شنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۴
کد خبر: 178913

نوبرانه های فصل بهار که پیش از آمدن فصل بهار بر روی چرخ دستی فروشندگان دوره گرد، در سطح شهر خریداری می شوند سرشار از ارزش تغذیه ای هستند.

خواص دو میوه پرطرفدار بهاری

سلامت نیوز: نوبرانه های فصل بهار که پیش از آمدن فصل بهار بر روی چرخ دستی فروشندگان دوره گرد، در سطح شهر خریداری می شوند سرشار از ارزش تغذیه ای هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ماهنامه دنیای تغذیه، نوبرانه های فصل بهار که پیش از آمدن فصل بهار بر روی چرخ دستی فروشندگان دوره گرد، در سطح شهر خریداری می شوند سرشار از ارزش تغذیه ای هستند.

درصورتی که این میوه ها قبل از مصرف، ضد عفونی نشوند، احتمال ابتلا به بیماری های عفونی گوارشی از جمله حصبه و مسمومیت های غذایی وجود خواهد داشت. هرچند که برخی از افراد اختلالات گوارشی پس از مصرف این میوه ها را به دلیل "سرد" بودن آن ها می دانند. در واقع گرد و غبار نشسته بر روی این میوه ها حاوی بسیاری از میکروب ها بوده که منجر به عوارضی شبیه همان "سردی کردن" می شوند.

از طرفی برخی از این میوه ها تنها با آب جوی، چاه و دیگر آب های غیر بهداشتی توسط فروشنده ها شسته شده و بنابراین مصرف کننده ها را گرفتار بیماری های گوارشی و حتی بسیاری از بیماری های عفونی که عوارض جدی در پی دارند، می نماید. بنابراین قبل از مصرف رعایت نکات بهداشتی ضروری می باشد.

گوجه سبز

در صورتیکه گوجه سبز به مقدار مناسب مصرف شود، خاصیت مُسهلی نداشته و تنها ممکن است خوردن نشسته ی آن منجر به ورود میکروب ها به بدن شود که به ناراحتی های گوارشی از قبیل دل درد و اسهال منجر شود. این میوه به دلیل اینکه حاوی پیش ساز ویتامین A است، برای بینایی مفید است.

گوجه سبز سرشار از ویتامین های B و C است و به همین جهت برای آرامش اعصاب نیز مفید می باشد. مصرف گوجه سبز ممکن است حالتی از حساسیت موقت را در دهان و دندان های برخی افراد مصرف کننده ایجاد نماید. هر صد گرم گوجه سبز 30 کیلوکالری انرژی دارد. مصرف میوه گوجه سبز ضد عفونی شده یا به صورت کمپوت، خورش و ترشی در حد مناسب، هیچ گونه خطری را متوجه مصرف کننده نمی کند و مواد مغذی مناسبی را نیز به بدن می رساند

توت فرنگی

از دیر باز همه قسمت های این گیاه مصرف دارویی داشته است و از برگ و ریشه آن كه حاوی مقدار قابل ملاحظه ای تانن است که به عنوان ضد اسهال وادرارآور استفاده می شده است. توت فرنگی به صورت های گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد: خام، جوشانده، مربا، شربت و بستنی. توت فرنگی منبعی سرشار از فیبر، ویتامین C، فولات، پتاسیم و آنتی اكسیدان ها می باشد. توت فرنگی به عنوان یك جایگزین شیرین، باعث افزایش سلامت قلب، كاهش خطر ابتلا به انواع سرطان و در كل سلامت بدن شود. همچنین دارای املاح كلسیم، آهن و فسفر می باشد.

یك واحد توت فرنگی معادل 8 عدد است كه 50 کیلوكالری انرژی دارد. توت فرنگی مانند سایر توت ها مثل شاه توت، توت سفید، تمشك و... اثرات مفیی بر عملکرد روده و مثانه دارد. تحقیقات اخیر نشان داده است، دریافت روزانه یك واحد توت فرنگی باعث افزایش قابل توجهی در مقدار فولات خون شده و نیز در درمان پرفشاری خون مؤثر است. همچنین پژوهش های پیشین نشان داده اند این میوه منجر به بهبود عملكرد حافظه و كنترل التهاب مفاصل می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha