سلیمان عباسی نماینده مردم گنبد کاووس و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی طرح تحول نظام سلامت را از اقدامات خوب دولت یازدهم می‌داند که علیرغم نواقصی که دارد، درمجموع نمره قبولی می‌گیرد. وی پس از برشمردن موفقیت‌ها و نقاط مثبت طرح تحول سلامت گفت:‌«اگر بخواهیم از طرح تحول سلامت معدل‌گیری کنیم، باید بگوییم که این طرح معدل خوبی را کسب کرده است. هرچند که هنوز هم نواقصی وجود دارد اما طبیعی است که هر طرحی که آغاز می‌شود، یک شبه کامل نمی‌شود و به مرور زمان نواقص آن مشخص و حل خواهد شد.» عباسی رهنمودها و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه سلامت، عزم رئیس‌جمهور برای ورود به حوزه سلامت و همچنین اراده مجلس بخصوص در تصویب بودجه سال‌های 92 و 93 را از جمله عواملی دانست که باعث شد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بتواند گام‌های موثری را در حوزه سلامت بردارد.

جلوی هدررفت منابع را بگیرید

سلامت نیوز: سلیمان عباسی نماینده مردم گنبد کاووس و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی طرح تحول نظام سلامت را از اقدامات خوب دولت یازدهم می‌داند که علیرغم نواقصی که دارد، درمجموع نمره قبولی می‌گیرد. وی پس از برشمردن موفقیت‌ها و نقاط مثبت طرح تحول سلامت گفت:‌«اگر بخواهیم از طرح تحول سلامت معدل‌گیری کنیم، باید بگوییم که این طرح معدل خوبی را کسب کرده است. هرچند که هنوز هم نواقصی وجود دارد اما طبیعی است که هر طرحی که آغاز می‌شود، یک شبه کامل نمی‌شود و به مرور زمان نواقص آن مشخص و حل خواهد شد.» عباسی رهنمودها و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه سلامت، عزم رئیس‌جمهور برای ورود به حوزه سلامت و همچنین اراده مجلس بخصوص در تصویب بودجه سال‌های 92 و 93 را از جمله عواملی دانست که باعث شد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بتواند گام‌های موثری را در حوزه سلامت بردارد.

 به گزارش سلامت نیوز،روزنامه سپید در ادامه نوشت: عضو کمیسیون بهداشت مجلس یادآور شد: «در یکی دوسال گذشته با آغاز طرح تحول سلامت، اولا هزینه‌های مردم از پرداخت‌های 60 تا 70 درصدی، در شهرهای بزرگ به زیر 10 درصد و در روستاها به زیر 5 درصد کاهش پیدا کرد. از طرفی افزایش تعرفه‌ها باعث شد که هزینه‌ها بالا رود و از طرف دیگر بخشی از منابع مالی صرف بازسازی و تجهیز هتلینگ بیمارستان‌ها شد و بخشی هم صرف تامین دارو شد. این موارد از اقدامات ارزشمند طرح تحول سلامت بودند که توسط وزارت بهداشت صورت گرفت. اما باتوجه به کاهش سهم پرداخت هزینه‌های درمانی توسط مردم و افزایش هزینه‌ها که به دنبال افزایش تعرفه‌ها صورت گرفت، یک شکافی در منابع مالی ایجاد شد که این شکاف را باید یا دولت از هدفمند کردن یارانه‌ها پرداخت می‌کرد یا بیمه‌ها پوشش می‌دادند. همین مساله باعث بروز مشکلات مالی و بروز اختلاف بر سر چگونگی تامین منابع مالی شد.» وی تصریح کرد: «البته نباید فراموش کنیم که به‌هرحال بیمه‌ها این را پذیرفتند و الا همان اول باید اعلام مخالفت می‌کردند.» نماینده مردم گنبدکاووس در تشریح تحولاتی که در بیمه‌ها رخ داد گفت: «در بیمه‌ها 3 اتفاق افتاد: یکی اینکه گروهی که تاکنون تحت پوشش بیمه نبودند، تحت پوشش قرار گرفتند. این کار البته مطابق با اصل 29 قانون اساسی هم بود ولی به‌هرحال تعداد افراد تحت پوشش را افزایش داد. دوم اینکه اقلام دارویی و خدمات پزشکی درمانی جدیدی تحت پوشش بیمه درآمدند و سوم افزایش تعرفه‌ها بود که بیمه‌ها با این افزایش مخالفتی نکرده و آن را پذیرفتند و حالا می‌بایستی در قبال خدماتی که وزارت بهداشت و درمان به مردم ارائه داده و خرید این خدمات هم به عهده بیمه‌ها بوده است، مطالبات بخش‌های درمانی و بیمارستان‌های وزارت بهداشت پرداخت شود.» وی تاکید کرد: «بیمه‌ها این تحولات را پذیرفتند و به طرح تحول سلامت چراغ سبز نشان دادند وگرنه باید از همان ابتدا مخالفت می‌کردند.»

نمی‌شود همه مشکلات را به گردن بیمه‌ها انداخت
       سلیمان عباسی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به مشکلات داخلی وزارت بهداشت گفت: «البته همه مشکلات موجود را نمی‌توان به گردن بیمه‌ها انداخت.» عضو کمیسیون بهداشت مجلس با بیان اینکه 3 راه برای حل این بحران در پیش روی دولت وجود دارد گفت: «اولا باید ارتباط وزارت بهداشت و وزیر با نمایندگان ملت بهبود پیدا کند و نظرات نمایندگان مجلس را بپذیرند. دوم اینکه مسئولین وزارتخانه‌های بهداشت و رفاه در دولت بنشینند و راهکار مناسبی را برای تامین منابع مالی این طرح بیندیشند و ببینند منابعی که پیش از اجرای این طرح پیش‌بینی کرده بودند چرا محقق نشد. سوم اینکه جلوی پرت و هدررفت منابع گرفته شود.» وی در توضیح راه حل سوم خاطرنشان کرد: «در وزارت بهداشت و درمان، بخشی از منابع پرت می‌شود و این پرت منابع باعث شده که بیمه‌ها از عهده تامین منابع مالی این طرح برنیایند. گاهی برخی از اضافه‌کاری‌ها وحتی برخی از آزمایشات و تحقیقات اضافی و غیرضروری، منابع زیادی را از بدنه وزارت بهداشت و درمان جدا می‌کند و هجمه مطالبات از بیمه‌ها را بیشتر می‌کند. برای اینکه وزارت بهداشت از عهده تامین مالی طرح تحول برآید، باید این منابع مالی کنترل شوند. در بعضی از مراکز بهداشتی درمانی و بعضی از دانشگاه‌های علوم پزشکی، منابع دولت حیف‌و‌‌میل می‌شود. من از وزیر بهداشت می‌خواهم که در نیروهای انسانی تعدادی از دانشگاه‌ها تجدیدنظر کنند و منابع انسانی خود را ساماندهی کنند.» عباسی در ارتباط با پرت منابع مالی و تخلفات نیروی انسانی در دانشگاه‌های علوم پزشکی گفت: «خود وزیر بهداشت یک زمانی گفت که رئیس و هیئت رئیسه دانشگاه‌های علوم پزشکی، حق طرح تمام‌وقتی دریافت می‌کنند. یعنی ما به آنها پول اضافه پرداخت می‌کنیم که نهایتا آنها مطب خصوصی نداشته‌باشند. این پول اضافه را پرداخت می‌کنیم که بعدازظهرها هم بروند و نظارت کنند. این پول اضافه را پرداخت می‌کنیم که وقتشان را صرف مدیریت کنند اما بعضی از این مدیران پول را می‌گیرند و همچنان به مطب هم می‌روند.» وی خطاب به وزیر بهداشت گفت: «آقای وزیر! همین یعنی پرت منابع. اگر می‌دانید مدیرانتان نمی‌توانند، این پول را به آنها پرداخت نکنید و در بخش‌های دیگری که نیاز است صرف کنید.»

کار براساس آنکال، پرداخت براساس مقیمی
       این نماینده مجلس در بحث هدررفت منابع در بیمارستان‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی با ذکر مثال دیگری گفت: «وزیر بهداشت شبی 500 هزار تومان به عنوان مقیمی به پزشکان متخصص پرداخت می‌کند برای اینکه متخصص تمام وقت در بیمارستان حضور داشته باشد. الان از بعضی بیمارستان‌ها به ما گزارش شده که پزشک در بیمارستان نیست و به خانه خود رفته است، اما به دلیل روابطی که وجود دارد، نوشته می‌شود که دکتر در بیمارستان حضور دارد. یعنی اینکه دکتر اصلا حاضر نیست و خوشبینانه این است که به شکل آنکال حضور دارد ولی پول مقیمی می‌گیرد.» انتقاد دیگر سلیمان عباسی نسبت به وزارت بهداشت، درخصوص مدیریت منابع مالی بود: «در سال‌های 92 و 93 مجلس در بودجه وزارت بهداشت واقعا کمک کرد. ما از ابتدا هم گفتیم که وزارت بهداشت باید حواسش را جمع منابع مالیش کند که هر سال نگوید ما با کمبود منابع مالی مواجهیم. به هرحال این هم باید یک سقفی داشته باشد. این درست نیست که ما هر سال بودجه را اضافه می‌کنیم و دوباره می‌بینیم کم می‌آید. این مشخص است که هزینه کرد این منابع در یک سیکل و جریان معیوبی قرار دارد و در بدنه وزارت بهداشت و درمان کنترل نمی‌شود و منابع مالی پرت می‌شود و این باعث می‌شود که هر سال با کمبود منابع مواجه باشند.»

       عباسی در بخش دیگری گفت: «بنده این آمادگی را دارم که به وزارت بهداشت و درمان کمک کنم و در مجلس راهکارهایی که لازم است را ارائه کنیم و حمایت‌های لازم را به عمل آوریم تا این طرح به سرانجام برسد.»

ادامه بی‌توجهی‌ها، باعث تحقیق و تفحص می‌شود
       طرح تحقیق و تفحص از وزارت بهداشت هم موضوع دیگری بود که در این مصاحبه به آن پرداخته‌شد. عباسی این طرح را تلاش برای حل معضلاتی معرفی کرد که تاکنون نسبت به حل آنها اقدامی صورت نگرفته است.خود من نسبت به عملکرد وزارت بهداشت انتقاداتی دارم و مایلم انتقادات در فضایی دوستانه به اطلاع عزیزان برسد و مسائل موجود را با وزیر محترم حل کنیم، ولی خود دوستان وزارت بهداشت تمایلی به تعامل بهتر نشان نمی‌دهند. به‌هرحال با وجود انتقاداتی که وجود دارد، من جزو امضا کنندگان طرح تحقیق و تفحص نیستم.

       ما قبلا هم نواقص موجود را هم شفاها و هم کتبا به وزیر بهداشت اعلام کرده‌ایم ولی متاسفانه توجهی نشده است و اگر بخواهد این بی‌توجهی ادامه داشته باشد، تحقیق و تفحصی که الان مطرح شده است، عملی خواهد شد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha