یک فعال صنفی کارگری معتقد است: نه تنها کارگران و تشکل های آنها باید در واکنش به مطرح شدن مجدد بحث ادغام اعتراض کنند، بلکه باید خواستار جداسازی کامل سازمان تامین اجتماعی از بدنه دولت باشند.

لزوم استقلال سازمان تامین اجتماعی از بدنه دولت/ «دست اندازی به منابع سازمان» مصداق دزدی است

سلامت نیوز: یک فعال صنفی کارگری معتقد است: نه تنها کارگران و تشکل های آنها باید در واکنش به مطرح شدن مجدد بحث ادغام اعتراض کنند، بلکه باید خواستار جداسازی کامل سازمان تامین اجتماعی از بدنه دولت باشند.

به گزارش سلامت نیوز، «حسین حبیبی»، دبیر کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور در گفتگو با ایلنا با تاکید بر لزوم استقلال نهادی سازمان تامین اجتماعی گفت: از آنجا که در دولت دهم براساس یک مصوبه ناعادلانه و ناصحیح، سازمان تامین اجتماعی زیرمجموعه یک وزارتخانه خاص یعنی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار گرفت، این روزها وزارت بهداشت هم به خود اجازه می دهد که از ادغام صندوق درمان  در بیمه  سلامت صحبت کند.

وی ادامه داد: هجمه وزارت بهداشت درواقع پیگیری ادغام نیست، بلکه با یک نگاه واقع بینانه این دست اندازی، فقط یک واگذاری بین وزارتخانه ای است و باید گفت مشکل پایه ای و اساسی عدم به رسمیت شناختن استقلال سازمان تامین اجتماعی از سوی بدنه دولت است.

حبیبی با اشاره به مطرح شدن مجدد طرح ادغام در مجلس گفت: از آنجا که کارگران حق اعتراض متشکل واعتصاب ندارند، این جسارت در بخشی از نمایندگان مجلس و در بدنه دولت به وجود آمده که برای دست اندازی به اموال کارگران دورخیز کنند.

این فعال صنفی در ادامه به ساختار حقوقی سازمان تامین اجتماعی پرداخت و گفت: سازمان تامین اجتماعی برخلاف نظر سیاستمردان نه در قالب دولت می گنجد ونه یک سازمان عمومی غیر دولتی است، بلکه باید اذعان کرد صددرصد سهام سازمان تامین اجتماعی متعلق به کارگران است یا به عبارت دیگر تامین اجتماعی یک نهاد خصوصی متعلق به کارگران و  بیت المال خاص است.

وی ادامه داد: از آنجا که دولت به طور عام متولی جامعه است، فقط می تواند ناظر بر عملکرد این سازمان باشد.

حبیبی افزود: بر اساس قانون دولت نباید بگذارد کسی به منابع کارگران دست اندازی کند، این درحالی است که خود دولت قصد غارت این اموال را دارد.

وی در پایان تصریح کرد:  بدیهی است که در شرایط فعلی حق اعتراض برای کارگران محفوظ است. همه تشکل های کارگری باید متحدانه علیه ادغام موضع بگیرند و اعتراض کنند و نه تنها از اجرای این بحث غیرقانونی تجمیع جلوگیری کنند بلکه یک مطالبه کلیدی یعنی جداسازی سازمان از بدنه دولت را با جدیت پیگیری کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha