رئیس سازمان امداد و نجات با اشاره به اینکه گاهی احساس می‌شود هیچ آمادگی در مقابل حوادث طبیعی کلان در کشور وجود ندارد، گفت: آمادگی در برابر حوادث، به روزرسانی و تقویت تجهیزات و امکانات ضروریست.

آمادگی مقابله با حوادث طبیعی کلان وجود ندارد/ ضرورت تقویت و به روزرسانی تجهیزات و امکانات

سلامت نیوز:رئیس سازمان امداد و نجات با اشاره به اینکه گاهی احساس می‌شود هیچ آمادگی در مقابل حوادث طبیعی کلان در کشور وجود ندارد، گفت: آمادگی در برابر حوادث، به روزرسانی و تقویت تجهیزات و امکانات ضروریست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،ناصر چرخساز در ارتباط با فراخوان مسابقه پذیرایی از یک میهمان ناخوانده، اظهار داشت: این مسابقه توسط کارگروه تخصصی امداد و نجات و آموزش همگانی برگزار می‌شود که محورهای آن آمادگی جامعه، آمادگی مراکز امدادی و درمانی و ابنیه و زیرساخت‌ها است.

وی افزود: این مسابقه به یاد جانباختگان زلزله رودبار و منجیل برگزار می‌شود و امیدواریم که از این طریق بتوانیم هشدارهای لازم را جهت آمادگی مردم در مقابل زلزله بیشتر کنیم.

رئیس سازمان امداد و نجات ادامه داد: گاهی احساس می‌شود در کشور هیچ آمادگی در مقابل زلزله نداریم در حالی که مردم باید بدانند که هر لحظه ممکن است میهمان ناخوانده و سرزده همچون زلزله وارد حریم آنها شود و بر همین اساس نیاز است که خودشان را آماده کنند.

چرخساز اضافه کرد: در بسیاری از مواقع آمادگی در مقابل زلزله میان مردم و گاهی میان مسئولین نیست و دائم باید در این زمینه هشدار داد تا آمادگی ایجاد شود البته این هشدار تنها برای ایجاد ترس نیست بلکه جهت به روزرسانی آموزش‌ها، تجهیزات و امکانات است تا بتوان زلزله را مدیریت کرد.

وی با تأکید بر اینکه تجهیزات و امکانات در لایه‌های مختلف همچون بیمارستان‌ها، مدارس و حتی در منازل باید ارتقا یابد، گفت: برخی از دستگاه‌ها بر اساس وظیفه ذاتی خود خدمات لازم را جهت ایجاد آمادگی ارائه دهند و آمادگی‌های لازم را از لحاظ ذخایر و تجهیزات داشته باشند البته سازمان امداد و نجات سال گذشته بخشی از ذخایر خود را استفاده کرد و امسال رئیس جمهور در این زمینه دستور خاص داده و ان‌شاءالله بتوانیم خدمات لازم را فراهم و به زودی وارد بحث تکمیل ذخایر شویم.

رئیس سازمان امداد و نجات  با بیان اینکه هم اکنون مقدمات را فراهم کرده و دولت هم وعده‌هایی در این زمینه داده است گفت: به محض وصول مصوبه‌های مالی ذخایر امداد و نجات به صورت کامل تجهیز و تکمیل می‌شود.

چرخساز در ادامه به بافت‌های فرسوده در کشور اشاره کرد و افزود: این مسئله در بروز خسارات ناشی از حوادث بسیار تأثیرگذار بوده و بخش زیادی از مناطق آموزشی و درمانی فرسوده هستند لذا باید مقاوم‌سازی صورت گیرد و زیرساخت‌های متعددی برای آن ایجاد شود.

وی به حادثه شهران و ترکیدگی لوله گاز در این منطقه از تهران اشاره کرد و بیان داشت: چنین حوادثی نشان می‌دهد که همه باید آمادگی داشته باشیم و با قدرت بتوانیم علاوه بر آمادگی مدیریت لازم را داشته باشیم.

رئیس سازمان امداد و نجات با اشاره به اینکه بسیاری از ادارات و مراکز آموزشی و درمانی نیاز به مقاوم‌سازی جهت مقابله با زلزله را دارد، تصریح کرد: خطر زلزله در کمین ما است و علیرغم اینکه کارهای زیادی انجام شده ولی هنوز نیاز به مقاوم‌سازی و به روزرسانی تجهیزات داریم.

به گفته چرخساز، جهت آمادگی در برابر زلزله خیلی از کارها انجام شده به طور مثال استان‌های معین تشکیل شده است و در صورتی که در یک نقطه کشور حادثه‌ای به وقوع بپیوندد بقیه نقاط اطراف و مناطق معین باید آمادگی لازم را داشته باشند که خدا را شکر هم اکنون آمادگی نسبی در کشور ایجاد کرده‌ایم ولی نمی‌توان به این میزان بسنده کرد.

وی گفت: آمادگی در کشور مقابل حوادث کلان را نداریم ولی در ارتباط با حوادثی که به صورت جزئی و منطقه‌ای رخ دهد آمادگی نسبی وجود دارد و به طور کلی نیاز به تقویت و به روز‌رسانی آمادگی‌ها داریم. کشور ما حادثه‌خیز است و تقریباً اکثر حوادث و بلایا در آن به وقوع می‌پیوندد.

رئیس سازمان امداد و نجات با بیان اینکه هیچ جای ایران مصون از خطر نیست، گفت: در ارتباط با ریزگردها نیز سازمان امداد و نجات آموزش‌های همگانی را ارائه کرده و هر جا لازم بوده هشدار داده‌ایم. استان‌های درگیر نحوه مقابله و مواجهه با این پدیده را فرا گرفتند و در صورت نیاز و درخواست از ما به عنوان فعالیت عملیاتی می‌توانیم در این مبحث وارد عمل شویم.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha