مدیر عامل کانون هموفیلی ایران ضمن اظهار امیدواری نسبت به اجرای تفاهم‌نامه‌ پوشش بیمه پایه درمان پناهندگان افغان هموفیلی که امضای وزرای بهداشت و رفاه و کشور را دارد و در متن آن به اجرا شدن از 15 خرداد سالجاری تاکید شده است، گفت: پیشرفت این اقدام علیرغم وزن امضاکنندگان بسیار کند و شاید متوقف است. بی‌تردید پیگیری اصحاب رسانه می‌تواند به اجرایی شدن این تصمیم مهم کمک کند.

پناهندگان افغان مبتلا به هموفیلی در انتظار اجرای تفاهم‌نامه سه وزیر

سلامت نیوز: مدیر عامل کانون هموفیلی ایران ضمن اظهار امیدواری نسبت به اجرای تفاهم‌نامه‌ پوشش بیمه پایه درمان پناهندگان افغان هموفیلی که امضای وزرای بهداشت و رفاه و کشور را دارد و در متن آن به اجرا شدن از 15 خرداد سالجاری تاکید شده است، گفت: پیشرفت این اقدام علیرغم وزن امضاکنندگان بسیار کند و شاید متوقف است. بی‌تردید پیگیری اصحاب رسانه می‌تواند به اجرایی شدن این تصمیم مهم کمک کند.

به گزارش سلامت نیوز، احمد قویدل، مدیر عامل کانون هموفیلی ایران در گفت‌وگو با آنا، گفت: ماه‌ها پیش خبر کوتاهی در رابطه با تحت پوشش قرار گرفتن پناهندگان افغانستانی مبتلا به هموفیلی در ایران منتشر شد. این خبر گذشته از آنکه موجی از امیدواری اجتماعی را برای پناهندگان به ارمغان آورد، زنگ تعطیلی بازار غیر رسمی دارو را در اطراف بیمارستان‌های ایران، به خصوص بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی به صدا درآورد. بزرگترین مشتریان این بازار داروهای یارانه‌ای، پناهندگانی هستند که به خوبی از مسیر دارو به بیماران اطلاع دارند و راه دسترسی به آن را می‌دانند.

وی افزود: این تفاهم‌نامه می‌تواند شرایط زندگی پناهندگانی را که مبتلا به انواع بیماری‌های دیر درمان و خاص از جمله هموفیلی، تالاسمی و دیالیزی‌ها هستند را دگرگون کند، پناهندگانی که بی‌تردید بخشی از تداوم زندگی خود را مدیون خیر خواهی و انساندوستی بیماران ایرانی و تشکل‌های مردمی حامی این بیماران هستند، اما نمی‌توانیم این حقیقت تلخ را از نظر دور کنیم که پناهندگان همواره در گزند بازار غیر رسمی اطراف بیمارستان‌ها بوده و سلامتی آنها در قربانگاه سودجویی سوداگرانی قرار می‌گیرد که فارغ از موقعیت متقاضیان، فروشنده سلامتی به آنان از کیسه دولت هستند.
این تفاهم‌نامه در صورت اجرایی شدن تحول بزرگی در تامین سلامت نزدیک به یک میلیون پناهنده‌ای است که سال‌هاست در ایران در چارچوب یک مناسبات انساندوستانه، فرای مقررات بین المللی و در خارج از اردوگاه‌های زندگی کرده‌اند و مستقیم و غیر مستقیم از یارانه‌های دولت در حوزه مختلف از نان گرفته تا دارو بهره‌مند شده‌اند.
 
 قویدل ادامه داد: طی دو سال گذشته، وزارت بهداشت با هدف جلوگیری از قاچاق داروهای بیماران خاص، یارانه این داروها را به سازمان‌های بیمه‌گر انتقال داد و به تدریج قیمت داروها به قیمت اصلی و واقعی تغییر یافت. این تغییر از یکسو حمایت صد درصدی دولت از بیماران خاص را برای این بیماران ملموس‌تر کرد و از سوی دیگر هر نوع حمایت غیر دولتی از این بیماران فقط با پرداخت قیمت واقعی داروها میسر می‌شود. این تغییر بزرگ موجب شد مراجعی مانند کمیساریای عالی پناهندگان که وظایف مهمی در قبال پناهندگان دارند و قاعدتا مرجع حمایتی بین المللی برای پناهندگان محسوب می‌شود، با احتیاط به حوزه بیمه پناهندگان وارد و پس از یک دوره قرارداد با بیمه آسیا عملا تاکنون اقدامی نکرده‌اند. این کمیساریا در دوره‌ای که یارانه داروهای خاص از منشاء ورود پرداخت می‌شد و قیمت داروها در مسیر توزیع بسیار ناچیز بود اقدامات حمایتی را سازمان می‌داد که در واقع کمک کمیساریا اساسا قابل قیاس با کمک دولت نبود اما آشکار نبودن این کمک بزرگ همواره موجب می‌شد که نه تنها محافل بین‌المللی حامی پناهندگان قدردان کمک‌های دولت ایران نباشند بلکه در موقعیت نقد دولت از مواضع انساندوستانه نیز قرار بگیرند و حتی در مقام تذکر قرار بگیرند.

مدیر عامل کانون هموفیلی ایران ضمن تاکید بر این حقیقت که دوران جدیدی در اقتصاد ایران آغاز شده است که حوزه سلامت نیز متاثر از آن خواهد بود، گفت: بزرگترین شاخص این دوران جدید آشکار شدن یارانه‌ها، واقعی شدن قیمت‌ها و حذف سوبسیدهاست.

وی در ادامه گفت: این تفاهم‌نامه در صورت اجرایی شدن تحول بزرگی در تامین سلامت نزدیک به یک میلیون پناهنده‌ای است که سال‌هاست در ایران در چارچوب یک مناسبات انساندوستانه، فرای مقررات بین المللی و در خارج از اردوگاه‌های زندگی کرده‌اند و مستقیم و غیر مستقیم از یارانه‌های دولت در حوزه مختلف از نان گرفته تا دارو بهره‌مند شده‌اند.

قویدل ضمن اظهار امیدواری نسبت به اجرای تفاهم نامه‌ای که امضای وزرای بهداشت و رفاه و کشور را دارد و در متن آن به اجرا شدن از 15 خرداد سالجاری تاکید شده است، گفت: پیشرفت این اقدام با وجود وزن امضاکنندگان بسیار کند و شاید متوقف است. بی‌تردید پیگیری اصحاب رسانه می‌تواند به اجرایی شدن این تصمیم مهم کمک کند.

مدیر عامل کانون هموفیلی ایران در ادامه گفت: این نوع تصمیمات در دوران پس از تحریم وزن قابل ملاحظه‌ای در حوزه ملی و بین‌المللی دارد. با توجه به آمارهای کانون هموفیلی ایران در رابطه با پناهندگان افغان، تعداد 135 نفر بیمار هموفیلی افغان در کشور ساکن هستند که متاسفانه برخی اطلاعات ما از آنها کامل نیست، به جز سیستان و بلوچستان و دیگر استان‌های مرزی که اسکان پناهندگان در این استان‌ها ممنوع است.

وی افزود: اطلاعات ما از نزدیک به 97 تن از این پناهندگان تا حدودی کامل است. این پناهندگان در استان‌های مختلف کشور ساکن هستند که 14 نفر آنها خانم و 83 نفر نیز آقا هستند. اطلاعات غیر رسمی ما حاکی از حضور پناه‌جویان افغان هموفیلی در سیستان و بلوستان و خراسان جنوبی است.

مدیر عامل کانون هموفیلی ایران، عنوان کرد: اجرای این تفاهم‌نامه می‌تواند نقش مهمی در حفظ سلامت پناهندگانی که بسیاری از آنها شرایط بازگشت را در طرح بازگشت پناه‌جویان نداشته‌اند، ایفا کند.

قویدل در پایان خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت تاکنون نیز باوجود جاری نشدن این تفاهم‌نامه به صورت موردی که جان این پناهندگان در خطر بوده است فارغ از هزینه‌های تحمیلی در حفظ سلامت این پناه‌جویان نقش ایفا کرده است، اما نیاز روزمره بیماران خاص و دیگر بیماران دیر درمان به خدمات وزارت بهداشت انکارناپذیر است و ضرورت اجرای این تفاهم‌نامه بسیار جدی است. مدیران دفاتر نمایندگی کانون هموفیلی ایران در استان‌های مختلف کشور به صورت روزانه درگیر مشکلات این بیماران بوده و تاکنون با کمک دیگر بیماران این پناه‌جویان از برخی خدمات بهره‌مند می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha