدند رخ داد زیرا پس از انقلاب دستیار آقا جای خود را به خانم‌ها دادند و این روند افزایش سزارین تا سال 92 ادامه داشت به طوری که از آمار 37 درصد به 56 درصد سزارین زایمان رسیدیم و همه هم این آمار را می‌گفتند و نکوهش می‌کردند ولی تدبیری نداشتند حتی در برخی مراکز خصوصی آمار سزارین نیز به 90 درصد رسید.هاشمی ادامه داد: بنابر این در نهایت در این دولت عزم جدی برای تشویق زایمان طبیعی صورت پذیرفت و از شروع برنامه‌‌مان تاکنون 470 هزار زایمان طبیعی رایگان انجام شده است و این کار با افزایش تعرفه‌های متخصصان زنان و ماماها به عنوان مشوق‌شان صورت پذیرفته است که تاکنون کاهش 7 درصدی سزارین را دربر داشت و اگر افزایش شیوع را نیز اضافه کنیم هم اکنون حدود 10 درصد سزارین در کشور کاهش یافته است اما هنوز باید کاهش یابد که البته باید با اغنا باید این امر صورت پذیرد.

وی تصریح کرد: اصلاح تعرفه‌ها و توجه بیمه‌ها نیز می‌تواند به این امر کمک قابل توجهی کندبه هر حال کاهش سزارین از مرگ مادر و نوزاد پیشگیری و عوارض آن کمتر می‌شود البته باید احتیاط کنیم و بیشتر زایمان‌های اول را ملاک قرار دهیم زیرا برای کسانی که تکرار زایمان دارند بخصوص مادرانی که سزارین کردند نباید اصراری برای زایمان طبیعی وجود داشته باشد ولو اینکه این کار امکان‌پذیر است اما در شرایط استاندارد و بدون هیچ نوع خطری برای مادر صورت پذیرد.

وزیر بهداشت عنوان کرد: بنده هر شهری که رفتم پس از گرفتن گزارش‌های امیدوار کننده کاهش سزارین اولین چیزی که برایم بسیار مورد نظر بود آمار مرگ مادر و نوزاد بود  زیرا متاسفانه یک دروغ بزرگی از گذشته عنوان شده است مبنی بر اینکه زایمان طبیعی مرگ و میر مادر را افزایش می‌دهد که این گفته کاملا اشتباه است. هاشمی با تاکید بر گسترش زایمان بدون درد در کشور که باید همراه با آموزش صورت پذیرد بیان داشت: بر  این اساس تعرفه‌ها باید اصلاح و ماماها نیز تحت آموزش بهتر بالینی قرار گیرند.

براین اساس هم اکنون 366 بلوک زایمان در حال بازسازی است.وی با اشاره به برنامه‌های توزیع مکمل برای مادران باردار عنوان کرد: باید برای بسیاری از بیماریهای غیرواگیر در دوران طفولیت فکر کرد تا افراد در بزرگسالی دچار بیماریهای قلبی و سکته نشوند.هاشمی با تاکید بر ا ینکه یکی از مولفه‌های توسعه یافتگی کشورها نیز توجه به سلامت نوزادان است، افزود: درباره ثبت اطلاعات نوزادان نیز نباید حتی یک اشتباه صورت گیرد. بنده به شخصه دو، سه مورد را بسیار حساس هستم و یکی از آن موارد ثبت تولدها است. براین اساس باید به مردم و رسانه‌ها نیز به طور بسیار شفاف این نوع ثبت‌ها توضیح داده شود تا از اطلاع‌رسانی نادرست و شایعه پرهیز شود.

وی با اشاره به حساسیت بالای مرگ نوزارد و مادر بیان داشت:  گزارش هر مرگ مادر و کودک به دفتر بنده گزارش می‌شود بنابر این باید در این مورد بسیار اهتمام ورزید و به هیچ عنوان کوتاهی از طرف کادر پزشکی نباید انجام شود. البته در مواقعی مانند ابتلای فرد به آمبولی ریه دیگر این مشکل دست پزشک نیست.وزیر بهداشت با تاکید بر حذف برخی اشکالات که منجر به ناتوانی مرگ کودک و مادر می‌شود افزود: باید در این زمینه همه فعالان و دست‌اندرکاران تصور کنند که با خانواده خود طرف حساب هستند زیرا اگر مادری معلول و فوت کند یک خانواده نابود می‌شود.

هاشمی ادامه داد: بارها در بازدیدها مشاهده کردم والدینی که سالها منتظر فرزند بودند بنابر این نباید با کوتاهی در این مورد فاجعه‌ای رخ دهد و تصور کنیم که این افراد مانند خانواده خودمان هستند.وی اظهار کرد: متاسفانه مشکل کشور در حوزه فرهنگ و اخلاق است که البته مربوط به همه محیط‌ها است و از این سخنم سوءاستفاده نشود. زیرا در همه مراکزی که باید کار خدمت و تولید صورت پذیرد و حتی در روابط خودمان مشکل فرهنگ وجود دارد و بار دیگر به رعایت حقوق همدیگر توصیه می‌کنم.وزیر در پایان خاطرنشان کرد: امروز جلسه‌ای درباره مشکلات اورژانس‌های کشور داشتیم یکی از مسئولین عنوان می‌کرد 15 سال پیش از یک اورژانسی شکایت‌های متعددی می‌رسید و وقتی بررسی کردند متوجه شدند مشکل از نگهبانی اورژانس است بنابر این مردم در چنین جاهایی در صورتی که یک نگهبان ایجاد مشکل کند همه این موارد را به پای پرستار و پزشک می‌بینند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha