رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: در تدوین برنامه ششم توسعه دولت باید با همان رویکردی که تاکنون در برابر صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشگری داشته است مطالبات سازمان تامین اجتماعی را پیگیری کند.

سلامت نیوز: رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: در تدوین برنامه ششم توسعه دولت باید با همان رویکردی که تاکنون در برابر صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشگری داشته است مطالبات سازمان تامین اجتماعی را پیگیری کند.

«حسن صادقی» با اعلام این خبر به ایلنا گفت: دولت‌ها تا به امروز در قابل صندوق‌های بازنشستگی با رویکردهایی دوگانه و حتی چندگانه داشته‌اند و همین مسئله باعث شده است تا امروز صندوق‌های بازنشستگی با مشکل مواجه شوند.

وی ادامه داد: به عنوان مثال در مورد صندوق سازمان تامین اجتماعی شاهد بودیم که دولت‌ها از یکسو هرگز حاضر نبوده‌اند تا بابت کاستن از بدهی‌های معوقه‌خود گام مثبتی بردارند و از سوی مقابل همواره در تلاش بودند تا از منابع این سازمان برای انجام تعهداتی که به امور غیر از بیمه شدگان این سازمان است رسیدگی کنند.

این فعال صنفی کارگری بابیان اینکه تنها در یک دهه پیش حجم مطالبات پرداخت نشده سازمان تامین اجتماعی از دولت‌های وقت بالغ بر سه هزار میلیارد تومان بود، ادامه داد: پشت‌هم اندازی مدیران دولت گذشت باعث شده است تا حجم این معوقات از مرز ۱۰۰ هزار میلیارد تومان عبور کند.

وی بابیان اینکه مسئله تنها به ریخت‌ و پاش‌های غیر قانونی که در دولت سابق در سازمان تامین اجتماعی اتفاق افتاد محدود نمی‌شود، ادامه داد: اصولا نگاه دولت‌ها به سازمان تامین اجتماعی مشکل دارد و حاضر نیستند تا به‌‌ همان اندازه که برای سازمان تامین اجتماعی نیز به‌‌ همان اندازه که برای صندوق‌های بازنشستگی و درمانی کشوری و لشگری هزینه می‌کنند؛ بودجه اختصاص دهند.

صادقی افزود: به عنوان نمونه در حالی که نظامیان و کارمندان بازنشسته دولت با تزریق بودجه دولتی توانستند در واپسین سالهای دهه ۸۰ از مزایای طرح همسان‌سازی بهره‌مند شوند این اتفاق هنوز در مورد کارگران مستمری بگیر سازمان تامین اجتماعی رخ نداده‌است.

رئیس پیشین کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور افزود: جدا از این اتفاق امروز در حوزه بازنشستگی کشوری شاهد هستیم که کارمندان در زمان اشتغال خود معادل هشت درصد دستمزدشان را به عنوان حق بیمه بازنشستگی پرداخت می‌کنند و در مقابل دولت به عنوان کارفرما حدود سیزده و نیم درصد حق بیمه آن‌ها را به صندوق بازنشستگی کشوری پرداخت می‌کند اما چون با وضع اقتصادی موجود در عمل هزینه و مخارج این صندوق نابرابر می‌شود این بار دولت باقیمانده این مبلغ را از محل بودجه عمومی پرداخت می‌کند.

وی افزود: حمایت تمام قد دولت از صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری در حالی است که در سازمان تامین اجتماعی وظیف پرداخت تمامی حق بیمه‌ها برعهده کارگران بیمه شده و کارفرمایان بیمه‌پرداز است و در ‌‌نهایت دولت تنها متعهد است تا معادل ۳ درصد حق بیمه کارگران را برای بیمه بیکاری پرداخت نماید.

صادقی که عقیده دارد تازمانی که نگاه دولت به سازمان تامین اجتماعی تغییر نکند نمی‌توان انتظار پرداخت شدن مطالبات این سازمان را داشت، افزود: برنامه ششم توسعه می‌تواند فرصت خوبی برای بازپرداخت بخشی از دیون دولت به سازمان تامین اجتماعی باشد.

وی بابیان اینکه از زمان تاسیس سازمان تامین اجتماعی در سال‌ ۵۴ دولت‌های وقت تنها تا پایان سال ۵۵ به تعهدات خود در برابر این سازمان عمل کردند، افزود: از آن زمان تا حالا نزیدک به نیم قرن می‌گذرد و در طول این سال‌ها هرگز طلب این سازمان از دولت براساس مقررات بوجه پرداخت نشده است.

صادقی افزود: در شرایطی که دولت به عنوان بزرگ‌ترین بدهکار سازمان تامین اجتماعی شناخته می‌شود اما هموراه مقامات دولتی با نگاهی ابزاری به منابع و امکانات این سازمان نگاه‌کرده‌اند و در مقاطع مختلف تلاش کرده‌اند تا از منابع مالی یا امکانات درمانی این سازمان برای انجام بخشی از تعهدات خود استفاده کنند.

صادقی تصریح کرد: دولت‌های بعد از شکل‌گیری انقلاب اسلامی هیچ یک به تعهدات خود در زمینه صندوق تامین اجتماعی پایبند نبوده‌اند و آن را تکلیف قانونی برای خود منظور نکرده‌اند. در حالی که نسبت به سایر صندوق‌ها تکالیف خود را انجام می‌دهند اما به صندوق تامین اجتماعی که می‌رسد به تکالیف خودعمل نمی‌کند.

این مقام صنفی کارگری ادامه داد: در زمان دولت سازندگی، در قالب واگذاری کارخانجات سیمان منتج به تشکیل نظام شرکت‌داری تامین اجتماعی، شستا شد مواردی را واگذار کردندیا دولت‌ اصلاح‌طلب‌ها یا دولت اصولگرایان هر کدام بخشی از بدهی‌‌هایشان را پرداخت کردند اما هیچ دولتی به تمام تعهدات اصلی خود عمل نکرد و بدهی‌های خود را به صفر نرساند.

وی گفت: اگر دولت مطالبات خود را هر ساله در ردیف‌های بودجه جاری را عملیاتی می‌‌کردند ما امروز شاهد طلب بیش از یکصدهزار میلیارد تومانی این سازمان از دولت نبودیم.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری افزود: درست برعکس نظام بیمه‌ای سایر کشورهای پیشرفته که نگاه‌شان به صندوق‌های بیمه‌ای نگاهی حمایتی و کمک کننده است، کشور ما عکس قضیه عمل می‌کند و از تامین اجتماعی کمک نیز دریافت می‌کند.

وی تاکید کرد: در طی سالهای متوالی و در پی سنوات گذشته نه تنها کمکی به این صندوق نشده بلکه از صندوق سازمان تامین اجتماعی که متعلق به کارگران است کمک دریافت کرده‌اند و همین امر باعث شده ما در وضعیتی قرار بگیریم که وضعیت خطرناکی برای آینده صندوق تامین اجتماعی است.

وی با بیان اینکه مشکل سازمان تامین اجتماعی تنها این نیست که دولت بودجه‌های تکلیفی‌اش را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت نکرده گفت: مشکل ما این است که قوانین حمایتی را هم در ردیف‌های مختلف در حمایت از اقشار جامعه به سازمان تامین اجتماعی تحمیل کرده است.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: در طی سال‌های گذشته و برنامه‌های متنوعی که در نظام تامین اجتماعی آمده‌اند اقشار مختلفی را درقالب ۳۲ بند چه در قالب طرح توسط مجلس چه در قالب لایحه به تامین اجتماعی تحمیل کرده‌اند وگفته‌اند این عده را بیمه کنید، ۷درصد را خود بیمه‌گر بپردازد ۲۳ درصد را هم ما (دولت) در نقش کارفرما می‌-پردازیم. اما تاکنون کمترین مبلغی از این ۲۳ درصد را دولت به حساب تامین اجتماعی واریز نشده است البته برخی از دولت‌ها آمده‌اند سنواتی را به عنوان بخشی از مطالبات داده‌اند.

صادقی تاکید برای همین است که امروز بازنشستگان حداقل بگیر که نزدیک به ۶۰ درصد جامعه بیمه شدگان این سازمان را تشکیل می‌دهند ناچارند تا برای تامین مخارج زندگی خود بازهم در بازار کار فعالیت کنند.

رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: عاملی که باعث به وجود آمدن شکاف بین میزان دستمزد‌ها شده عدم پایبندی دولت نسبت به تعهدات تکلیفی‌‌اش بوده است، اگر دولت تعهدات تکلیفی خود را هر ساله در سنوات مختلف در بودجه جاری خودش سهم سازمان را که منظور شده مانند صندوق‌‌های دیگر عمل می‌‌کرد و می‌‌پرداخت امروز سازمان تامین اجتماعی قابلیت نظام همسان سازی را فراهم کرده بود و دیگر کارگری حداقل حقوق مستمری دریافت نمی‌‌کرد.

وی افزود: کارگری که هرماه بیمه خود را به صورت کامل در پروسه زمانی ۳۰ ساله می‌‌پردازد، عدالت نیست ۷۱۲ هزار تومان حقوق بازنشستگی دریافت کند بلکه باید حداقل یک میلیون تومان به او پرداخت می‌‌شود وعلت اینکه سازمان تامین اجتماعی دچار یک عقب ماندگی مزدی شده است همین بدهی ‌های دولت به سازمان است.

صادقی تاکید کرد: در تمام جهان دولت‌ها همواره برای تقویت پول و دارایی‌‌های خود صندوق‌های بیمه ‌ای خود را معرفی می‌‌کنند اما در ایران عکس قضیه وجود دارد و دولت نه تنها کمک نمی‌‌کنند بلکه خودشان در جهت برداشتن از این منابع و تحمیل تعهدات خودشان به سایر اقشار این صندوق‌‌ها را به سمت اضمحلال هدایت می‌‌کنند.

وی خاطر نشان کرد: پیشنهاد ما در برنامه ششم توسعه، اصلاح قوانینی است که برای سازمان تامین اجتماعی هزینه تراشی می‌‌کند و به تهدیدی برای رشد صنعتی و امنیت شغلی کارگران تبدیل شده است.

صادقی تاکید کرد: نباید تعهدات یکسویه فقط بازنشستگی باشد مثلا در مشاغل سخت و زیان آور، بنا بوده کارفرما‌ها مکانیزمی برای خروج واحدهای سخت و زیان آور از شمول این قانون باشد که اکنون ۱۴ سال می‌گذرد اما کارفرما‌ها هنوز اقدامی در جهت خروج واحدهای خود و مؤلفه‌‌های بازدارندگی سخت و زیان آوری و سالم سازی محیط کار را فراهم نکرده‌اند که دیگر مشمول کار سخت و زیان آور نباشند، در پیشنهاداتمان آورده‌ایم که به این موضوع مهم توجه و تمرکز شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha