معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و ‌آموزش پزشکی با اعلام ابلاغ برنامه تشدید برخورد با اغذیه فروشی های متخلف در ماه رمضان درباره مصرف آش، حلیم، زولبیا و بامیه های غیر مجاز هشدار داد.

هشدار وزارت بهداشت درباره آش،حلیم و زولبیا و بامیه غیر مجاز

سلامت نیوز: معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و ‌آموزش پزشکی با اعلام ابلاغ برنامه تشدید برخورد با اغذیه فروشی های متخلف در ماه رمضان درباره مصرف آش، حلیم، زولبیا و بامیه های غیر مجاز هشدار داد.

به گزارش سلامت نیوز، محسن فرهادی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا درباره برنامه های وزارت بهداشت برای جلوگیری از ارائه مواد غذایی مضر در ماه رمضان گفت: قبل از شروع ماه مبارک رمضان بخشنامه تشدید بازرسی های بهداشتی با امضای دکتر علی اکبر سیاری، معاون بهداشت وزیر بهداشت به همه دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور ابلاغ شد.


وی افزود: در این بخشنامه تکلیف وظایف همه دانشگاه های علوم پزشکی برای تشدید نظارت بر اغذیه فروشی ها، اعم از مراکز دارای مجوز و مراکز غیر مجاز و دستفروشی و نیز تغییر ساعات بازرسی از ساعات ظهر به ساعات افطار تا سحر مشخص شده است.
معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت اضافه کرد: گروه اصلی هدف این بازرسی ها نیز مراکز عرضه آش،حلیم، رستوران ها، مراکز تفریحی، مراکز تفریحی آبی، شیرینی فروشی ها و قنادی ها و مراکز تهیه و توزیع زولبیا و بامیه و شیرینی های مشابه از جمله شیرینی خوشکار در شمال کشور است.
فرهادی گفت: در این بازرسی ها علاوه بر کنترل کیفی مواد غذایی عرضه شده از نظر نوع روغن و مواد اولیه استفاده شده، وضعیت محل ارائه و نحوه نگهداری مواد غذایی کنترل می شود.


وی افزود: علاوه بر بازرسی‌های وزارت بهداشت، خود مردم نیز باید مراقبت های لازم را داشته باشند به عنوان مثال زولبیا، بامیه و آش و حلیم را از اماکنی خریداری کنند که در طول سال فعالیت قانونی را با دریافت مجوز و پروانه فعالیت انجام می‌ دهند و جزو برندهای شناخته شده هستند.
معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت هشدار داد: متاسفانه در ماه رمضان تعداد زیادی دستفروش یا سایر اماکنی که در طول سال فعالیتهای دیگری داشته‌اند با اجاره کردن یک محل یا به صورت دوره گردی و دستفروشی به عرضه مواد غذایی از جمله زولبیا و بامیه یا آش و حلیم اقدام می کنند که از نظر وزارت بهداشت همه این نوع فعالیت ها غیر قانونی است و در صورت مشاهده جمع آوری می‌شوند.

**زولبیا، بامیه و آش و حلیم های زیرزمینی
وی گفت: گزارش های متعددی وچود دارد که در اماکن بدون مجوز تهیه و توزیع زولبیا، بامیه و آش و حلیم، به صورت زیرزمینی و با استفاده از مواد غذایی بی‌کیفیت و غیر بهداشتی این نوع مواد غذایی تهیه می شود و اغلب در این اماکن شرایط نگهداری بهداشتی رعایت نمی شود و بسیاری از آنها نه تنها صلاحیت این کار را ندارند بلکه حتی وسایل و ابزار لازم برای این نوع فعالیت را نیز ندارند.

** غذای خانگی یا سنتی برای فریب مردم
فرهادی افزود: در برخی از این اماکن افراد با استفاده از عناوینی مانند غذای خانگی یا سنتی و با قیمتی ارزانتر از مراکز مجاز به عرضه این نوع مواد غذایی اقدام می کنند که از نظر وزارت بهداشت همه این فعالیت ها خلاف و خطرناک است.

**تخلفات را به 190 یا 1490 گزارش کنید
وی گفت: با توجه به اینکه تعداد دستفروش ها و اماکن غیر مجاز ارائه مواد غذایی در ماه رمضان بسیار زیاد است از مردم می خواهیم در وهله اول از این مراکز خرید نکنند و در قدم بعدی با تماس با شماره 190 یا 1490 مورد تخلف را گزارش کنند تا در اسرع وقت پیگیری و با متخلفان برخورد شود.
فرهادی افزود: اگر مرکز ارائه مواد غذایی آلوده دارای مجوز باشد، مطابق قانون به آن واحد صنفی تذکر داده می شود یا به مراجع قانونی معرفی می‌شود و اگر دستفروش یا بدون مجوز باشد با همکاری نیروی انتظامی جمع آوری می‌شوند.

**غذای گرم در ظروف پلیمری سرطان زا می‌شود
وی درباره مراقبت های بهداشتی نذورات نیز گفت: مواد غذایی گرم که در این ماه و در هوای گرم تهیه و به صورت نذری ارائه می‌شود نباید بیش از دو ساعت در محیط نگهداری شود و اگر بیش از این در محیط نگهداری می‌شود باید در یچچال یا فریز نگهداری شود در غیر این صورت فاسد می‌شود.
فرهادی اضافه کرد: علاوه بر آن ریختن مواد غذایی گرم در ظروف پلیمری و پلی اتیلنی نیز موجود آزاد شدن مواد شیمیایی در غذا و سرطان زا شدن آن می‌شود بنابراین برای توزیع مواد غذایی گرم باید از ظروف گیاهی یا آلومینیومی استفاده شود.


   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha