یکشنبه ۲۲ آذر ۱۳۸۸ - ۱۱:۲۱
کد خبر: 18375

80 درصد مشروبات الکلی ما از مرزهای حکومت اقلیم کردستان وارد می شود، متوسط سن مصرف الكل به 20 سال رسیده و 26.5 درصد از جوانانی كه به مصرف الكل روی آورده‌اند، سابقه مصرف این گونه مشروبات در خانواده خود را داشته‌‌اند.

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر در حالی عنوان داشته بود که آمار اعتیاد به الکل در کشور چندان نگران کننده نیست که شواهد امر از افزایش سوءمصرف مشروبات الکلی در بین جوانان جامعه حکایت دارد.

به گزارش "فردا"، سردار احمدی مقدم در جمع خبرنگاران عنوان داشته بود که "آمار اعتیاد به الکل در ایران آنچنان نگران کننده نیست زیرا حداکثر کشفیات مشروبات الکلی در سال 20 میلیون لیتر و حداکثر تعداد افراد معتاد به الکل در کشور حدود 200 هزار نفر است.

در حالی که در سایر کشورها با وضعیت متفاوتی مواجه ایم یعنی کل معتادان به موادمخدر در دنیا 25 میلیون نفر است اما در مقابل 250 میلیون نفر از جمعیت جهان اعتیاد به الکل دارند."

بر اساس تحقیقات جدید، دست کم از هر 25 نفر فوت شده در جهان، یک نفر به علت مصرف مشروبات الکلی جان خود را از دست می‌دهد. از بیماریهایی که از سوء مصرف مشروبات الکلی بروز می کند می توان به پرفشاری خون، کارکرد نامناسب قلب، مشکل در کلیه‌ها و کبد، و بروز سرطانها اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار «فردا» ، مشروبات الکلی غالبا از کشورهای همسایه و به طور قاچاق به ایران وارد می شودبطوریکه سه نوع از انواع اصلی آن از جمهوری آذربایجان، ترکیه و کردستان عراق وارد کشور می‌شود.

متاسفانه برخی نیز از الکل سفید که در داروخانه ها توزیع می شود، به عنوان مشروب الکلی استفاده می کنند. با آنکه وزرات بهداشت ‌کارخانه‌ داران را ملزم کرده که یک ماده تلخ‌ کننده (دتاتونیوم بنزوات) به الکل سفید اضافه کنند بلکه از جلوی مصرف خوراکی آن گرفته شود اما گزارشهای رسمی نشان می دهد که مصرف خوراکی الکل سفید همچنان رو به افزایش است.

به گزارش فردا، آمار و اطلاعات دقیقی درباره میزان مصرف الکل در ایران در دسترس نیست ولی با توجه به آمار افرادی که به بخش مسمومیت بیمارستانها مراجعه می‌کنند و رشد کشفیات نیروی انتظامی، به نظر می‌رسد میزان مصرف مشروبات الکلی در بین جمیعت جوان کشور رو به افزایش است.

فرمانده نیروی انتظامی در پاسخ به این سئوال که برای کنترل ورود مشروبات الکلی به کشور چه برنامه ای دارید، اظهارداشته است که "چندین سال است که مجرای اصلی ورود مشروبات الکلی به کشور، مرزهای غربی و به خصوص مرزهای ایران با کردستان عراق است که برای حل این مشکل هم با حکومت عراق و هم حکومت کردستان عراق رایزنی کرده ایم.

البته به رغم اینکه 80 درصد مشروبات الکلی ما از مرزهای حکومت اقلیم کردستان وارد می شود، مسئولان این حکومت تاکنون اقدام مثبتی در این رابطه انجام نداده اند."

سردار احمدی مقدم درباره آمار کشفیات موادمخدر و مشروبات الکلی کشور در سال جاری گفته است که "نسبتی که ما همیشه کشف می کنیم، حدود یک سوم تا یک چهارم واردات به کشور است و این مسئله در بخش موادمخدر هم وجود دارد."

همین موضوع نشان می دهد، که میزان دقیق قاچاق مشروبات الکلی به کشور مشخص نیست اما آنچه مشخص است اینکه پلیس نمی تواند مانع از قاچاق مشروبات الکلی به کشور شود و در نتیجه آن، شاهد افزایش سوءمصرف الکل در جامعه هستیم.

تحقیقات جهانی نیز نشان می‌دهد مصرف الكل در میان جوانان به عنوان یكی از پرخطر‌ترین رفتارها، سالانه موجب مرگ میلیون‌ها نفر و تحمیل میلیاردها دلار هزینه بر جوامع بشری می‌گردد.بدیهی است در این كشورها برخورد با این پدیده نیز از حساسیت ویژه‌ای برخوردار است. از جمله منع‌فروش مشروبات الكلی به افراد زیر 18 سال نمونه‌ای از این اقدامات است.

در كشور ما به دلیل پار‌ه ‌ای از مشكلات، تا كنون تحقیقات عمیق و گسترده ‌ای در این زمینه صورت نگرفته است. اما تحقیقی كه پیرامون میزان شیوع مصرف موادمحرک، انواع داروهای روان‌گردان، الكل و سیگار بر روی 8 هزار جوان 15 تا 35 سال مناطق 22‌ گانه تهران صورت گرفته است نشان می‌دهد كه متوسط سن مصرف الكل به 20 سال رسیده و 5/26 درصد از جوانانی كه به مصرف الكل روی آورده‌اند، سابقه مصرف این گونه مشروبات در خانواده خود را داشته ‌اند.

همچنین نتایج تحقیق دیگری که بر روی 5231 نفر دانشجو در 21 دانشگاه كشور صورت گرفته است، بیانگر آن است كه 6/47 درصد از دانشجویان فوق ابراز داشته ‌‌اند به میزان زیاد و خیلی زیاد مشروبات الكلی را به صورت تفریحی مورد استفاده قرار می‌دهند و 8/28 درصد از دانشجویان نیز اعلام داشته ‌اند كه در حد زیاد و خیلی زیاد به مشروبات الكلی اعتیاد دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha