سلامت نیوز:سرپرست اداره کل امور بین‌الملل قوه قضائیه با تاکید بر اینکه برای پیگیری حادثه منا باید کمیته حقیقت‌یاب تشکیل شود، گفت: این کمیته بین کشور‌های متضرر و یا کشور‌های اسلامی و عربستان تشکیل می‌شود تا بتوان از مجامع بین‌الملل این موضوع را پیگیری کرد.

علیرضا ساعدی در گفتگو با ایلنا درباره پیگیری حادثه منا از سوی مقامات قضایی ایران گفت: دادگاه‌های داخل ایران صلاحیت رسیدگی به این موضوع را ندارند. اول قانون باید این صلاحیت را به آن‌ها بدهد تا بتوان این موضوع را از طریق مراجع داخلی پیگیری کرد.

وی با تاکید براینکه حادثه منا قطعاً پیگیری خواهد شد، گفت: طبق تصمیماتی که اتخاذ شده، شکایت‌ها به هر شکلی که لازم است از گرفتن خسارت یا هر موضوع دیگری به صورت بین‌المللی پیگیری می‌شود. از این رو شکات باید به سازمان حج و زیارت مراجعه کنند و شکایت خود را مطرح کرده تا این سازمان به وکالت از طرف قربانیان حادثه منا اقدامات لازم را انجام دهد.

سرپرست اداره کل امور بین‌الملل قوه قضائیه با اشاره به اینکه این اداره کل نقش تسهیل‌کننده در امر پیگیری شکایت قربانیان حادثه را دارد، گفت: این شکایت باید به کشورهای خارجی منتقل شود. دادستان کل کشور یا هر مقام قضایی دیگری که بخواهد در این زمینه اطلاعاتی منتقل کند یا با همتای خود دیداری داشته باشد، اداره کل امور بین‌الملل قوه قضائیه این امر را تسهیل می‌کند.

وی پیگیری این موضوع را از طریق تشکیل کمیته حقیقت‌یاب دانست و گفت: در حال حاضر بحث بازگشت حجاج و جان باختگان حادثه مطرح است، پس از آن قطعاً بحث کمیته حقیقت‌یاب اجرایی می‌شود.ساعدی تاکید کرد: کمیته حقیقت‌یاب بین ایران و عربستان یا کشورهای زیان‌دیده از این حادثه یا کشورهای اسلامی با عربستان باید تشکیل شود و این یک کمیته داخلی نیست، بلکه کمیته‌ای بین‌المللی است که می‌تواند از مراجع خارجی درخواست بررسی این موضوع را داشته باشد.


در حال جمع آوری مستندات حادثه منا هستیم
در همین حال وزیر اطلاعات گفت: دولت جمهوری اسلامی تاکنون جلساتی را برای بررسی، پیگیری و مدیریت حادثه منا تشکیل داده است که بر اساس آن وزارت اطلاعات مکلف شد مستندات این حادثه را جمع آوری کند تا بر اساس این مدارک عمد یا غیر عمد بودن این حادثه مشخص شود.

حجت الاسلام والمسلمین سید محمود علوی بیان کرد: وزارت اطلاعات کار خود را در این زمینه شروع کرده است. وی افزود: حادثه منا تنها موضوع جمهوری اسلامی نیست بلکه موضوع مهم جهان اسلام و 22 کشور اسلامی عزادار است که این مهم بیانگر ضرورت حفظ بعد بین المللی این حادثه است که ملت ایران با دیگر ملل و کشورهای اسلامی باید این موضوع را پیگیری کنند.

علوی اظهارداشت: همچنین معاونت حقوقی ریاست جمهوری مسئول تهیه مبانی حقوقی و اعاده دعوی از طرف ایران به نمایندگی از خانواده های داغ دیده برای اقدام در مجامع حقوقی بین المللی شد تا اقدام شایسته ای در این زمینه صورت گیرد. وی اضافه کرد: وزارت کشور نیز مسئول راه اندازی ستادهای حادثه منا در کشور به ریاست استانداران و برای ساماندهی برنامه های مناسب در زمینه جانباختگان و انتقال اجساد به استان ها شد.

وی افزود: حادثه منا ریشه در بی کفایتی، بی تدبیری و بی صلاحیتی دارد که رفتار حاکمان در حجاز در واکنش به حادثه منا، به عمق فاجعه افزود و حادثه منا را به یک جنایت تبدیل کرد زیرا در پی حادثه منا اگر حکام آل سعود، همدردی و همکاری با ملت های مسلمان، رسیدگی به مصدومان و شناسایی اجساد جانباختگان را در پیش می گرفت می توانست از عمق این فاجعه و خشم ملت های مسلمان بکاهد.


247 جانباخته ایرانی هنوز در مکه‌اند
همچنین دبیرکل جمعیت هلال‌احمر با تاکید بر پیگیری ابعاد فاجعه منا، تاکید کرد: ایران به هیچ‌وجه مفقود ماندن حتی یک زائر را نمی‌پذیرد.مهندس علی‌اصغر احمدی گفت: در کنار همه تبعات فاجعه منا آنچه برای ایران به‌هیچ وجه قابل قبول نخواهد بود، مفقود شدن تعدادی از زائران ایرانی است و به‌طور قطع عربستان باید در این زمینه به کمیته پاسخگو باشد.

احمدی با اشاره به این که هم‌اکنون پیکر ۲۴۷ تن از جان‌باختگان ایرانی حادثه منا در مکه باقی مانده است، تصریح کرد: نگرانی کنونی، دشواری شناسایی اجساد پس از گذشت ۱۱ روز از وقوع فاجعه است و لذا در تلاشیم تا بتوان با سرعت بیشتری به شناسایی مابقی جان‌باختگان پرداخت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha