دوشنبه ۱۶ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۲:۳۴
کد خبر: 17212

یك فوق تخصص خون و انکولوژی اعلام كرد: افرادی كه به كم خونی دچار هستند در صورت مصرف مرتب داروهایشان مشكلی در روزه داری نخواهند داشت.

دكتر سید امیر حسین امامی، عضوهیأت علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص شایع‌ترین نوع كم خونی‌ها، اظهار داشت: بیشتری نوع کم خونی‌ها از نوع تغذیه‌ایست كه در راس آنها کم خونی ناشی از فقر آهن و مواد لازم برای ساخت گلبول های قرمز قرار دارد.

وی در ادامه گفت: این افراد اگر داروهایشان را در سحر، موقع افطار و نیمه شب مصرف كنند مشكلی در روزه داری نخواهند داشت.

دکتر امامی ادامه داد: افرادی كه تحت درمان هستند و وضعیت عمومی نسبتا مناسبی دارند منعی برای روزه‌داری ندارند مگر در مواردی كه كم خونی بسیار شدید باشد و درمانش هنوز شروع نشده باشد.

این فوق تخصص خون در ادامه تصریح كرد: مبتلایان به بیماری كم خونی از نوع بدخیم كه تحت درمان با داروهای شیمی درمانی چه به صورت خوراكی وتزریقی هستند در اكثر موارد اجازه روزه داری ندارند و اگر قرار است در موارد خاصی روزه داری انجام شود حتما بایستی با نظر پزشك معالج باشد.

وی در خصوص افراد مبتلا به تالاسمی مینور و ما‍ژور، گفت: مبتلایان به تالاسمی مینور بر حسب توان و تحملی كه دارند می توانند روزه بگیرند اما افراد مبتلا به تالاسمی ماژوری كه نیاز به تزریق خون مكرردارند مجاز به روزه گرفتن نیستند.

این متخصص خون در پایان توصیه كرد: تركیبات گوشتی را در برنامه غذایی خود بگنجانند و همچنین غذایی را كه به عنوان وعده اصلی صرف می كنند كه تركیبات گوشتی در آن وجود دارد از مصرف چای حدود یك ساعت قبل و حدود دو ساعت بعد جدا خوداری كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha