اجرای کمپین شهروند سالم با محور توجه به سلامت و بیماری‌های ناشی از مصرف فست‌فودها،قند و نمک از سوی شهرداری تهران،این روزها با استقبال و تشویق شهروندان و حتی چهره‌ها و شخصیت‌ها قرار گرفته است،اما جالب است بدانید که همین بیلبوردهای سلامت،خصوصا آنهایی که به بیماری ایدز پرداخته‌اند سبب شده تا مراجعات مردم به مرکز تحقیقات ایدز برای مشاوره و آشنایی با این بیماری افزایش یابد.

سلامت نیوز: اجرای کمپین شهروند سالم با محور توجه به سلامت و بیماری‌های ناشی از مصرف فست‌فودها،قند و نمک از سوی شهرداری تهران،این روزها با استقبال و تشویق شهروندان و حتی چهره‌ها و شخصیت‌ها قرار گرفته است،اما جالب است بدانید که همین بیلبوردهای سلامت،خصوصا آنهایی که به بیماری ایدز پرداخته‌اند سبب شده تا مراجعات مردم به مرکز تحقیقات ایدز برای مشاوره و آشنایی با این بیماری افزایش یابد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا،شهرداری تهران هر از گاهی بیلبوردهای تبلیغاتی شهری را به یک موضوع اختصاص می‌دهد و توجه عموم شهروندان را به خود جلب می‌کند به طوری که در ماه‌های گذشته نگارخانه شهر در این بیلبوردها جا خوش کرده و نمایی زیبا از عکس‌ها و نقاشی‌های هنرمندان معاصر به نمایش درآمده بود،اما دو هفته اخیر نشان داد،این روزها سلامت مردم برای شهرداری تهران جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده تا جایی که حدود 400 بیلبورد تبلیغاتی به موضوعات سلامتی شهروندان با پنج موضوع اصلی مصرف شکر، نمک، چربی، سرطان و ایدز اختصاص داده شد.

تاکید مرکز تحقیقات ایدز بر روابط جنسی پرخطر است

زهرا بیات جوزانی، مدیر مرکز تحقیقات ایدز گفت: اخیرا از سوی شهرداری تهران 400 بیلبورد تبلیغات شهری در قالب طرح شهروند سالم با موضوعات دیابت و فشار خون، ایدز در سطح شهر نصب شد که مدل آگاهی رسانی بسیار مطلوب و اثر گذاری بود به طوری که مفاهیم آموزشی مورد نظر مرکز تحقیقات ایدز نیز به صورت جملات کوتاه و ساده در آن گنجانده شده بود البته از سوی شهرداری تهران هیچ گونه مشورت و نظرخواهی در مورد نحوه انتخاب تصاویر وجملات این بیلبوردها از مرکز تحقیقات ایدز صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: تاکید ما روی عوامل خطرساز از جمله روابط جنسی پرخطر و محافظت نشده بود که خوشبختانه در این تابلوها به نمایش در آمد و این بیلبوردها بدون هیچ انگ و برچسبی در سطح شهر به صورت پراکنده جانمایی شد.

افزایش مراجعات مرکز تحقیقات ایدز پس از نصب تابلوهای شهری

این پژوهشگر در مورد بازخورد این نوع تبلغات در شهر گفت: خوشبختانه این نوع آگاهی بخشی و تبلیغات سلامت در بین شهروندان و به ویژه در مبتلایان به ایدز باز خورد مطلوبی داشته است به طوری که در این مدت تعداد مراجعات شهروندان به مرکز تحقیقات ایدز مشاوره و آشنایی با این بیماری بسیار افزایش یافته است به گونه ای که مراجعات روزانه به مرکز تحقیقات ایدز به نسبت روزهای دیگر از حد عادی گذشته است.

بیات جوزانی ادامه داد: شهرداری تهران جملات و مفاهیم خوبی را برای اطلاع رسانی به مردم انتخاب کرده‌ اند اما بهتر بود که از نظرات و مشاوره های مرکز تحقیقات ایدز نیز استفاده می‌کردند زیرا ما می توانستیم از تجربیات قبلی خود آنان را آگاه کنیم تا تاثیر گذاری بیشتری در انتقال مفاهیم و آموزش ها داشته باشند.

وی آغاز طرح سلامتی و پیشگیری از بروز بیماری در سطح شهر و تابلوهای تبلیغات شهری بسیار امید بخش و موثر دانست و گفت: در گروه ‌ پزشکان درمانگر ایدز همه پزشکان از این طرح استقبال کردند و خواستند که برای سایر شهرها نیز عملی شود همچنین در گروهی از افراد اچ آی وی مثبت نیز اجرای این طرح بسیار مورد پسند واقع شد زیرا قرار دادن بیماری ایدز در کنار بیماری فشار خون و دیابت نشان می‌دهد که بیماری ایدز نیز یک بیماری مزمن است و هم ردیف سایر بیماری ها بدون هیچ گونه انگ و برچسب قرار گرفته است.

مدیر مرکز تحقیقات ایدز ادامه داد: اگر مدت زمان به تصویر کشیدن موضوع سلامت در شهر تهران افزایش یابد و در دوره های زمانی متوالی و مداوم در شهر تبلیغ شود مسلما نقش بسزایی در آگاهی بخشی شهروندان خواهد داشت.

توجه شهرداری تهران به آسیب های اجتماعی مهم است

حسن موسوی چلک،رئیس انجمن مددکاری ایران نیز در این زمینه به خبرنگار آنا گفت:فضاهای عمومی یکی از ظرفیت‌هایی است که ما می توانیم برای انتقال اطلاعات در موردآسیب های اجتماعی و پیشگیری از آسیب از آن استفاده کنیم بنابراین باید نحوه اطلاع رسانی در این بیلبوردها به گونه‌ای باشد که اطلاعات در ذهن مردم نهادینه شود بنابراین برای اینکه بتوانیم در حوزه پیشگیری کاری انجام دهیم باید روش های مختلف را برای انتقال اطلاعات استفاده کنیم و توقع نداشته باشیم که با برگزاری یک دوره تبلیغات شهری بتوانیم در پیشگیری از آسیب های اجتماعی تاثیر گذار باشیم.

وی افزود:‌ روزی که برای اولین بار چنین تبلیغاتی را در سطح شهر در مورد ایدز دیدم بسیار تعجب کردم که هم اکنون مناسبتی برای ایدز نداریم که اکثر بیلبوردهای شهری به این موضوع اختصاص داده شده است ولی از این منظر که مدیریت شهری بیش از گذشته درگیر حوزه آسیب های اجتماعی شده است جای امیدواری دارد.

رئیس انجمن مددکاری ایران یادآور شد: نباید توقع داشته باشیم که با استفاده از یک دوره استفاده کوتاه مدت از بیلبوردهای تبلیغاتی شهری بتوانیم مدیریت مناسبی بر آسیب‌های اجتماعی داشته باشیم. طبیعتا برنامه های پیشگیری باید ویژگی هایی از قبیل مخاطب شناسی داشته باشد و توجه مخاطبان را با استفاده از ‌ روش های متنوع و جذاب نسبت به موضوعات مهم اجتماعی از جمله آسیب های اجتماعی و سلامت جلب کنیم زیرا اطلاعات زمانی موثر است که بیشتر از اطلاعات و دانسته های فردی شهروندان باشد.

مقطعی بودن برنامه‌های پیشگیری از آسیب اجتماعی موثر نیست

موسوی چلک گفت: متاسفانه مفاهیم و اطلاعات این بیلبوردها در سطحی بیش از دانسته های مردم نبود ولی باید این موضوع را فرصتی برای انتقال اطلاعات بدانیم. انتقال پیام در حوزه آسیب های اجتماعی و پیشگیری از بیماری باید مستمر و مداوم باشد زیرا مقطعی بودن برنامه های پیشگیری از بروز آسیب های اجتماعی موثر نخواهد بود.

وی حرکت شهرداری در پرداختن و مطرح کردن بیماری ایدز را به فال نیک گرفت و گفت: در بحث انتقال ایدز باید نگران روابط جنسی کنترل نشده و پر خطر و همچنین استفاده از سرنگهای آلوده باشیم زیرا آمارها نشان می دهد که بیش از 30 هزار نفر مبتلا به ایدز در کشور شناسایی شده اند و بر همین اساس آمار مبتلایان شناسایی نشده،باید بیش از 100 هزار نفر باشد.

بنابراین آموزش مهم ترین استراتژی در برخورد با آسیب های اجتماعی است و فکر می کنم نه فقط از ظرفیت شهرداری تهران بلکه باید از تمام ظرفیت های کشور برای آگاهی بخشی و اطلاع رسانی به مردم استفاده کرد.

آموزش بهداشت عمومی باید مستمر و پویا باشد

مسعود مردانی،فوق تخصصی بیماری های عفونی در مورد این اجرای این طرح  گفت: نفس استفاده از بیلبوردهای تبلغاتی شهری برای آموزش سلامت و پیشگیری از بیماری ها بسیار مطلوب است اما چرا تبلیغات شهری در این کشور هر روز به یک موضوع می پردازد به صورتی که یک هفته موضوع سلامت و ایدز را مهم می دانند و راجع به آن تبلیغ و آگاهی بخشی می کنند اما تا 30 سال بعد به آن موضوع هیچ توجهی نمی شود .

این استاد دانشگاه شهید بهشتی گفت: باید آموزش عمومی بهداشت به مردم به صورت مستمر و پویا باشد. آموزش شهروندان با نصب چند بنر و بیلبورد در شهر توسعه نمی‌یابد و باید رسانه ها و صدا و سیما روحانیون و معلمان به صورت مستمر به این موضوع بپردازند به عنوان مثال نلسون ماندلا تی‌شرتی حاوی مطلبی با عنوان « من اچ آی وی مثبت دارم»به تن کرد و در سطح شهر قدم زد تا توانست قبح و انگ ابتلا به بیماری ایدز را بشکند.

 کمپین شهروند سالم با هدف اطلاع رسانی و تبلیغات سلامت محور از 15 تا 25 دی با همکاری شهرداری تهران اجرایی شده و اطلاع رسانی برای پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر به خصوص پیشگیری از بیماری‌هایی که بر اثر مصرف بیش از حد نمک، شکر و چربی ایجاد می شوند و آگاهی رسانی درباره بیماری‌های اعتیاد، سرطان و ایدز را در اولویت قرار داده است.

بر اساس اعلام سازمان زیباسازی شهرداری تهران حدود 400بیلبورد، عرشه پل و فضاهای تبلیغی شهر تهران به وسعت حدود 15هزار مترمربع به اجرای کمپین شهروند سالم اختصاص یافته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha