رئیس مرکز مدیریت شبکه و توسعه شبکه وزارت بهداشت با اشاره به اینکه داوطلبان سلامت راهکار ارزشمند و موثری برای تحقق مشارکت مردم در امر سلامت هستند، گفت: ایران در مورد داوطلبان سلامت پیشرو است، بسیار خوب عمل کرده و اکنون در کشور حدود 170هزار داوطلب سلامت فعالند.

سلامت نیوز:رئیس مرکز مدیریت شبکه و توسعه شبکه وزارت بهداشت با اشاره به اینکه داوطلبان سلامت راهکار ارزشمند و موثری برای تحقق مشارکت مردم در امر سلامت هستند، گفت: ایران در مورد داوطلبان سلامت پیشرو است، بسیار خوب عمل کرده و اکنون در کشور حدود 170هزار داوطلب سلامت فعالند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل ازایسنا، دکتر ناصر کلانتری در همایش کشوری داوطلبان سلامت که صبح امروز درتالار فردوسی زاهدان برگزار شد، اظهار کرد: یکی از اصول حیاتی و کارساز در امر سلامت، مشارکت و مداخله مردم در حوزه سلامت است.


وی در ادامه گفت: مردم باید در امر سلامت جامعه سهیم باشند و با برنامه‌ریزی و شناسایی نیازها به بلوغ علمی، اجتماعی و سیاسی رسند.
وی با بیان اینکه برای رسیدن به بلوغ علمی، اجتماعی و علمی باید مسیرهای متعددی را پیمود، تصریح کرد: در نهایت پیمودن این مسیر به حفاظت و صیانت از سلامت خود، فرزندان و جامعه خواهیم رسید. حکومت‌ها باید قبول کند سلامت حق مردم است و از محل منابع عمومی این حق را به مردم پرداخت کند.


کلانتری ضمن اشاره به اینکه همکاری بین بخشی برای تامین سلامت مردم ضروری است، اظهار کرد: لازم است برای فراهم کردن سلامت مردم، دستگاه‌های مختلف با یکدیگر هم افزایی داشته باشند. یکی از مسیرهای آزموده شده، استفاده بخشی از مردم به عنوان داوطلب سلامت است؛ چرا که مردم حرف خود را بهتر درک می‌کنند. نظام سلامت باید از داوطلبان سلامت قدردانی و از آنها در جهت فرصت‌سازی برای ارتقای سلامت در جامعه، استفاده کند.


وی با اشاره به مشارکت مردم در امر کمک به نظام سلامت، اذعان کرد: مفهوم خیر و راهکار کمک به جامعه در فرهنگ ایرانی و دینی ما ایرانیان وجود دارد. بر همین اساس باید از ظرفیت خیرین در برنامه تحول نظام سلامت حوزه بهداشت استفاده کرد.


رئیس مرکز مدیریت شبکه و توسعه سلامت وزارت بهداشت افزود: لازم است به لحاظ ساختاری، توسعه لازم در استان‌ها صورت گیرد تا به این ترتیب خیرین در شهرستان‌ها واستان‌ها با اولویت قرار دادن مناطق محروم ساماندهی شوند.


کلانتری در پایان صحبت‌هایش ضمن اشاره به معضل بیماری‌های غیرواگیر در دنیا و همچنین ایران افزود: بیماری‌های واگیر غیرمزمن نیز سلامت جامعه را به خطر می‌اندازند. بر همین اساس باید به دانش تغییر نگاه مردم در زمینه کنترل و پیشگیری از این بیماری‌ها مسلط شویم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha