پژوهشگران فرانسوی می گویند روش نوینی برای پیوند پوست جدید به قربانیان سوختگی های شدید پیدا کرده‌اند.

پژوهش‌های این دانشمندان بیانگر آن است که سلول‌های پیوند زده شده از جنین‌های نارس انسان به موش‌ها طی 12 هفته به رشد کامل و همانند پوست انسان رسیده است.

نتایج این پژوهش که در مجله علمی «لنسنت» منشر شده است بیانگر آن است که این یافته ها می تواند به بیمارانی که بدن آنها عمل پیوند پوست صورت را پس زده است، کمک کند.

متخصصان پوست معتقدند که این یافته جدید می تواند گام بزرگی در درمان بیماری های پوستی ناشی از سوختگی تلقی شود.

طی 20 سال گذشته، بیمارانی که از ضایعات سوختگی شدید رنج می بردند از روش کشت و رشد پوست جدید درآزمایشگاه استفاده می کردند که در آن از پوست سالم خود بیماران استفاده می شد؛ اما این روش که حداقل سه هفته طول می کشد، بیماران را در معرض عوارض جانبی نظیر بی آبی مفرط و عفونت قرار می دهد.

پیوند پوست اهدایی نیز محدودیت های خاص خود را دارد و علاوه بر این که همیشه و بهنگام در دسترس نیست، اغلب توسط سیستم ایمنی بدن بیماردریافت کننده پوست پذیرفته نمی شود.

استفاده از تورهای مصنوعی که بتوان به روی آنها پوست جدید را کشت و نمو داد، نیز یکی از روش های مورد نظر متخصصان بوده است. اما این روش برای سوختگی های شدید و زخم های بزرگ کارآیی ندارد و احتمال پس زده شدن توسط بدن دریافت کننده را بالا می برد.

آزمایش های جدید بر روی پنج موش به مدت 12 هفته انجام شد ونشان داد پوست پرورش یافته مشخصات یکسانی با پوست انسان دارد.

دکتر کریستین بالدشی از موسسه درمان با سلول‌های بنیادی شهر اوری فرانسه که مسئولیت این پژوهش را برعهده داشته، معتقد است که نتایج کاملا امیدوارکننده و قابل اعتماد هستند.

او معتقد است که این روش جدید می تواند مشکل در دسترس نبودن پوست موقتی جایگزین برای بیمارانی را که منتظر دریافت پوست جدید کشت شده درآزمایشگاه هستند، حل کند.

محققان هم اکنون در حال فراهم کردن مقدمات آزمایش های نهایی بروی نمونه های انسانی هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha