بودجه بیمه سلامت نیاز به افزایش 100 درصدی دارد

سلامت نیوز:اعتبار سازمان بیمه سلامت در بودجه 95، 12 درصد افزایش داشته است، اما محمدجواد کبیر، رئیس سازمان بیمه سلامت می‌گوید این اعتبار نمی‌تواند جوابگوی تعهدات این بیمه باشد؛ به همین دلیل او خواهان افزایش صددرصدی اعتبارات است تا این سازمان بتواند پاسخگویی مناسبی نسبت به مصارف خود در سال 95 داشته باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه فرهیختگان اعتبارات سازمان در سال 94 حدود چهار هزار و 800 میلیارد تومان از منابع عمومی بوده است که به گفته کبیر، انتظار می‌رفت این اعتبار برای سال 95 حدود 9 هزار و 680 میلیارد تومان در نظر گرفته شود، اما تنها پنج هزار و 400 میلیارد تومان پیش‌بینی شده است. به اعتقاد او، باید بیمه سلامت به یک بیمه کارآمد تبدیل شود که این مهم در گرو آن است منابعی که در حوزه سلامت هزینه می‌شود، جنس بیمه‌ای پیدا کنند و بین منابع و مصارف تناسب ایجاد شود.

او می‌گوید اگر سازمان بیمه سلامت در خرید خدمات، تعهداتی را به موسسات طرف قرارداد بدهد اما نتواند منابع را پرداخت کند، طبیعی است که اعتبار دفترچه‌های بیمه‌ای با مشکلاتی مواجه ‌شود.


اما سوال اینجاست که با وجود بدهی سه هزار و 500 میلیارد تومانی بیمه سلامت و تحقق پیدا نکردن تمام اعتبارات امسال، این اعتبار درخواستی رئیس سازمان بیمه سلامت از کجا تامین خواهد شد؟


عبدالرحمان رستمیان، عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» در این باره می‌گوید: «تا به امروز سازمان بیمه سلامت 11 میلیون نفر را بیمه کرده است که این مساله نیازمند پیش‌بینی اعتبار مناسب در بودجه است.»‌ به گفته او، کمیسیون بهداشت طرح مالیات بر سیگار و کالاهای آسیب‌رسان را پیگیری می‌کند. او می‌گوید دو روز پیش با سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم دیدار داشته و او نیز موافق پیگیری آن است. این طرح در کمیسیون بهداشت مجلس تصویب شده و به گفته رستمیان، به کمیسیون تلفیق فرستاده شده است تا مورد بررسی قرار گیرد. او پیش‌بینی می‌کند این طرح نتیجه خواهد داد و تا 100 میلیارد می‌تواند اعتبار تامین کند.


اما به اعتقاد محمدحسین قربانی، دیگر عضو کمیسیون بهداشت، مجلس تنها می‌تواند 10 درصد بودجه را جابه‌جا کند. او به «فرهیختگان» می‌گوید: «نهادها و سازمان‌ها باید پیش از تدوین بودجه تعاملات خود را با دولت افزایش داده و پیشنهادها و نیازهای خود را مطرح کنند تا دولت نیز در صورت امکان بتواند منابع آنها را تامین و بودجه بیشتر تخصیص دهد.»


حالا به گفته قربانی، کمیسیون بهداشت نمی‌تواند شق‌القمر کند و به یک‌باره این میزان از بودجه را افزایش دهد. «ما همواره با کسری بودجه در بخش سلامت روبه‌رو بوده‌ایم، این مساله با افزایش تعرفه‌ها و سرانه بیمه نیز شدت گرفت و حالا می‌بینیم که کاهش اعتبار مشهود شده و اختلاف بودجه نمایان شده است.» به گفته او، کمیسیون بهداشت در تلاش است پیشنهادهای عملی در زمینه تامین اعتبارات را ارائه و بررسی کند تا بتواند وضعیت بیمه سلامت را بهتر و آن را کارآمد کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha