توصیه های بهداشتی به افرادیکه اخیرا به کشورهای عربی سفر کرده اند

سلامت نیوز:شکیب الحق کارشناس ارشد میکروبیولوژی پزشکی با بیان اینکه: سندرم تنفسی خاورمیانه ای یک بیماری تنفسی است که توسط کورونا ویروس جدید کشف شده MERS-CoV ایجاد می شود. افزود : این ویروس برای نخستین بار در سال 2012 در عربستان صعودی گزارش شد و به این ترتیب در ارتباط با کشورهای شبه جزیره عربستان و اطراف آن نظیر امارات متحده عربی، قطر ، عمان، اردن  ، کویت ، یمن و لبنان می باشد. تا ماه می 2014 ، دو مورد از این بیماری در ایالات متحده آمریکا گزارش شده است و هر دو در ارتباط با مردانی بودند که اخیرا از عربستان صعودی باز می گشتند.

به گزارش سلامت نیوز وی در ادامه گفت : سندرم تنفس خاورمیانه ای ( مرس) به صورت رایج دارای مشخصه های سرفه ، تب و تنگی نفس است . بسیاری از افرادی که از لحاظ داشتن این بیماری تایید شده اند دچار بیماری تنفسی حاد می شوند و در بین 593 موارد گزارش شده تا 12 ماه می 2014 میزان مرگ و میر 30 درصد بوده است.

با این حال ، تعداد موارد ابتلا و مرگ و میر گزارش شده در عربستان اخیرا به دلیل عدم گزارش کامل مورد بازبینی قرار گرفته است. آخرین تعداد موارد ابتلا در کشور عربستان در مقایسه با موارد گزارش شده قبلی که 575 مورد بود افزایش یافته و به 688 نفر رسیده است. همچنین موارد مرگ و میر ناشی از این بیماری هم در عربستان از 190 مورد گزارش شده به 282 مورد افزایش نشان می دهد که نشان دهنده میزان مرگ ومیر بیش از 40 درصد می باشد.

ویروس مرس به نظر می رسد که از فردی به فرد دیگر از طریق تماس نزدیک انتقال می یابد اما انتقال ویروس در جامعه تداوم ندارد. افرادی که پتانسیل دریافت بیماری را دارند و در معرض خطر هستند شامل پرسنل بهداشتی و درمانی به همراه افرادی که تماس نزدیک و مستقیم با موارد محتمل و قطعی عفونت ناشی کوروناویروس مرس می باشند. انتقال عفونت از طریق تماس نزدیک با فرد آلوده شامل انتقال از بیماران به پرسنل بهداشتی و درمانی می باشد.

آزمایشگاه های تشخیصی کورونا ویروس مرس به صورت رایج در دسترس نیستند. اگر چه آزمایشگاه های مرجع می توانند با انجام آزمایش PCR موارد بیماری را تشخیص دهند. تست های تجاری نیز جهت تشخیص کوروناویروس مرس وجود دارند اما هیچ کدام از آنها مورد تایید رسمی قرار نگرفته است .

این کارشناس ارشد میکروبیولوژی پزشکی خاطر نشان کرد : هنوز هیچ واکسنی برای مقابله با ویروس مرس موجود نیست و هیچ درمان مشخصی نیز پیشنهاد نشده است. مدیریت افراد آلوده در حال حاضر بر مبنای اقدامات حمایتی می باشد. با این حال  ، یک گروه پژوهشی اخیرا پیشنهاد استفاده از ترکیب اینترفرون آلفا 2b و به همراه ریباویرین را جهت انجام استراتژی های درمانی به دلیل تاثیری که این داروها به صورت ترکیبی می تواند بر روی میمون های مبتلا به مرس داشته باشد داده اند.

شکیب الحق افزود: مسافرانی که اخیرا به کشورهای شبه جزیره عربستان یا اطراف آن سفر کرده اند پیشنهاد می شود که با ارائه دهندگان خدمات بهداشت و درمان در صورت بروز علائم مرس نظیر تب ، سرفه و تنگی نفس در مدت 14 روز از سفر خود مشاوره بگیرند. افرادی هم که اخیرا در ارتباط با فردی که علائم بیماری مرس دارد و از شبه جزیره عربستان بازگشته اند حتما باید از لحاظ وجود یا عدم وجود عفونت کوروناویروس مرس مورد ارزیابی قرار گیرد.

در بیمارانی که همه موارد غربال گری جهت وجود عفونت را دارند، مرکز کنترل و پیشگیری بیماری     ( CDC)   پیشنهاد می کند تا این افراد جهت ارزیابی عوامل رایج پنومنی ایجاد شده در جامعه بر اساس تظاهرات بالینی به همراه اطلاعات نظارتی و اپیدمیولوژیکی مورد بررسی قرار گیرند. آزمایش جهت بررسی و تشخیص کورونا ویروس مرس به همراه سایر پاتوژن های تنفسی می توانند به صورت همزمان انجام شود. چنانچه پاسخ آزمایش موارد تایید شده ، نشان دهنده سایر عوامل پاتوژن تنفسی بود نباید آزمایش کورونا ویروس مرس در فرآیند تشخیص فراموش شود.

بر اساس پیشنهاد مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ها ، نمونه برداری از قسمت های مختلف و در بازه های زمانی متفاوت، پس از بروز علائم بالینی باید صورت گیرد. اقدامات کنترل عفونت باید هنگام نمونه برداری با استفاده از تجهیزات و روش های تایید شده صورت پذیرد. نمونه ها باید بر اساس پروتکل های مناسب گردآوری ، ذخیره و به آزمایشگاه های رفرانس ارسال شود.

نمونه برداری از قسمت های تحتانی دستگاه تنفسی ترجیح داده می شود. نمونه های دهانی –حلقی به همراه بینی –حلقی نیز علاوه بر سرم و مدفوع جهت افزایش قدرت تشخیص پیشنهاد می شود.

جمع آوری نمونه های تنفسی باید در اسرع وقت و بلافاصله پس از شروع علائم بالینی انجام شود. در غیر این صورت ، اگر فرد بیمار علائم بالینی را بیش از یک هفته پس از آغاز علائم بالینی همچنان داشت، نمونه های تنفسی باید همچنان جمع آوری شود. در صورتی که نمونه ها ترجیحا از قسمت تحتانی دستگاه تنفسی باشد ،  آزمایش PCR بهتر می تواند آنها را شناسایی کند.

تماس استاندارد و احتیاطات هوایی به منظور مدیریت بیماران قطعی یا محتمل عفونت کورونا ویروس مرس  بستری شده در بیمارستان توصیه می شود. دستور العمل و راهنمای کنترل عفونت ناشی از سندرم تنفسی خاور میانه ای از سوی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ( (CDC در وب سایت این سازمان قابل دسترس است .

توصیه های کلیدی شامل قرار دادن بیماران در اسرع وقت  در اتاق ایزوله با تهویه مناسب است. علاوه بر این ، استفاده از وسایل حفاظت شخصی ( (PPE شامل دستکش ، گان پوشیده ، ابزار حفاظت از چشم نظیر عینک یا ماسک پوشیده صورت و ماسک N95 جهت جلوگیری از تماس با آئروسل های تنفسی برای پرسنل بهداشت و درمان پیشنهاد می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha