عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با انتقاد از تاخیر در پرداخت 9 ماهه بدهی بیمه ها به بیمارستان ها،گفت: تامین 70 درصد اعتبارات حوزه سلامت در دست بیمه ها قرار دارد.

طرح تحول سلامت نیازمند افزایش بودجه 15تا20درصدی

سلامت نیوز: عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با انتقاد از تاخیر در پرداخت 9 ماهه بدهی بیمه ها به بیمارستان ها،گفت: تامین 70 درصد اعتبارات حوزه سلامت در دست بیمه ها قرار دارد.

به گزارش سلامت نیوز ، رسول خضری درگفت وگو با خانه ملت، با اشاره به اینکه بدهی بیمه ها به بیمارستان ها، زنجیره تولید و واردات دارو را دچار مشکلات جدی کرده است، گفت: یکی از نقاط مثبت اجرای طرح تحول سلامت از ابتدا این بود که بیمارستان های دولتی ملزومات پزشکی و داروهای مورد نیاز بیماران را به امید دریافت هزینه از بیمه ها تامین کردند، اما در حال حاضر پرداخت بدهی بیمه ها به بیمارستان ها با تاخیر 7 تا 9 ماهه روبه رو شده است؛ بنابراین این موضوع در اجرای طرح تحول سلامت مشکل آفرین است.

نماینده مردم سردشت و پیرانشهر درمجلس شورای اسلامی با بیان اینکه درحال حاضر تعداد کمی شرکت وارد کننده و تولید کننده دارو در کشور فعالیت می کنند، افزود:‌ متاسفانه تاخیر پرداخت بدهی بیمه ها به بیمارستان ها به طورمستقیم در تعهدات دارویی و کمبود ملزومات پزشکی مورد نیازبیماران تاثیر بسزایی دارد که این معضل تا کنون در اجرای طرح تحول سلامت مشکلات بسیارجدی را به وجود آورده است.

وی با تاکید براینکه تاخیر پرداخت 9 ماهه بدهی بیمه ها به بیمارستان ها غیرقابل قبول و اقدامی غیرقانونی است، تصریح کرد:‌ درحال حاضر 70 درصد ازاعتبارات اجرای طرح تحول سلامت و حوزه نظام سلامت در دست بیمه ها قراردارد؛ به ویژه در بخش درمان و اگر این بدهی ها در مدت زمان کوتاهی پرداخت نشود، مشکلات جدی اجرای طرح تحول سلامت در آینده افزایش پیدا کند، بنابراین انتظار می رود که بیمه ها بارعایت قانون به تعهدات خود در پرداخت بدهی ها به مراکز درمانی توجه کنند.

خضری با بیان اینکه سازمان مدیریت و برنامه ریزی باید تدابیر ویژه ای را برای پرداخت بدهی بیمه ها به بیمارستان ها درنظر بگیرد، گفت:‌ البته وزارت تعاون، کار ورفاه اجتماعی و همه سازمان های بیمه گر زیرمجموعه این وزارتخانه باید با افزایش نقدینگی، بدهی های خود را سریعا پرداخت کنند، زیرا در قانون بودجه نیز به این نکته تاکید شده که باید در 2 هفته اول 60 درصد از مطالبات بیمارستان ها ازسازمان های بیمه گر  و درطی 2 ماه همه بدهی ها وصول شود؛ این درحالی است که تاخیر 9 ماهه  مشکلات بسیاری را به وجود آورده است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، افزود:‌  اگر مسئولان به دنبال اجرای طرح تحول سلامت در مدت زمان کوتاهی هستند باید بودجه آن  بین 15 تا 20 درصد  افزایش یابد.

لازم به ذکر است، رئیس سازمان غذا ودارو با تاکید براینکه بدهی بیمه ها به بیمارستان ها زنجیره تولید و واردات دارو را دچار مشکلات جدی کرده است، گفت:  اگر این بدهی تا 2 ماه آینده پرداخت نشود، تامین دارو در کشور به مشکل می خورد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha