دوشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۳
کد خبر: 164913

سلامت نیوز:هوا سرد می‌شود. همزمان با سرد‌شدن هوا سر و کله باران‌های پاییزی هم بیش از گذشته پیدا می‌شود. این باران‌ هم به مردم شهرهای همسایه با بیابان‌ها کمک می‌کند که راحت‌تر نفس بکشند و تصاویر را واضح‌تر ببینند و هم به مسئولان کمک می‌کند که از زیر فشارها برای مقابله با گرد و غبار بیرون بیایند و نفس تازه‌ای بکشند تا رسیدن به تابستانی دیگر و بلند‌شدن دوباره گرد و خاک، البته دراین میان جلساتی برگزار می‌شود و مسئولان رده‌بالا به بحث و تبادل‌نظر در این‌باره می‌پردازند، مانند جلسه اخیر کمیته راهبردی ستاد مقابله با پدیده گرد و غبار که با حضور معاونان رئیس‌جمهوری و نمایندگان دستگاه‌های مسئول در محل سازمان حفاظت محیط‌زیست تشکیل شده است.

رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست دراین جلسه نسبت به ایجاد کانون‌های جدید گرد و غبار در خارج از ایران هشدار داده و گفته است: «بخش مهمی از گرد و غبار ایران دارای منشأ خارجی است و پیش‌بینی‌ها حاکی از افزایش یا ایجاد کانون‌های خارجی جدید برای گرد و غبار ایران است.»

این حرف چندان جدیدی نیست، از همان سال‌های اولی که پای گرد و غبار سنگین و مختل‌کننده به شهرهای مختلف رسید انگشت اشاره مسئولان، خارج از ایران را نشانه گرفت اما کم‌کم تغییرات آب و هوایی در ایران و خشک‌شدن تالاب‌هایی مانند هورالعظیم نشان داد که نمی‌توان به اتفاقاتی که داخل ایران درحال وقوع است را در افزایش بیابان‌زایی بی‌تقصیر دانست. 

گذشته از این حرف‌ها، راه‌های مقابله با گرد و غبار از زبان مسئولان آن‌قدر متنوع است که حتی کسانی که با جدیت اخبار این حوزه را پیگیری می‌کنند هم نمی‌توانند راه‌حلی که مسئولان درباره‌اش به اجماع رسیده باشند معرفی ‌کنند.

حالا در حرف‌های ابتکار هم رنگ‌وبویی از کنار‌آمدن با این مشکل و تلاش برای آسان‌کردن همزیستی با آن دیده می‌شود؛ آنجا که گفته است: «پدیده گرد و غبار در پیوند با موضوع تغییر اقلیم قرار دارد و ازاین‌رو در تمامی برنامه‌ریزی‌ها علاوه بر تمرکز روی مباحث و روش‌های مقابله‌ای باید به برنامه‌های سازگاری هم توجه داشت.

سازگاری با پدیده تغییر اقلیم همان موضوعی است که مورد غفلت واقع شده ولی امروز با توجه به اهمیت بحث گرد و غبار در کشور و مباحث علمی که در جنبه‌های مختلف این پدیده وجود دارد، سازگاری نیز در کانون توجه قرار گرفته است.»

منبع:روزنامه بهار

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha