دوشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۵
کد خبر: 178301

دبیر انجمن صنایع روغن نباتی کشور می‌گوید: ۲۰ تا ۳۰ درصد روغن مصرفی در سبد غذایی خانوار را روغن‌های نیمه جامد تشکیل می‌دهد که اسید چرب ترانس زیر ۲ درصد دارد و کاملا بی‌خطر است. با این حال یک متخصص تغذیه معتقد است این نوع روغن هم خیلی بدون خطر نیست.

سلامت نیوز: دبیر انجمن صنایع روغن نباتی کشور می‌گوید: ۲۰ تا ۳۰ درصد روغن مصرفی در سبد غذایی خانوار را روغن‌های نیمه جامد تشکیل می‌دهد که اسید چرب ترانس زیر ۲ درصد دارد و کاملا بی‌خطر است. با این حال یک متخصص تغذیه معتقد است این نوع روغن هم خیلی بدون خطر نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سلامت آنلاین،«واردات روغن جامد به کشور و تبلیغات روغن‌های جامد تولیدی در کشور ممنوع شده است.» این خبری بود که چندی پیش دکتر رسول دیناروند، رئیس سازمان غذا و دارو اعلام کرد. طی یک دهه اخیر بار‌ها پزشکان و مسئولان وزارت بهداشت در مورد استفاده از روغن جامد هشدار داده‌اند. حتی در سال ۹۰ این نوع روغن خوراکی طبق ماده ۳۷ برنامه پنجم توسعه وارد فهرست کالاهایی شد که تبلیغات آن‌ها ممنوع است. البته در‌‌ همان مقطع مسئولان انجمن صنایع غذایی کشور هم نسبت به این موضوع اعتراض کردند.

برای پاسخ به این پرسش که وضعیت فعلی تبلیغات روغن‌های جامد چطور است با مهندس ابوالحسن خلیلی، دبیر انجمن صنایع روغن نباتی کشور گفت‌و‌گو کردیم. او با ابراز بی‌اطلاعی از ممنوعیت جدید در این زمینه توضیح داد: «ما در حال حاضر اصلا مصرف مستقیم و آشپزخانه‌ای روغن جامد در کشور نداریم. چیزی که در حال حاضر در قوطی‌های حلبی در سبد مصرفی خانوار قرار دارد روغن نیمه جامد است که اسید چرب ترانس آن زیر ۲ درصد است. بنابراین روغن جامد چند سال است که عملا از سبد غذایی خانوار حذف شده است. اگر روغن جامد هم در کشور هنوز تولید می‌شود، مخصوص مصرف در صنایع و جایی مثل قنادی هاست.»

او در پاسخ به اینکه از نظر آماری چند درصد روغن تولیدی در کشور روغن مایع است توضیح داد: «در بازه زمانی سال ۸۴ تا ۹۴ تولید روغن مایع در کشور از ۱۰ درصد به بالای ۶۰ درصد رسیده است. بنابراین به راحتی می‌توانیم بگوییم مصرف روغن مایع در سبد غذایی اکنون بین ۷۰ تا ۸۰ درصد است و ۲۰ تا ۳۰ درصد باقیمانده شامل‌‌ همان روغن‌های نیمه جامد است که اسید چرب ترانس بالا ندارند.» خلیلی در ادامه تاکید کرد: «الان تولیدات ما با استاندارد‌های سازمان بهداشت جهانی WHO مطابقت دارد. این سازمان در آخرین بررسی‌های خود ایران را در فهرست ۱۷ کشور موفق در زمینه کنترل چربی قرار داده است.»

 
پزشکان با روغن نیمه جامد هم مخالفند

با توجه به اینکه مصرف روغن‌های جامد در کشور به شدت محدود شده، آیا هشدار پیشین در این مورد هم بلاموضوع است؟ دکتر احمدرضا درستی، متخصص تغذیه در پاسخ به این سوال سلامت آنلاین گفت: «از آنجایی که روغن جامد به علت شباهت به روغن زرد و حیوانی اشباع شده هنوز در جامعه طرفدارانی دارد، بنابراین هنوز هم اعلام خطر کردن و هشدار دادن لازم است. ممکن است این روغن‌ها در فرآیند گوارش مشکلی ایجاد نکنند، اما زمانی که وارد جریان خون می‌شوند در طول زمان داخل رگ‌ها رسوب می‌کنند.» این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: «در این روغن‌های نیمه جامد مقداری اسید چرب اشباع شده وجود دارد که می‌تواند با ساخت کلسترول نامناسب در خون، تصلب شرایین و سختی رگ‌ها ایجاد کند. بنابراین بهتر است مردم در مصرف روغن‌های جامد و نیمه جامد هم زیاده روری نکنند. بهترین روغن برای مصرف، روغن مایع گیاهی مثل روغن زیتون و... است.»

درستی در پاسخ به این سوال که تفاوت روغن‌های مایع سرخ کردنی با سایر روغن‌های مایع‌ در چیست و ضرر کدامیک کمتر است، توضیح داد: «روغن‌های مایع سرخ کردنی حاصل مخلوط کردن چند نوع روغن سبزیجات هستند. به علاوه مقداری آنتی اکسیدان که آستانه تحمل آن‌ها را در برابر حرارت بالا می‌برد. این روغن‌ها می‌توانند مدت زمان طولانی حرارت را تحمل کنند و بی‌خطر هستند. البته برای این منظور از روغن پالم قرمز رنگ (و نه روغن هسته پالم که خطرناک است) استفاده می‌کنند. استفاده از سایر روغن‌های مایع برای سرخ کردن درست نیست، چراکه با بالا رفتن دما به سرعت شروع به دود کردن می‌کنند که منجر به تولید مواد سرطانزا می‌شود.»

دکتر محمد حسین عزیزی، دبیر انجمن متخصصان علوم وصنایع غذایی ایران هم  ضمن تائید کاهش محسوس روغن جامد در کشور تاکید کرد: «روغن‌های جامد تقریبا مشابه روغن‌های حیوانی بودند و به علت اسید چرب ترانس بالا عامل بروز بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شدند. بنابراین ترجیح بر این است از روغن‌های مایع استفاده شود و خوشبختانه در سال‌های اخیر این اقدام انجام شده است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha