وزیر بهداشت و درمان گفت: حدود 60 درصد مردم کشور از افزایش وزن رنج می‌برند و حدود 25 درصد ایرانیان بویژه افراد بالای 30 سال نیز در زمانی از عمر خود مشکلات قلبی را تجربه کرده‌اند.

دکتر مرضیه وحید دستجردی روز شنبه در حاشیه بازدید از مرکز غدد و متابولیسم بیمارستان شریعتی افزود: حدود 11 درصد مردم کشور به دیابت مبتلا هستند. همچنین حدود 12 درصد مردم کشور دچار اختلال آزمایش قند خون بوده و در معرض خطر ابتلا به دیابت در آینده قرار دارند.

وی با بیان این که حدود 60 درصد مردم کشور از افزایش وزن رنج می‌برند افزود: حدود 3 تا 4 درصد مردم کشور از افرادی هستند که در مقطعی از زندگی خود به سکته قلبی دچار شده‌اند و حدود 25 درصد ایرانیان بویژه افراد بالای 30 سال نیز در زمانی از عمر خود مشکلات قلبی را تجربه کرده‌اند. بنابراین رعایت مسایل مربوطه تغذیه صحیح و شیوه زندگی لازم است.

وزیر بهداشت با استناد به بررسیهای انجام شده گفت: تنها 20 درصد ایرانیان ورزش منظم دارند و 80 درصد مردم کشور از این امرغافلند. این در حالی است که حدود 90 درصد افراد کشور مطمئن هستند که ورزش به نفع آنهاست.

دستجردی در مورد آنفلوآنزای نوع  آ نیز گفت: بروز موارد آنفلوآنزای نوع آ در کشور کاملا فروکش کرده است و طبق پروتکل جدید سازمان جهانی بهداشت موارد مرگ بیماری آنفلوآنزا آ در کشور به احتمال زیاد از 140 مورد اعلام شده کمتر است.

وی تاکید کرد: پروتکل سازمان جهانی بهداشت در مورد گزارش دهی موارد مرگ آنفلوآنزا نوع آ تغییر کرد و اعلام شده تنها مواردی که به دلیل آنفلوآنزا نوع آ فوت کرده‌اند گزارش شوند. با بررسیهای صورت گرفته مشخص شد که تعداد بسیاری از 140 مورد مرگ اعلام شده به دلیل آنفلوآنزای نوع آ در کشور، از جمله مواردی بودند که بر اثر بیماری زمینه‌ای فوت کرده‌اند. به این ترتیب در این امر تجدید نظر می‌شود و به احتمال زیاد تعداد موارد مرگ به دلیل آنفلوآنزا نوع «آ» از 140 مورد کمتر خواهد بود.

وزیر بهداشت با تاکید بر لزوم پیشگیری از بروز بیماریها در رابطه با بیماری پوکی استخوان گفت: به منظور پیشگیری از پوکی استخوان مواد غذایی حاوی کلسیم مانند شیر، ماست و لبنیات در رژیم غذایی افراد به میزان کافی باید وجود داشته باشد. این در حالی است که متاسفانه لبنیات و شیر در رژیمهای غذایی ایرانیان جایگاه چندانی ندارد. در مجموع توصیه می‌شود شیر، ماست و لبنیات از سنین کودکی در رژیمهای غذایی قرار گیرد و روزانه دو تا سه لیوان شیر مصرف شود.

دستجردی در این باره ادامه داد: علاوه بر آن، وزارت بهداشت و صنایع غذایی وظیفه دارند که مواد ریزمغذی را وارد مواد غذایی کنند. به عنوان مثال لازم است که کلسیم و ویتامین D به شیر اضافه شود. با وارد کردن ریزمغذیها به مواد غذایی می‌توانیم از بیماریهایی مانند پوکی استخوان پیشگیری کنیم. این امر از مواردی است که نیاز به درمان را در آینده کاهش می‌دهد.

وی در رابطه با سلامت شیرهای مصرفی در کشور گفت: شیرهای تولید شده توسط کارخانه‌های پاستوریزه از سلامت لازم برخوردارند اما مواردی که خارج از بازار و به صورت فله‌ای عرضه می‌شوند قطعا مشکلات سلامتی را به دنبال خواهند داشت.

وزیر بهداشت گفت: شیرهای مصرفی در کشور از نظر آزمایشهای آفلاتوکسین مورد بررسی قرار می‌گیرند اما معضل ما در مورد غلات، حبوبات و خشکبار است که در این زمینه نیز با انجام بررسی‌های مجدد، از مشکلات مربوط به آفلاتوکسین جلوگیری خواهد شد.

وی در ادامه در رابطه با افزایش حقوق و دستمزد رزیدنت‌ها گفت: هیئت‌ امنای دانشگاهها موظفند متناسب با خدمات دستیاران حقوق آنها را افزایش دهند. اخیرا نیز بسیاری از هیئت‌ امناها افزایش نسبی متعادلی را برای این امر در نظر گرفته‌اند که تا حد زیادی مشکلات آنها را برطرف می‌کند. در عین حال برخی دانشگاهها مواردی مانند کارانه را برا ی دستیاران خود در نظر گرفته‌اند که این امر نیز کمکی برای مخارج زندگی آنهاست. در مجموع هیئت‌ امنای دانشگاهها موظفند این مسایل را درون مجموعه خود حل و فصل کنند.

دستجردی در ادامه درباره نوبتهای طولانی مدت سی تی اسکن و ام آر آی و تجویز بیش از حد تصویربرداری از سوی برخی پزشکان گفت: دستگاههای سی تی اسکن و ام آر آی بر اساس نظام سطح بندی و نظرات تخصصی کمیسیون مربوطه توزیع می‌شوند. با توجه به این که ورود هر دستگاه‌ میلیون‌ها دلار ارز از کشور خارج می‌کند باید به میزان کافی و مورد نیاز وارد شوند. خوشبختانه بر اساس نظام سطح‌بندی اکنون مشخص است که چه مراکزی باید سی تی اسکن یا ام آر آی داشته باشند.

وی ادامه داد : اگر بتوانیم سیستم ارجاع و پزشک خانواده را در کشور داشته باشیم همه مردم بر اساس نظام ارجاع به مراکز تصویربرداری معرفی می‌شوند و به این ترتیب علاوه بر آن که از تصویربرداریهای بدون ضرورت جلوگیری می‌شود شلوغی برخی مراکز نیز از بین می‌رود.

وی در ادامه با اشاره به اقدامات انجام شده در مرکز تحقیقات غدد متابولیسم بیمارستان شریعتی در رابطه درمانهای جدید دیابت، گفت: اقدامات آزمایشی سلول ‌تراپی برای بیماران دیابت نوع اول موفقیت‌آمیز بوده است و در اوایل سال آینده این درمان برای مبتلایان به دیابت نوع یک به کار گرفته می‌شود.

وزیر بهداشت دستجردی در پایان در رابطه با آخرین اقدامات در جهت بیمه شدن داروی آنژی پارس گفت: از آنجا که این دارو در درمان زخم پای دیابتی بسیار موثر است و بیماران بسیاری از آن منتفع شد‌ه‌اند تحت پوشش بیمه قرار گرفتن آن از سوی وزارت بهداشت پیگیری می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha