دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۵
کد خبر: 184106

مسلما طرح‌های یارانه‌محور بدون هدفمندی و اصلاح ساختارها و فرایندها یک پدیده زودگذر خواهد بود. به نظر می‌رسد وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی به ‌عنوان متولی سلامت کشور باید اقدامات اساسی را درزمینه اصلاحات ساختاری آغاز کند. درغیراین صورت بار سنگین هزینه‌های هنگفت نظام سلامت، کمر طرح تحول را خواهد شکست.

الزامات تحول در نظام سلامت

سلامت نیوز-*دکتر صمد امانی:مسلما طرح‌های یارانه‌محور بدون هدفمندی و اصلاح ساختارها و فرایندها یک پدیده زودگذر خواهد بود. به نظر می‌رسد وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی به ‌عنوان متولی سلامت کشور باید اقدامات اساسی را درزمینه اصلاحات ساختاری آغاز کند. درغیراین صورت بار سنگین هزینه‌های هنگفت نظام سلامت، کمر طرح تحول را خواهد شکست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شرق، به مقوله سلامت که یکی از حقوق اساسی و اولیه مردم در دولت تدبیروامید است توجه زیادی شده است؛ به گونه‌ای که طرح تحول نظام سلامت موجب افزایش رضایتمندی مردم و مسئولان عالی نظام شد. مهم‌ترین ویژگی طرح تحول نظام سلامت کاهش پرداخت از جیب مردم و ارتقای کیفیت خدمات در بیمارستان‌های دولتی است و به طور خلاصه می‌توان گفت طرح تحول نظام سلامت یک طرح یارانه‌محور بوده که با تزریق حجم زیادی از منابع مالی موجب شد هزینه‌های گزاف درمانی برای مردم به صورت درخورتوجهی کاهش یابد.

مسلما طرح‌های یارانه‌محور بدون هدفمندی و اصلاح ساختارها و فرایندها یک پدیده زودگذر خواهد بود. به نظر می‌رسد وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی به ‌عنوان متولی سلامت کشور باید اقدامات اساسی را درزمینه اصلاحات ساختاری آغاز کند. درغیراین صورت بار سنگین هزینه‌های هنگفت نظام سلامت، کمر طرح تحول را خواهد شکست که دراین‌راستا اقدامات اساسی هفت‌گانه ذیل می‌تواند راهگشا باشد.

١- تبدیل معاونت‌های وزارت به چهار سازمان مستقل: سازمان آموزش و فناوری پزشکی، سازمان طب پیشگیری، سازمان درمان و فوریت‌های پزشکی، سازمان دارو و غذا و استقرار طرح پزشک خانواده در مجموعه سازمان طب پیشگیری.
٢- استقرار پروژه ملی سلامت الکترونیک شامل؛ پرونده الکترونیک، ارجاع الکترونیک، گایدلاین‌های الکترونیک پرداخت الکترونیک، نظارت الکترونیک، پزشکی از راه دور و... .
٣- حذف رابطه مالی بین بیمار و پزشک و تأسیس بانک سلامت به ‌عنوان واسطه مالی بین بیمار و مراکز ارائه خدمات و بیمه‌ها.
٤- تعریف بسته‌های خدمات جامع سلامت با کد معین و ضرایب مشخص برحسب کا و خرید راهبردی خدمات توسط دولت و بیمه‌ها.
٥- هدفمندی یارانه‌های سلامت به سمت دَهک‌های پایین جامعه.
٦- تجمیع بیمه‌ها با عنوان بیمه ملی سلامت و توسعه بیمه‌های تکمیلی در بخش خصوصی.
٧- واقعی‌کردن تعرفه‌ها و محاسبه ضریب کا براساس منابع مالی دست‌یافتنی و توان پرداخت مردم و گذاشتن سقف درآمد برای ارائه‌دهندگان خدمات سلامت و درجه‌بندی مراکز ارائه خدمات سلامت.

* پژوهشگر حوزه سلامت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha