سه‌شنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۵
کد خبر: 170348

دبیر اجرایی کنگره اورژانس ها و بیماری های شایع طب کودکان گفت: کاواساکی از جمله بیماری های شایع کودکان بوده که تب ، قرمزی مخاط زبان و ورم دست و پا از علائم آن به شمار می رود.

سلامت نیوز:دبیر اجرایی کنگره اورژانس ها و بیماری های شایع طب کودکان گفت: کاواساکی از جمله بیماری های شایع کودکان بوده که تب ، قرمزی مخاط زبان و ورم دست و پا از علائم آن به شمار می رود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ، دکتر رضا شیاری روز سه شنبه در حاشیه یازدهمین کنگره اورژانس ها و بیماری های شایع طب کودکان در بیمارستان کودکان مفید در جمع خبرنگاران افزود: به نظر می رسد ژنتیک و عفونت های ویروسی در بروز بیماری کاواساکی (بیماری التهاب حاد عروق خونی) ، تاثیرگذار باشد.

وی تصریح کرد: با توجه به علائم عمومی این بیماری، ممکن است پزشکان در تشخیص آن دقت لازم را به عمل نیاورند و برای آن آنتی بیوتیک تجویز کنند.وی ادامه داد: اگر کاواساکی درمان نشود، بیماران در 25درصد موارد تا آخر عمر دچار عوارض آن از جمله انفارکتوس قلب (سکته قلبی) و عدم خونرسانی به قلب می شوند اما با تشخیص به موقع این آمار به چهار درصد کاهش پیدا می کند.

این فوق تخصص بیماری های کودکان و روماتولوژی گفت: شیوع کاواساکی در پاییز و زمستان بیشتر است و به دنبال ابتلا به عفونت های ویروسی و تحریک سیستم ایمنی ، افراد مستعد دچار التهاب حاد رگ ها می شوند.شیاری گفت: علائم کاواساکی در کودکان کمتر از پنج سال، تب بیشتر از پنج روز، التهاب چشم، ورم دست و پا، قرمزی مخاط زبان و بزرگی غدد لنفاوی گردن است.وی یادآور شد: شیوع کاواساکی ابتدا در ژاپن بود و امروز شیوع این بیماری در قسمت های زیادی از آسیا دیده می شود.


**بیماری های شایع کودکان

دبیر اجرایی کنگره اورژانس ها و بیماری های شایع طب کودکان گفت : بیماری های عفونی و ویروسی و تروما از جمله شایع ترین بیماری های کودکان به شمار می روند؛ تروما یا بر اثر ضربه یا تومور در کودکان ایجاد می شود.شیاری افزود: سقوط یا تصادف از علل ایجاد تروما در کودکان است؛ چاقی ، یبوست و آسم از دیگر بیماری های شایع کودکان است.


**متخصصان نمی توانند همه بیماران اورژانس را ویزیت کنند

دبیر اجرایی کنگره اورژانس ها و بیماری های شایع طب کودکان در ادامه به چالش ها و مشکلات بخش های اورژانس در بیمارستان ها اشاره کرد و گفت: سیستم ارجاع باید اصلاح شود ، متاسفانه این مساله هنوز در کشور ما تعریف نشده است.شیاری افزود: یکی از مشکلات بخش های اورژانس این است که به دنبال اجرای طرح تحول سلامت و مقیم شدن متخصص و فوق تخصص در این بخش ، همه مراجعه کنندگان به اورژانس انتظار دارند که از سوی متخصص ، ویزیت شوند.وی تصریح کرد: این در حالی است که واحد تریاژ مستقر در بخش های اورژانس بیماران را هدایت می کند.

دبیر اجرایی کنگره اورژانس ها و بیماری های شایع طب کودکان گفت: یک متخصص اورژانس در یک شیفت می تواند تعداد محدودی را ویزیت کرده و برای هر بیمار هشت دقیقه زمان صرف کند .وی افزود: یک متخصص اورژانس طبیعتا نمی تواند همه بیماران را ویزیت کند بنابراین بیماران از سوی دستیاران ویزیت شده و درصورت نیاز به بررسی تخصصی از سوی متخصص ویزیت خواهند شد.شیاری افزود: همچنین بخش های اورژانس گاهی ممکن است با کمبودهای دارویی مواجه شوند که البته این مساله اخیرا بهتر شده است.

یازدهمین کنگره اورژانس ها و بیماری های شایع طب کودکان از امروز در بیمارستان کودکان مفید آغاز به کار کرده و تا 27 آذرماه جاری ادامه دارد. در حاشیه این کنگره 9 پنل و همچنین سه کارگاه جانبی در مورد تغذیه وریدی ، کودک آزاری و تکامل برگزار می شود. از 176 مقاله ارساله شده به دبیرخانه این کنگره 87 مقاله پذیرش شده و 12 پوستر نیز در این کنگره ارائه می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha