رئیس گروه علمی و فناوری ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت:پساب تصفیه شده شهرهای بزرگی مانند تبریز و ارومیه طبق برنامه زمان بندی شده تا سال 99 به دریاچه ارومیه سرازیر می شود.

ورود پساب های تصفیه شده به دریاچه ارومیه تا سال 99

سلامت نیوز:  رئیس گروه علمی و فناوری ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت:پساب تصفیه شده شهرهای بزرگی مانند تبریز و ارومیه طبق برنامه زمان بندی شده تا سال 99 به دریاچه ارومیه سرازیر می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،مسعود تجریشی افزود: طبق برنامه ریزی صورت گرفته امسال باید حدود 50 میلیون متر مکعب پساب تصفیه شده وارد دریاچه ارومیه شود که تا افق 1400 باید به 300 میلیون متر مکعب افزایش یابد.


وی اظهار کرد: احداث تصفیه خانه ها در شهرهای استان های آذربایجان غربی و شرقی در دستور کار است و عملیات اجرایی آن در شهرهای بزرگ مانند تبریز و ارومیه پیشرفت خوبی دارد؛ ستاد احیای دریاچه ارومیه به همین منظور به وزارت نیرو کمک می کند.


تجریشی درباره اعتبار این طرح گفت: اعتبار در نظر گرفته شده برای اجرای تصفیه پساب ها سال به سال متفاوت است چون فاز بندی شده است؛ بر این اساس برای آذربایجان غربی و شرقی امسال حدود 300 میلیارد تومان اعتبار برای جمع آوری فاضلاب و احداث تصفیه خانه ها در نظر گرفته شده است.
وی ادامه داد: با برنامه ریزی که با وزارت نیرو به عمل آمده است ، مقرر شد پساب تصفیه شده برخی شهرها، 10 سال و برخی نیز 15 سال متعلق به دریاچه ارومیه باشد و وزارت نیرو حق ندارد آن را برای نیروگاه یا آبیاری فضای سبز شهری اختصاص دهد.


وی در پاسخ به این سوال که گفته می شود حجمی از پساب ها بدون تصفیه وارد دریاچه می شود، گفت: شبکه فاضلاب در برخی از شهرها تکمیل نشده و یا تصفیه خانه به ظرفیت مناسب خود نرسیده است؛ از این رو بخشی از پساب ها به صورت کاملا تصفیه نشده به سمت دریاچه حرکت می کند؛ البته این روند در سال های گذشته هم بوده است.


وی افزود:ستاد احیای دریاچه ارومیه با هدف جلوگیری از آسیب رسیدن به اکوسیستم منطقه و احیای دریاچه از سال گذشته با برخی شرکت های آب و فاضلاب توافق کرد تا پساب تصفیه شده حدود 14 شهر به دریاچه وارد شود و به آبی مطمئن برای دریاچه تبدیل شود؛ از این رو ستاد از سال گذشته کار حمایتی را آغاز کرد و رقم قابل قبولی را برای این کار در نظر گرفت تا کمکی به وزارت نیرو شده باشد.
رئیس گروه علمی و فناوری ستاد احیای دریاچه ارومیه تاکید کرد: اگر ستاد این رقم ها را به وزارت نیرو کمک نمی کرد سالیان سال طول می کشید تا سیستم تصفیه خانه ها راه اندازی شود.

** دریاچه ارومیه
دریاچه ارومیه از 19 سال پیش با روند کاهش میزان تراز آب رو به رو بوده و در این مدت، سطح آب آن هفت متر و 41 سانتیمتر نسبت به حداکثر سطح تراز کاهش یافته است.
تراز این دریاچه در ابتدای سال آبی 93-94 حدود 1270.15 و در ابتدای سال آبی 94-95 حدود 1270.08 متر بود که نشان از کاهش ناچیز سطح دارد و دریاچه به وضعیت تثبیت رسیده است.


این در حالی است که در برخی سال ها سطح تراز آبی دریاچه ارومیه بیش از یک متر کاهش داشته است.
برنامه های 26 گانه برای احیای این دریاچه
با روی کار آمدن دولت یازدهم تصویب شد و به اجرا درآمد که نتیجه آن، تثبیت میزان آب دریاچه در 2 سال متوالی گذشته است.


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha