عضو کمیسیون آموزش مجلس با انتقاد از نبود آمار مشخص در زمینه سوء مصرف دارویی دانشجویان و دانش آموزان تصریح کرد: اگر آمار دقیقی از سوء مصرف‌ها در اختیار نداشته باشیم عملا از پیشگیری پدیده اعتیاد دانش آموزی و دانشجویی باز می‌مانیم.

سلامت نیوز: عضو کمیسیون آموزش مجلس با انتقاد از نبود آمار مشخص در زمینه سوء مصرف دارویی دانشجویان و دانش آموزان تصریح کرد: اگر آمار دقیقی از سوء مصرف‌ها در اختیار نداشته باشیم عملا از پیشگیری پدیده اعتیاد دانش آموزی و دانشجویی باز می‌مانیم.

به گزارش سلامت نیوز، ابولقاسم خسروی درباره شیوع مصرف ریتالین و دیگر مواد روان گردان بین دانشجویان و دانش آموزان در شب‌های امتحانی اظهار کرد: این مسئله بارها در کمیسیون آموزش و با حضور وزرای علوم و آموزش و پرورش بطور ویژه مطرح شده، اما به دلیل نبود آمار مشخص از این نوع سوء مصرف دارویی، کمیسیون موفق به اتخاذ تصمیم جدی و الزام آوری نشده است.

وی افزود: بحث مواد‌مخدر در مدارس و دانشگاه‌ها از مسائلی است که به جهت منفی بودن تبعات اجتماعی آن در سطح جامعه، به‌صورت جدی به آن پرداخته نشده و مهمترین دلیل آن نیز نبود آمار دقیق و متقن در این رابطه به منظور پیگیری و پیشگیری از آن است.

آمار دقیقی از سوء مصرف داریی وجود ندارد
نماینده مردم تربیت حیدریه در مجلس شورای اسلامی بابیان این مطلب که اگر آمار دقیقی از این نوع سوء مصرف‌ها در دست نداشته باشیم عملا از پیشگیری پدیده اعتیاد دانش آموزی و دانشجویی باز می مانیم، خاطر نشان کرد: واقعیت آن است که ارائه ندادن اطلاعات دقیق درباره مصرف مواد‌مخدر در محیط‌های آموزشی موجب می‌شود تا برنامه‌ریزی‌های لازم و تدابیر ضروری برای رفع و کنترل این مهم اتخاذ نشود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: به نظر می‌رسد در بدو امر و به منظور پیشگیری مسئله اعتیاد دانش آموزی و دانشجویی می بایست آمار های دقیقی از این پدیده ها به صورت مستند ارائه شود.

عدم هماهنگی بین‌متولیان پیشگیری‌ از‌ اعتیاد دانش‌آموزی

عضو کمیسیون آموزش مجلس، عدم هماهنگی بین دستگاه‌های متولی پیشگیری از اعتیاد را از دیگر دلایل ناکامی در این عرصه ارزیابی و تصریح کرد: در بیشتر موارد ارتباط ساختارمند و هماهنگی که متناظر به یک برنامه هدفمند در غالب یک نقشه جامع بین دستگاهی باشد وجود ندارد و به همین جهت، اکثر اقدامات به صورت جزیره ای و موقت انجام می‌شود.

اجتناب از "درمان محوری صرف" درمبارزه با اعتیاد

خسروی دلیل دیگر ناتوانی مبازره فراگیر با اعتیاد جوانان را درمان محوری صرفِ راهکار های موجود عنوان و یاد آور شد: اگر به دنبال اقدامات تاثیر گذار در حوزه مبارزه با اعتیاد جوانان هستیم و اگر می‌خواهیم این معضل شوم اجتماعی به صورت ریشه ای حل و فصل شود، می‌بایست اقدامات‌مان را بر مبنای پیشگیری از اعتیاد صورت بندی کنیم، چرا که نگاه صرف درمانی، کمکی به ریشه کنی اعتیاد نمی‌کند.

بسترسازی برای تخلیه انرژی دانش‌آموزان

نماینده مردم تربیت حیدریه در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عدم برنامه ریزی صحیح درباره اوقات فراغت دانش آموزان در مدارس کشور اظهار کرد: متاسفانه بستر و امکانات مناسبی به منظور هدایت و تخلیه انرژی دانش آموزان در مدارس پیش بینی نشده که اگر نتوانیم نیاز جوانان را به خوبی درک و برطرف نماییم، همین موضوع می‌تواند در گرایش جوانان و نوجوانان به مسائل حاشیه ای از جمله اعتیاد موثر باشد.

وی با "استرس زا" خواندن سنجش در مقاطع مختلف تحصیلی، مسئله اضطرابِ امتحانی را از دیگر مسائل گرایش دانشجویان و دانش آموزان به قرص‌هایی به مانند ریتالین ارزیابی و تصریح کرد: در هیچ یک از سیستم‌های آموزشی چنین روش و فضای استرس زایی برای سنجش و ارزیابی دانش آموزان و دانشجویان وجود ندارد. در سیستم آموزسی ما متاسفانه امتحانات تبدیل به یک اضطراب روانی برای دانش آموزان و دانشجویان شده است.

تغییر شیوه سنجشِ "استرس زای" محصلان

خسروی ادامه داد: این شیوه سنجش، علی رغم استرس زایی، هیچ انباشت علمی را نیز به دنبال نخواهد داشت، زیرا فرد با محور قرار دادن نمره آزمون، اقدام به انباشت یک شبه اطلاعات به منظور کسب نمره بالاتر کرده که بطور قطع این اقدام که با حفظیات شب امتحانی همرا است کمکی به پرورش ذهنی محصلین نمی‌کند و علاوه بر ماهیت استرس زای خود می‌تواند زمینه ای برای گرایش به انواع قرص به منظور تمرکز بیشتر شب امتحان باشد.

عضو کمیسیون آموزش در خصوص چرایی گرایش دانش آموزان به مصرف ریتالین گفت: باور غلط دانشجویان و دانش آموزان درباه بهبود عملکرد مغز با مصرف این دارو، باعث مصرف آن در شب‌های امتحانی شده است.

خسروی با اشاره به لزوم اطلاع رسانی در خصوص پیامدهای مصرف این نوع از داروها افزود: در این بین، بیان ابعاد خطرناک مصرف ریتالین حلقه مفقوده زنجیره مبارزه با این نوع سوء مصرف است. متاسفانه دانش آموزان ما نمی‌دانند موادی مانند ریتالین، مخدر محسوب می‌شوند و مصرف مداوم آن به شدت اعتیاد آور است.

باور‌ غلط و خطرناک دانش آموزان و دانشجویان در خصوص قرصهای شب امتحانی

وی تصریح كرد: اطلاعات غلطی كه در مورد احتمال افزایش موفقیت در امتحانات در دانش‌آموزان شایع شده، فاقد مبنای صحیح علمی است و متأسفانه این انتخاب غلط كه عموماً تحت تأثیر القاء دوستان یا افراد سودجو اتخاذ می‌شود، راه ورود به اعتیاد به مواد محرک در كشور ما شده است.

وی با تاکید بر اینکه داروهایی که بدون تجویز پزشک مصرف می‌شود، خطر اعتیاد آوری دارند افزود: در کنار باور غلط دانش آموزان درباره این داروی بسیار اعتیاد آور که آنرا درمانی برای بیدار باش و افزایش سطح هشیاری خود در شب‌های امتحان تلقی می‌کنند، سهل الوصول بودن این داروها کار پیشگیری از سوء مصرف آنرا دشوارتر کرده است، زیرا یک دانش آموز و یا دانشجو به راحتی می‌تواند به این قرص‌ها دسترسی داشته باشد.

نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس با اشاره به اعمال سیاست‌های نظارتی برای توزیع این نوع داروها توسط نهادهای سیاستگذار، خاطرنشان کرد: از آنجا که ریتالین در داروخانه‌های خاص و براساس ضوابط ویژه‌ای به بیماران ارائه می‌شود، لذا بحث بازار سیاه و داروهای تقلبی در این میان قدرت می‌یابد. افراد و به ویژه دانشجویان باید توجه داشته باشند که احتمال تقلبی بودن ریتالین توزیع شده در بسیاری از مراکزی که به صورت غیرقانونی فعالیت می‌کنند، وجود دارد.

لزوم برگزاری کلاسهای آگاه سازی در محیط‌های‌ علمی‌ و‌ آموزشی

عضو کمیسیون آموزش، برگزاری برنامه های آگاه سازی مبتی بر شواعد علمی و عملی را از موارد تاثیر گذار در پیشگیری سوء مصرف در بین دانشجویان و دانش آموزان عنوان کرد و ادامه داد: تشدید نظارت بر عرضه دارو و مبارزه جدی با قاچاق چیان و عرضه کنندگان این قرص‌ها می‌تواند زمینه را برای کاهش مصرف این نوع داروها در بین محصلین و دانشجویان فراهم آورد.

خسروی در خاتمه بیان کرد: درخواست ما از وزارت خانه‌های آموزش و پرورش و علوم این است که با توجه به سبک زندگی جوانان اطلاع رسانی‌های لازم برای پیشگیری از پدیده اعتیاد را انجام دهند و حتی المقدور زمینه‌های لازم برای تخلیه انباشت‌های فکری، روحی و روانی دانش آموزان و دانشجویان را به منظور دوری آنان از اعتیاد مهیا سازند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha