شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۶
کد خبر: 156728

محققان آمریکایی با استفاده از اشعه ایکس موفق به شناسایی یک مولفه جدید در موی انسان شدند که عامل خاکستری شدن مو است.

سلامت نیوز: محققان آمریکایی با استفاده از اشعه ایکس موفق به شناسایی یک مولفه جدید در موی انسان شدند که عامل خاکستری شدن مو است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، پیش از این تصور می‌شد که موی انسان از سه بخش شامل مدولا (بخش مرکزی مو)، غشا (که بخش اعظم حجم مو را تشکیل می‌دهد) و کوتیکل (یا لایه خارجی مو) تشکیل می‌شود.

اما محققان در جریان آزمایشات خود برای شناسایی عناصر تشکیل‌دهنده مو، هنگام استفاده از اشعه ایکس متوجه الگوهای پراش نور شدند.

الگوهای پراش اشعه ایکس می‌تواند اطلاعات زیادی را درباره ساختارهای مولکولی و اتمی جسم مورد آزمایش در اختیار قرار دهد. البته پیش از این هم الگوهای پراش نور مربوط به موی انسان بررسی و نتایج آن ثبت شده است.

محققان برای کسب اطلاعات بیشتر، این بار پرتوهای اشعه ایکس را به موازات محور میکروفیبرها بر موی انسان تاباندند و الگوی پراش حاصل را با الگوهای موجود مقایسه کردند. پس از بررسی نتایج معلوم شد یکی از مولکول‌های کلیدی که در الگوهای قبلی در ناحیه بین دولایه کوتیکل و غشا وجود داشت، در الگوی جدید دیده نمی‌شود.

به گزارش ساینس، محققان با بررسی بیشتر، بخش دیگری را بین دو لایه غشا و کوتیکل مو شناسایی کردند که عامل این تفاوت الگو بود.

در ادامه این تحقیقات آمده است که این بخش عامل اصلی خاکستری شدن مو است که با آگاهی از ساختار آن، شاید بتوان مانع از سفیدی مو شد. نتایج کامل این تحقیقات در نشریه American Crystallographic Association منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha