مدیر طرح ملی حفاظت از تالاب های ایران گفت: 75 درصد از تالاب های كشور به دلیل تداوم پدیده خشكسالی و از دست رفتن كاركردهای زیست محیطی در معرض خطر هستند.

75درصد از تالاب های ایران در معرض خطر هستند

سلامت نیوز: مدیر طرح ملی حفاظت از تالاب های ایران گفت: 75 درصد از تالاب های كشور به دلیل تداوم پدیده خشكسالی و از دست رفتن كاركردهای زیست محیطی در معرض خطر هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،محسن سلیمانی روزبهانی روز چهارشنبه در چهارمین نشست تدوین برنامه مدیریت جامع تالاب میقان اراك افزود: اگرچه بارش های بهار امسال به صورت تقریبی، سرعت تخریب و عوارض زیست محیطی تالاب ها را كندتر كرده اما این مهم به معنای حل چالش های این بخش نیست.

وی اظهار كرد: اكوسیستم تالابی ارتباط تنگاتنگ با شرایط اقلیمی و محیطی دارد و ممكن است در دوره ای خشك یا در شرایط ایده آل باشد، بنابراین كاربرد الفاظ از بین رفتن، نابودی و خشكی برای تالاب ها، علمی نیست.

مدیر طرح ملی حفاظت تالاب های ایران گفت: پایه و اساس كار در مدیریت تالاب ها علاوه بر حفظ تنوع زیستی و اكوسیستمی، موضوع ارزش ها و كاركردهای تالاب است.

سلیمانی روزبهانی افزود: مدیریت تالاب ها در جهان تك بعدی و تنها از منظر تنوع زیستی نیست بلكه پیامدها و كارویژه های تالابی نظیر پاكسازی هوا، تعدیل خرد اقلیم، جذب آلاینده ها، كنترل سیلاب، تامین آب و غذا پررنگ و برجسته می شود.

وی بیان كرد: مقوله سهم حقابه در مدیریت و حیات تالابی بسیار مهم است و نباید با افزایش مصرف حوزه آبریز سهم حقابه تالابی كم شود چرا كه نتیجه آن تخریب محیط زیست است.

مدیر ملی طرح حفاظت تالاب های ایران خاطرنشان كرد:ناهماهنگی بین بخشی دستگاه های اجرائی كه هركدام خود را متولی و ذینفع تالاب می دانند، بزرگترین خطر در كمین تالاب هاست.
سلیمانی روزبهانی افزود: مادامی كه سازمان حفاظت محیط زیست نتواندجوامع محلیو دستگاه های اجرائی ذینفع تالابی را هماهنگ كند هرگز نمی تواند به تنهایی در جلوگیری از تخریب تالاب ها اثرگذار باشد.


مدیر طرح ملی حفاظت تالاب های ایران گفت: گام نخست برای حفظ تالاب ها ایجاد حركت هدفمند و آگاهانه اجتماعی است و تا زمانی كه بهره برداران تالابی خود را در قبال تالاب مسئول ندانند و عوارض تخریب تالاب بر معیشت و امورشان را ندانند ، مشكل پابرجاست.
وی افزود: ارزش تالاب به عنوان سرمایه طبیعی برای آحاد مردم و بهره برداران به خوبی تشریح نشده و در چنین شرایطی محیط زیست قربانی توسعه شده و با اهداف اقدصادی همواره تهدید در كمین است.


وی اظهار كرد: باید با همه توان مردم را نسبت به زنده نگهداشتن تالاب ها آگاه كرد و در یك فرایند مشاركتی، برنامه جامع مدیریت را در دستور كار قرار داد.
مدیرطرح ملی حفاظت تالابه های ایران توضیح داد: در این كارگاه آموزشی برنامه مدیریت جامع تالاب نهایی شده و به تصویب شورای برنامه ریزی استان به عنوان سند بالادستی برای هرگونه اقدام توسعه ای در حوزه تالاب به رسمیت شناخته می شود.


مدیركل حفاظت محیط زیست استان مركزی نیز در این كارگاه گفت: نگاه قومی، شخصی و گروهی در تالاب میقان اراك باید كنار گذاشته شود و تفكر فرامنطقه ای و زیست محیطی برای این اكوسیستم حاكم شود.


حسینعلی ابراهیمی كارنامی افزود: برنامه توسعه اقتصادی و گردشگری برای تالاب میقان نباید دیكته شده باشد بلكه حساسیت های حفظ الكوسیستم و تنوع زیستی برای هر اقدام در این منطقه نیاز است تا معیشت پایدار و مبتنی بر خرد جمعی شكل بگیرد.


وی اظهار كرد: برداشت مواد معدنی از تالاب میقان با طیفی از تخریب و عوارض زیست محیطی همراه است و نباید سرمایه تالابی در اراك كه مستقیم با كیفیت هوا و معیشت ساكنان بومی گره خورده فدای فعالیت اقتصادی شود.


وی گفت: رویكرد سازمان حفاظت محیط زیست، توسعه صنعت گردشگری تالاب میقان البته با بررسی تمامی جوانب آن است و در مجموع با توسعه فعالیت معدن در این تالاب مخالف است.


در این كارگاه یك روزه 40 نفر از كارشناسان دستگاه ها و حوزه های مرتبط با تالاب میقان اراك با هدف تدوین برنامه مدیریت جامع شركت داشتند.
تالاب كویری میقان اراك واقه در 15 كیلومتری شمال شرق اراك، یكی از زیستگاه های مهم پرندگان كشور است و دریاچه فصلی آن علاوه بر نقش محوری در حوزه تنوع زیستی، اثرات مستقیم در مهار كانون های تولید شن و نمك و آلایندگی هوای اراك دارد.


تالاب كویری میقان اراك در مجموع 25 هزار هكتار وسعت دارد كه سطح آبگیر آن 10 تا 12 هكتار برآورد شده و این دریاچه فصلی است و از منابع مقطعی منطقه تغذیه می شود.

  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha