نماینده مردم خرمشهر در مجلس با انتقاد از بی توجهی مسئولان دستگاه های مرتبط با پدیده گرد و غبار گفت: متاسفانه با وجود هشدارهای نمایندگان و مدیران خوزستان، جدیت لازم برای مقابله با این پدیده در بین مسئولان ملی وجود ندارد.

صطفی مطورزاده در گفتگو با مهر در اهواز افزود: گرد و غبار بیش از سه سال مردم استانهای خوزستان و برخی استانهای همجوار را آزار می داد و هشدارهای نمایندگان، رسانه ها و فعالین اجتماعی خوزستان در خصوص عوارض فراوان این پدیده مخرب برای محیط زیست و مردم همواره در این سالها با بی توجهی مواجه می شد.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر با توجه به اینکه منشا این پدیده به خارج از مرزها بازمی گردد همیشه تلاشها حول این محور بوده که این مسئله در ابتدا از سوی وزارت امور خارجه و سپس از طریق سازمان محیط زیست و وزارتخانه های جهاد کشاورزی و بهداشت پیگیری و حل شود ولی جدیت مطلوبی از سوی این سازمانها برای مقابله با این پدیده مشاهده نشد.

اقدام نسنجیده در تعطیلی تهران

مطورزاده عنوان کرد: در دو ماه اخیر این پدیده به شکلی خطرناک رشد پیدا تا اینکه به تهران رسید و اینجا بود که سرآسیمگی مسئولان باعث شد آنها در اقدامی نسنجیده اقدام به تعطیلی دستگاه های اجرایی استان تهران کنند در حالی میزان آلودگی ناشی از گرد و غبار در سایر استانها بسیار بیشتر بود.

وی اذعان داشت: البته نباید از این مسئله غافل شد که گرد و غبار در تهران با آلودگی هوا توام و بسیار خطرناک شده بود ولی درک این موضوع برای مردمی که سالها با این پدیده مواجه هستند بسیار دشوار است.

وظیفه دستگاه های متولی گرد و غبار

وی تصریح کرد: اکنون که دامنه شمول این پدیده بسیار زیاد شده است، سازمان محیط زیست باید از طریق سازمانهای جهانی فعال در زمینه محیط زیست موضوع را با جدیت پیگیری کند.

مطورزاده یادآور شد: وزارت امور خارجه باید با کشورهای منشا آلودگی به خصوص عربستان و عراق رایزنی کند و برای حل موضوع به یک تفاهم اساسی دست یابد.

وی ادامه داد: وزارت بهداشت و درمان باید از طریق سازمان جهانی بهداشت نسبت به عواقب نگران کنند گسترش این پدیده و تهدید کننده سلامت انسانها رایزنی کند.

مطورزاده ادامه داد: منابع طبیعی استان نسبت به گسترش نهال کاری، درختکاری و مالچ پاشی در سطح عرصه های بیابانی استان اقدام کند. بیمارستان ها و مراکز بهداشتی استان نسبت به تامین تجهیزات و توزیع رایگان ماسک و برخی تجهیزات لازم اقدام کنند. فرودگاه های استان برای جلوگیری از لغو متوالی پروازها نسبت به خرید برخی تجهیزات اقدام و فرودگاه های استان را تجهیز کند چرا که این امر باعث عقب افتادگی استان از توسعه مورد نظر می شود.

تشکیل ستاد ویژه در تهران

نماینده مردم خرمشهر در مجلس اظهار داشت: با توجه به توام شدن پدیده گرد و غبار با خشکسالی در استان خوزستان باید یک ستاد ویژه در تهران برای حل مشکلات مردم به خصوص کشاروزان تشکیل و نسبت به انجام اقدامات عملی و اصولی راهکارهایی را انجام داد تا مردم از آرامش حداقلی در این خصوص برخوردار شوند.

وی گفت: در صورتی که کشورهای منشا آلودگی برای حل این معضل با ایران همکاری لازم نکنند دولت ایران می توانند علیه این کشورها در مجامع بین المللی اقامه دعوا کند و حتی خسارتهای متحمل شده را از آنها مطالبه کند. بنابراین می توان از این طریق این کشورها را مجبور به حل مشکل کرد تا از این طریق ضمن هدیه دادن آرامش به بخش اعظمی از مردم، چابکی دستگاه دیپلماسی کشور را نیز نشان داد.

ایجاد کمربند سبز

نماینده مردم خرمشهر در مجلس به نبود کمربند سبز در شهرهای ایران اشاره کرد و گفت: دستگاه های متولی این امر باید از شلمچه تا شمالی ترین نقطه کشور اقدام به ایجاد کمربند سبز کنند تا بخشی از گرد و غبار به وسیله این کمربند تصفیه شود و از ورود آن به داخل شهرها جلوگیری کرد.

در اطلاع رسانی پنهان کاری نشود

وی به موضوع اطلاع رسانی برای مردم در خصوص مقابل با خطرات ناشی از پدیده گرد و غبار اشاره کرد و گفت: وزارت بهداشت باید هشدارهای لازم به دانشگاه علوم پزشکی استان خوزستان را بدهد و از هر گونه پنهای کاری در اطلاع رسانی خودداری شود چرا که این موضوع با جان و مال مردم سر و کار دارد و کمترین کوتاهی در آن باعث ایجاد عواقب جبران ناپذیر می شود. ضمن اینکه دانشگاه علوم پزشکی نیز باید مسائل را به صورت شفاف به دستگاه های مافوق خود گزارش کند.

مطورزاده اظهار داشت: از وزارت بهداشت هم خواستار ارائه گزاشی در خصوص پیامدهای حاصل از این پدیده شده ایم که وزیر بهداشت با تائید این موضوع مقرر کرد با عدد و رقم پیامدهای ناشی از آن را اعلام و برای جلوگیری از آن هم چاره اندیشی کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha