رئیس مركز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: از مجموع 19 هزار و 435 فرد مبتلا به ویروس ایدز كه تاكنون در ایران شناسایی شده حتی یك مورد هم انتقال از طریق دندانپزشكی ثبت نشده است.

محمد مهدی گویا در گفت‌و‌گو با فارس، افزود: از سال 65 كه اولین مورد ابتلا به ویروس ایدز در كشور شناسایی شد تاكنون 19هزار و 435 فرد مبتلا به این ویروس شناسایی شده است، همه این افراد تحت خدمات درمانی وزارت بهداشت قرار گرفته‌اند و عامل انتقال ویروس در آنها بررسی شده است اما حتی یك مورد انتقال از طریق دندانپزشكی نداشته‌ایم.
وی ادامه داد: راه‌های انتقال ویروس ایدز كاملاً مشخص است و اعلام شده است كه مهمترین ‌آنها انتقال از طریق رابطه جنسی غیر ایمن، استفاده از سرنگ مشترك و دریافت خون و فرآورده‌های خونی آلوده و انتقال از مادر آلوده به جنین است و دست دادن، بوسیدن، سرفه، ‌عطسه و حتی نیش پشه نیز موجب انتقال این ویروس نمی‌شود.
وی ادامه داد: یكی از مواردی كه ممكن است موجب انتقال ویروس ایدز شود، پیوند اعضا به خصوص پیوند كلیه است كه در ایران از فرد زنده به زنده نیز انجام می‌شود، به همین علت بر اساس دستورالعمل وزارت بهداشت هر فرد گیرنده و دهنده حتماً از نظر ابتلا به این ویروس آزمایش می‌شوند.
وی درباره موضوع پرونده شكایت فردی كه به علت دریافت كلیه از یك فرد ‌آلوده به ویروس ایدز به این بیماری مبتلا شده و سال گذشته فوت كرده است،‌ گفت: حتماً آزمایش ویروس ایدز انجام شده است اما مسئله این است كه دهنده كلیه در یك اقدامی كه جرم تلقی می‌شود، فرد دیگری را به جای خود برای آزمایش ایدز فرستاده است، چنین كاری نه تنها غیر اخلاقی است بلكه جرم است و حتماً پیگرد قضایی دارد.
وی افزود: با وجود این، سیستم درمانی كشور برای اینكه چنین مسائلی تكرار نشود، هوشیار شده است و با نظارت دقیق‌تر اجازه چنین تخلفاتی را كه با جان انسانها سر و كار دارد، نمی‌دهد.
بر اساس آخرین اعلام وزارت بهداشت كه در فروردین امسال اعلام شد از مجموع 19 هزار و 435 فرد شناسایی شده مبتلا به ویروس ایدز به ترتیب، تزریق با سرنگ و وسایل مشترك در مصرف‌كنندگان مواد (6/69 درصد)، رابطه جنسی (2/8 درصد)، دریافت خون و فرآورده‌های خونی (3/1درصد) و انتقال از مادر به كودك (6/0 درصد) بوده است. البته راه انتقال در 3/20درصد از این گروه نامشخص مانده است.
وزارت بهداشت همچنین اعلام كرد از مجموع 19هزار و 435نفر افراد مبتلا به HIV/AIDS (افرادی كه ویروس این بیماری وارد بدنشان شده) 3 هزار و236 نفر تاكنون فوت كرده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha