عضو هیات امنای انجمن حمایت از بیماران کلیوی با اشاره به اینکه سالانه 10 هزار مرگ مغزی در کشور رخ می‌دهد، گفت: امروز می‌توانیم اعلام کنیم که در اغلب گروه‌های خونی لیست انتظاری نداریم و بیماران ما به روز به مراکز پیوند کلیه معرفی می‌شوند. حتی در برخی گروه‌های خونی ما متقاضی زنده اهداء کلیه داریم، اما گیرنده نداریم.

سلامت نیوز: عضو هیات امنای انجمن حمایت از بیماران کلیوی با اشاره به اینکه سالانه 10 هزار مرگ مغزی در کشور رخ می‌دهد، گفت: امروز می‌توانیم اعلام کنیم که در اغلب گروه‌های خونی لیست انتظاری نداریم و بیماران ما به روز به مراکز پیوند کلیه معرفی می‌شوند. حتی در برخی گروه‌های خونی ما متقاضی زنده اهداء کلیه داریم، اما گیرنده نداریم. 

  به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا ،داریوش آرمان با اشاره به اینکه یکی از دغدغه‌های مهم اعضای انجمن موضوع اهدای عضو به بیماران نیازمند بوده است، گفت: 20 سال پیش بیماران ما از طریق اهداء عضو از افراد زنده کلیه دریافت می‌کردند.
وی افزود: طبق برنامه‌ریزی‌های انجمن، وزارت بهداشت و سایر دستگاه‌ها هدف این بود که دیگر لیست انتظار برای پیوند کلیه نداشته باشیم و اهداء عضو از فرد زنده به حداقل برسد.


عضو هیات امنای انجمن حمایت از بیماران کلیوی گفت: امروز براساس آمار رسمی وزارت بهداشت نیمی از پیوندهای کلیه در کشور از طریق مرگ مغزی انجام می‌شود که چند عامل مهم در آن نقش داشته است.


وی با اشاره به اینکه همکاری رسانه‌ها و ترویج فرهنگ ایثار و اهداء عضو در بین مردم از مهمترین این عوامل است، گفت: باید این موضوع را بخاطر داشته باشیم که سالانه بین 4 تا 5 هزار نفر به لیست بیماران دیالیزی افزوده می‌شود.
معاون امور بین‌الملل انجمن حمایت از بیماران کلیوی تصریح کرد: ما باید سالی 3 تا 4 هزار پیوند کلیه انجام دهیم. ضمن اینکه سالی 10 هزار مرگ مغزی در کشور رخ می‌دهد که اگر فرهنگ ایثار نهادینه شود، دیگر نیازی به پیوند عضو از فرد زنده نخواهیم داشت.
عضو هیات امنای انجمن حمایت از بیماران کلیوی گفت: خوشبختانه امروز می‌توانم اعلام کنم که در تهران که مهمترین مراکز پیوند کلیه در کشور است، در اغلب گروه‌های خونی لیست انتظاری نداریم و بیماران ما به روز به مراکز پیوند کلیه معرفی می‌شوند. حتی در برخی گروه‌های خونی ما متقاضی زنده اهداء کلیه داریم، اما گیرنده نداریم.


آرمان با تاکید بر اینکه بیماران ما در سراسر کشور دیگر دغدغه‌ای در این باره نداشته باشند، افزود: ضمن اینکه خیلی از افراد اهداءکننده کلیه دیگر فروشنده کلیه نیستند. امروز ما خانواده‌هایی را داریم که به فرهنگ اهداء عضو از خانواده بازگشته‌اند و خیلی از پیوندها از طریق خانواده صورت می‌گیرد.
عضو هیات امنای انجمن حمایت از بیماران کلیوی درباره وضعیت پیوند کلیه در دیگر شهرهای کشور گفت: لیست انتظار در شهر ستان‌های دیگر بسیار کم است. انجمن برای پیوند در گروه‌های خونی منفی همواره مشکل داشت، اما این آمار امروز معکوس شده یعنی اهداکننده داریم، اما گیرنده نداریم. موضوع به روز بودن لیست پیوند کلیه را می‌توان به کل کشور تعمیم داد.


وی تاکید کرد: به طور عمده پیوندهای کلیه در تهران انجام می‌شود، البته در شهرهای ارومیه، اصفهان، شیراز، خوزستان و مشهد نیز عمل پیوند انجام می‌شود، اما به دلیل اینکه در اغلب استان‌ها امکان عمل پیوند کلیه وجود ندارد، بیماران به تهران مراجعه می‌کنند.
معاون امور بین‌الملل انجمن حمایت از بیماران کلیوی در پاسخ به این سوال که چرا با وجود به روز بودن لیست اهداء عضو هنوز خرید و فروش کلیه در کشور رونق دارد، گفت: نمی‌توانیم منکر این موضوع شویم. حتی شاهد تغییر نوع فعالیت در این زمینه هستیم. سایت‌هایی در این زمینه وجود دارد که لازم است؛ پلیس فتا و وزارت بهداشت به این موضوع رسیدگی کنند.


عضو هیات امنای انجمن حمایت از بیماران کلیوی گفت: مشکلات بسیار جدی در زمینه پیوند کلیه وجود داشت، اما امروز بیشتر این مشکلات مرتفع شده است. پروسه قانونی پیوند کلیه به این صورت است که فرد گیرنده و فرد اهداءکننده باید از طریق انجمن این موضوع را دنبال کنند. هر جایی که این موضوع را رعایت نکنند، قطعا تخلف کرده است.


آرمان گفت: در چند مورد شاهد این بودیم که وزارت بهداشت بخش پیوند کلیه بیمارستانی را به دلیل انجام عمل خارج از شرایط قانونی پلمپ کرد. اگر بدون نامه انجمن بیماران کلیوی، عمل پیوندی در بیمارستان‌های کشور انجام شود؛ صد در صد تخلف صورت گرفته و قطعا از سوی وزارت بهداشت با این موضوع برخورد خواهد شد.
معاون امور بین الملل انجمن حمایت از بیماران کلیوی تصریح کرد: فعال‌شدن سایت‌ها و تبلیغاتی که در سطح شهر صورت می‌گیرد به دلیل اطلاع‌رسانی نامناسب در این زمینه است. هر توافقی هم که در خارج از این چارچوب از سوی فروشندگان کلیه صورت بگیرد به نتیجه نمی‌رسد، چرا که در نهایت برای انجام پیوند کلیه به نامه انجمن نیاز است و وقتی افراد از طریق قانونی این موضوع را پیگیری نکرده باشند، به نتیجه نمی‌رسند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha